Toronto-Tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av Avixlo, 16. aug 2018.

  1. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    WestJet ankommer vel Terminal 3 og her har man sluttet med intervju og stempel i passet. Star Alliance ankommer Terminal 1 og her er det fortsatt intervju og stempel inntil videre.

    Men det stemmer at eTA kun spørres om før boarding. Det er tross alt knyttet opp mot ditt passnummer og derfor trengs det ikke på grensa.
     
    Avixlo liker dette
  2. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,421
    Bonuspoeng:
    183
    Siden det ble endringer i Desember så har jeg flyttet turen til Toronto over på nyåret i 2019. Turen blir i Januar før den 15.
    Den vil nok bli bestilt i November tipper jeg, så frem til da kikker jeg på priser og ruter. Vurderer å fly ifra TRF om prisene derfra ikke er så gærent (synes desember var billigere uansett, men det går greit enn så lenge) tenker at jeg er i Norge søndag 13.1

    Men uansett. Noen anbefalinger om hva man kan gjøre i Toronto i Januar? Tenker 7 dager (kan bli 6 dager, men det kommer helt an på pris osv...) har tenkt en tur til Niagarafallene bare for å ha gjort det. Tenker meg også å krysse grensa til USA slik at jeg kan si at jeg har vært i det landet også :D
    Ellers blir det mye av det jeg har skrevet tidligere. Er EBS mens basic FB.
    Er baseball interessert men det er vel feil årstid;) Men kunne tenkt Ishockey om det er noe? Canada er vel store på det. Skal besøke ei som bor der, men er det noe vits i å leie bil? Vurderer om jeg skal ta en dag i USA med leiebil, kanskje kjøre rundt Lake Erie. Vennen min i Toronto (som forsåvidt er fra Russland men som har studert der de siste 2 årene) syntes det hørtes spennende ut.

    Så alle tips tas imot
     
  3. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Vedr hockey:

    Toronto Maple Leafs spiller smekk i sentrum og har et fantastisk bra lag i år. Men det blir nok dyrt å skaffe billetter. Det er 15 års ventetid på sesongkort. Merk at NHL tillater videresalg av seter fra sesongkortholdere som ikke kan komme på visse matcher, så det bør være mulig å få tak i noe.

    Om du ikke får sett Leafs så spiller farmerlaget, Toronto Marlies, i samme by.
     
    Avixlo liker dette
  4. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Angående Niagarafossen så vil jeg ikke anbefale å krysse grensen til USA, og turistattraksjonene ligger uansett på den Canadiske siden. Krysse grensen skaper bare mer bryderi enn glede. Ellers kan det være FRYKTELIG surt i Toronto om vinteren, men det er ekstremt mye bra øl i den byen og følgelig mange guidete turer som tar for seg de forskjellige stedene en kan nyte skikkelig øl. Om du virkelig vil dra på flynerdhatten så anbefaler jeg også en flytur fra Billy Bishop (YTZ). Gjorde det ikke selv, men stod og så på fly som tok av/landet så skrev det opp på "to do" listen for til neste gang. Og til slutt, om det er fint vær, solnedgang fra Toronto Islands kan gi magiske bilder av skylinen så her er det bare å lade kameraet :D
     
    jgroneng and Avixlo like this.
  5. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for tips, lagt til i lista. Med en note om husk stillongs :)
     
    thomassg liker dette
  6. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis det kniper kan man bruke PATH, et underjordisk gatessystem som knyter hele bykjernen sammen. Fra Front street i sør til Dundas street i nord, Yonge street i øst til University Avenue i vest. Husker den første gangen jeg trasket rundt i sentrum i sprengkulda og lurte på hvor alle menneskene som fylte opp trikker og T-baner ble av. Ikke så altfor spennende å gå der nede, men kan være greit når det er 20 blå på graderstokken og sterk vind fra sida.
     
