Etter den sisste fobedringen er @Tore sitt innlegg i E24 blitt meningsløs. En finner nesten ikke billetter også har hele søkemotoren til SAS havarert i tillegg. Jeg vil heller gått ut å frarådet Eurobonus i lys av den sisste forbedringen, og med det spilt ballen over til SAS. De må forbedre søket eller reversere den sisste endringen angående routing AZAP, ellers vil mann og mus flykte fra Eurobonus som ett hus som står i brann akkurat nå!
Det vi observerer nå er en deal breaker for noen. Men flere jeg vet om bruker EBP kun til å fly hjem til Vestlandet eller Nord Norge. Sånn sett er de ikke berørt av de siste endringene og ingen grunn til å flykte fra Eurobonus.
Viktig poeng, det er ikke ukjent at man på et forum for entusiaster overvurderer hvor stor andel av kundene man utgjør. De fleste firma er ganske kyniske, de er opptatt av de store tallene. Om noen små grupper lager bråk kan det være dårlig PR, men ikke nødvendigvis dårlig for bunnlinjen. Dette har blitt tydeligere de siste årene pga bedre analyseverktøy i mange bransjer. Der man før hoppet dersom noen kunder lagde litt bråk går man nå til tallene for å se om det faktisk utgjør noen forskjell at man f.eks. øker prisene eller endrer på et produkt.
Nei, de som pendler med årskort betalt av jobben og bruker poengene (ulovlig) på en gratis familieferie til spania er uberørt. Men alle som samler poeng via kredittkort, trumf, hotell bør revurdere om dette vil lønne seg fremover. Akkurat nå ser det ikke så lyst ut mtp tilgjengeligheten.
Flere jeg kjenner samler poeng via kortbruk og trumf/viatrumf og ingen jobbreiser/ulovlige poeng. De reiser utelukkende kun med SAS innlands. For dem er Eurobonus fortsatt lønnsomt. Å ha med flere barn og kona på tur til Nord Norge eller Vestlandet med revenue ticket kan fort bli dyrt. Jeg har selv bestilt bonusbilletter til kona tur/retur Oslo-Bergen for 10000 poeng et par dager før avreise og hun satt i rad 1. Det er ganske bra deal.
Jeg kunne ikke vært mer uenig med deg. Husk folkens, disse uttalelsene gjelder ikke "sånne som oss" denne artikkelen er ment utelukkende for den gjengse småsparer av poeng som ikke har noe som helst forhold til CT, MC Premium etc. Dette dreier seg utelukkende om bruk av bonuspoeng hos SAS og ikke partnere. For den vanlige "mann i gata" som bruker poengene på enkle turer i Skandinavia og Europa her det ingenting å si hvilken allianse SAS er i eller om søkemotoren er sånn eller sånn. For de denne artikkelen er ment for er det ingen endring nå etter overgangen til ST. Vi må sammenligne epler med epler og pærer med pærer. Som @RescueMe sier: På et forum som dette kan det nok være vi overvurderer hvor stor andel av kundemassen vi utgjør, og ikke minst hvor viktige vi egentlig er for flyselskapet. Et flyselskap er ute etter å tjene penger. (utrolig nok, selv om de kløner mye en del av de) Jeg er ganske så sikker på at de som samler alle poengene sine på kredittkort, trumf og gud vet hva og omtrent utelukkende flyr på poeng er den kunden flyselskapet lettest kan avse. Ja, jeg vet selskapene tjener gode penger på å selge disse poengene, men med en del sinnsyke routinger som har vært tilgjengelig i mange år trenger man ikke en veldig avansert kalkulator for å se at dette er det noen som taper penger på. Jævlig synd for oss, men når alle barnesykdommer i bookingverktøyet og ting har fått satt seg litt skal vi nok se at det kommer til å bedre seg.