    Avixlo and jgroneng like this.
  7. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,421
    Bonuspoeng:
    183
    Denne turen har blitt utsatt hele 2 ganger...
    Men 2019 skal bli året og i påsken skal jeg få bestilt flybilletter til Toronto! Etter en del søk på Skyscanner finner jeg mange billige billetter i Juni og jeg tenker meg 1 uke i Toronto. Jeg skal bestille turen iløpet av de neste 2 ukene ihvertfall.

    Jeg har litt lyst til å få med meg Baseball når jeg er der (Så på det for første gang i 2015 i Hiroshima). Niagarafallene har jeg lyst til å se, litt sånn bare for å ha gjort det også har jeg lyst til å krysse grensen til USA for å få krysset enda et land av på listen min. Både ETA og ESTA er anskaffet.
    Om det blir i starten av Juni blir det mest sannsynlig med Air France/KLM (Flying Blue poeng) men om det blir i "slutten" av juni blir det med et Oneworld selskap (Finnair Plus poeng (om jeg ikke vil samle det på BA kontoen min, men er usikker på hvilken av de jeg skal satse på))

    Så noen tips og triks til ca. 1 uke i Toronto og omegn i Juni 2019? som ikke er nevnt her tidligere da
     
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Ville kanskje kjeket på muligheten for å fly med Porter til Ottawa fra flyplassen som ligger rett inne i sentrum. En veldig fin by og vel verdt å besøke en natt.
     
  9. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,421
    Bonuspoeng:
    183
    Til onsdag bestilles turen med denne routingen: received_608252356309813.png
    Hva er den beste måten og den billigste måten å komme seg til Byen på? Litt med tanke på at jeg kommer seint. (Blir nok mer ideelt når jeg vet hvor jeg skal overnatte)

    Jeg har fikset baseball billett mellom Toronto Blue Jays og New York Yankees onsdag 5.6 kl. 19:07 ved Rogers Centre. Sist jeg så på Baseball IRL var i 2015 på Mazda stadium i Hiroshime (Hiroshima Carps vs. Tokyo Giants) og jeg syntes det var interessant! (Ihvertfall når jeg skjønte reglene) så når jeg er i Toronto ved rett årstid vil jeg få med meg det her også

    En annen dag som nevnt tidligere i denne tråden vil jeg se Niagara falls og krysse grensen til USA og kanskje besøke noe på andre siden der. (Det å krysse grensen er for å si at jeg har vært der, da ikke alle godtar lufthavn) så noen tips til hvilket dager som er best til å besøke fossen og noe mer å se i område både på Canadisk og Amerikansk side?

    Jeg tenker at jeg holder meg til Toronto Og omegn mens jeg er der borte med tanke på tiden jeg har, så fler tips tas imot
     
  10. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,205
    Bonuspoeng:
    293
    På tide det blir noe av denne turen nå, @Avixlo ;)

    Når jeg søker, får jeg opp pris på 3 870 blanke, norske kroner. Det er jo nesten for godt til å være sant...

    Nå kjenner jeg ikke KLMs produkt veldig godt, men jeg ser at British Airways flyr på de samme datoene til 4 600 kroner (det blir en fin bukett av flyselskap med British Airways, American Airlines og Skywest). Da ankommer du Toronto kl. 1913. Kanskje ikke avgjørende?
     
    OttoL and Avixlo like this.
  11. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,421
    Bonuspoeng:
    183
    Helt enig! Denne turen skal det bli noe av.
    Nå ser jeg at KLM selger samme turen til 3832 nok. Kikker også på en tur via Detroit til 50kr mer ellerno med avreise fra OSL 06:30 og ankomst YYZ rundt 17 tiden
     
  12. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Union-Pearson Express (UP Express) er den billigste måten å komme seg inn til byen, men det kreves at du bruker et PRESTO-kort for å få den laveste prisen (8 CAD om jeg husker riktig). Det har vært veldig mye fram og tilbake med PRESTO på Pearson, men jeg tror de har automater som du får kjøpt PRESTO-kort på i terminalen nå. Siste tog inn til byen går 00:57.
     
    Avixlo liker dette
  13. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,421
    Bonuspoeng:
    183
    Nå har jeg funnet en annen flyvning til kun 50kr og da lander jeg 15:08 i Toronto Men må da belage meg på å fly 06:30 fra OSL. Det andre har "ulempen" med at det kommer 'sent' inn til yyz ned tanke på ankomst til overnatting osv..

    Ifølge det jeg har lest på nett så er det flere som foretrekker DTW over JFK også.
    received_2180054665567002.png received_608252356309813.png men så tilbake til Toronto: hva er den beste måten å reise til Niagarafossen fra Toronto på? Tenker noen timer der slik at jeg får sett byen og fossen samt kryssene grensen + at det skal være en HRC på vær sin side av grensen
     
  14. Grooo

    Grooo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    253
    Likes mottatt:
    796
    Bonuspoeng:
    93
    Så bra det endelig blir tur! Vi var der for noen år siden, men hadde leiebil og var kun ved fossen og dro ikke over USA der. Men var på den obligatoriske båtturen rundt sjøen da... ;)
     
    Avixlo liker dette
  15. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,421
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan er den beste og kanskje rimeligste måten å komme seg til og fra Niagara fossen fra Toronto? Jeg har ikke tenkt å ha leiebil når jeg er der så det må bli kollektivtransport eller annen fremgangsmiddel.

    Samt har jeg blitt tipset om Buffalo, NY i et tidligere innlegg her da Niagara falls, NY ikke er noe særlig sammenlignet med den I Canada. Hvordan komme seg ditt? Jeg tenker en dagstur til Niagara og omegn
    Ser det er HRC på begge sider av grensa. Er det mye å gjøre der sånn bortsett fra å se fossen?

    En liten sidenote: så har jeg vurdert dagstur til Windsor nær Detroit. Men er usikker
     
  16. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Går tog mellom Union Station og Niagara Falls. Litt usikker på tidene. Går også organiserte turer som nok er mindre stress, men som koster mer.
     
    Avixlo liker dette
  17. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,421
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skaffet meg tog til og fra Niagara Falls, ON og Toronto med ca. 7t opphold der. Så blir å se fossen. Besøke HRC samt å krysse grensa.

    Billetten jeg kjøpte kostet med Via Rail, 51, 98 CAD. Kjøpte gjennom appen deres
     
    snus_mumrikken liker dette
  18. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Du kan komme deg ned til utsiktspunktet på den canadiske siden uten å betale for transport ned om du er innstilt på å gå ca. 10 min. De har gjort det veldig uoversiktlig med vilje for å få flest mulig til å betale for banen ned fjellskrenten eller for parkering. Når du står oppe ved hotellene og ser mot fossen, følger du bare bilveien (Portage Rd) ned mot høyre. Når du ser en sti som går inn i skogen og ned skrenten kan du prøve der som en snarvei. Fossen bør definitivt sees fra den canadiske siden.

    Vær også oppmerksom på at du må møte opp til toget på Union station i god tid da det er en boardingprosess som på en flyplass. :p
     
    Avixlo liker dette
  19. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,421
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for tips! Det skal jeg selvfølgelig huske på når jeg er der
     
  20. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,614
    Likes mottatt:
    7,529
    Bonuspoeng:
    183
    På tide dra opp denne nå som SAS snart skal begynne fly direkte til Toronto i Juni.


    Vi er 2 voksne og 2 barn som har billetter til YYZ 10 dager i Juli, disse var opprinnelig bestillt som en backupplan for Tokyo, som det ser mørkt ut for at kan gjennomføres.

    Så da er det på tide begynne planlegge for Toronto.

    Noen som har tips hva man kan gjøre for å holde seg underholdt i Toronto i 10 dager?

    Har aldri vært i Canada.
    Vi har igrunn kun planlagt Niagra Falls, utover dette er det helt åpent.

    Er i grunn veldig glad i strand og badiing, så har også vurdert flybilletter fra YYZ til Karibien om jeg ikke finner ett fristende opplegg rundt Toronto..
     

Del denne siden