Tradingtråden - Aksjer og andre finansielle investeringer

Tråd i 'Off-topic' startet av markus, 12. febr 2020.

1. PederKM

PederKM Nytt Medlem

Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    3
    Equinor er et knallkjøp (hvertfall i teorien). Problemet mitt med selskapet er først og fremst fracking-virksomheten deres og onshore feltene i USA. De har brent av over 90 milliarder kroner i statene på virksomhet som ikke er liv laget med lav oljepris.

Det er dårlig butikk, og nå faller verdien av alle disse feltene til et minimum.

markus liker dette
  2. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    De 90 milliardene vil tilføre selskapet betydelig inntekter på sikt, altså om pr år og så lenge olje prisen holder seg høy, day trading mentalitet kan umulig være fornuftig å sammenligne med når du sier :
    ikke er liv laget med lav oljepris

Ingen forventet at Brent spot skulle ligge på 20-30 ish, men det er flere elementer bak hva fatet går for i disse dager, VLCC lager, fallende etterspørsel, transport næring nær konkurs(inkl. reiseliv) Russland og Araber warefare ut av det blå med nada respekt for OPEC, Trumpe nissen og selveste gull mynten: Corona...

markus liker dette
  3. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Lufthansa nedgradert av Moody's - er nå «søppelobligasjon»
    Flyselskapet Lufthansas obligasjoner er nedgradert til «junk» av kredittratingbyrået Moodys. Det betyr at Moody's nå vurderer at det er en høyere risiko enn vanlig at obligasjonslånene til Lufthansa ikke vil bli innfridd.

Årsaken er den kraftige effekten koronaviruset har på luftfart og på flyselskapene.

- Nedgraderingen ble utløst av det kraftige fallet i passasjertrafikken etter utbruddet av koronaviruset i januar, som vil bety en betydelig negativ fri kontantstrøm i 2020, svakere likviditetsprofil og betydelig høyere belåning, skriver kredittbyrået.

Dette er KRISE...

markus liker dette
  4. Darkcho

Darkcho Veteran

Likes mottatt:
    3,371
    Bonuspoeng:
    113
  5. PederKM

PederKM Nytt Medlem

Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    3
    Problemet er ikke kalkulering av langtidsverdi. Det er hvorvidt Equinor kunne oppnådd en langt høyere avkasting for sine aksjonærer ved å investere pengene offshore og i felter med lavere pris utvinningspris per BOE.

Ser jo selv at feltene kan bli astronomisk mye verdt over tid, men nå har de kastet 90 milliarder i et sort hull som det kan ta minst 10 år å tjene penger på.

Når det gjelder day trading forstår jeg ikke hva du sikter til. Day tradere shorter jo oljeprisen med derivater for å tjene penger på en nedgang, likt det man ser i andre markeder.

6. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Da forstår jeg mer av hva du antyde. Helt enig med din analyse, men 10 år? Vi kan vel si mulig 5-6år som bedre estimat, la oss hypotetisk si at vi kommer over 50dollar fattet opp mot 60-70ish bør da tenke seg av aksje kursen fort stiger opp mot verdier som var før Corona krisen. 90 milliarder er betydelig penger, men EQNR har et betydelig med inntjenings potensialet med dobbel olje pris per fat enn dagens. Dette er synsing ifra min side, tatt i betraktning ingen flere kriser, OPEC forblir enig med Russland og arabere, etterspørsel noe større enn tilbuds siden, i et perfekt market.

PederKM liker dette
  7. PederKM

PederKM Nytt Medlem

Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har reist flere ganger til disse feltene, inkludert det som kalles Williston Basin i 2014, hvor de utvinner skiferolje. Det er en fascinerende bransje, og det var morsomt å se at Statoil (før navnebyttet) var til stede der. Har lagt ved et bilde fra turen her.

Etter å ha snakket med flere arbeidere og grunneiere innså jeg at kostnadene for utvinning er astronomisk høye. Den gang var det snakk om nærmere 45 USD per barrell som minstepris for break even.

Så Statoil har i prinsippet gamblet stort og satset på at oljeprisen vil holde seg høy. De kunne såklart ikke forutse Coronakrisen, men det er uansett vanvittig at de valgte å kaste inn 90 milliarder i disse feltene når det er så mye usikkerhet knyttet til prisingen.

En annen X-faktor er miljøbevegelsen i USA som mobiliserer stadig sterkere krefter. Mye av oljen ligger på føderalt land.

IMG_0107.JPG

havlam and drsyk like this.
  8. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Spennende saker:)

Har lest endel om skiferoil, og om jeg ikke tar helt feil, er nå break even noe lavere idag, ca 25-30 $ fatet, og da brenner de kapital pr fat de pumper opp, som igjen medfører permittering og oppsigelser. Daværende Statoil kan lett ha blitt lovpriset høye inntjeninger, og med det vil tiden vise hvor god nytte faktor og yield for de 90.milliarder de vil oppnå. Må ha vært en svært langsiktig investering?

Miljø bevegelse... Hva skal folk leve av da? Fint med dem altså, men når det går på bekostning av arbeidsplasser, kanskje alle de ansatte mister jobben, kan søke jobber hos Green Peace og tilsvarende?. Liker EQNR jeg:)

9. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,428
    Bonuspoeng:
    113
  10. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
  11. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,531
    Bonuspoeng:
    113
    Man kan skru igjen, men OPEC er i "krig" med Russland, da sistnevnte ikke var villig til å gå med på avtale om å redusere produksjonen grunnet lavere etterspørsel for å stabilisere prisen. Nå produserer de omtrent det de kan trykke igjennom rørene... Dette var utløsende årsak til at oljeprisen stupte med 30% natten mellom 8. og 9. mars.

Etter dette bestemte OPEC seg for å selge $10 under det som er markedspris...

Om jeg erindrer rett skal det være nytt møte/forhandling i begynnelsen av april. Fram til da kan man nok glemme økt oljepris, om ikke etterspørselen i Kina øker dramatisk.

Hjelper heller ikke på prisen at halve Vesten har tatt "siesta"...

markus liker dette
  12. Monkeycat

Monkeycat Mmmm...beer...

Likes mottatt:
    363
    Bonuspoeng:
    63
    For min del er det uaktuelt å kjøpe Statoil. Grunnen er at det på mange måter blir drevet som en vernet bedrift/statlig etat.
    Med andre ord så er de fullstendig handlingslammet i mange sammenhenger og ekstremt lite effektive i andre. Så mine penger skal ikke under noen omstendigheter inn i det «selskapet»
    (Hvis noen lurer på bakgrunnen for mine meninger så kan jeg informere om at jeg bor i Stavanger og har jobbet i forskjellige bedrifter i oljebransjen de siste 20 årene....)

drsyk liker dette
  13. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,428
    Bonuspoeng:
    113
    Kan du utdype litt mer? Hadde vært interessant å hørt mer om det

14. Monkeycat

Monkeycat Mmmm...beer...

Likes mottatt:
    363
    Bonuspoeng:
    63
    Problemet med Statoil er at det startet som et statsoljeselskap og er på papiret blitt privatisert uten at det har hatt noen særlig betydning for måten det opererer på. Sammenlignet med andre oljeselskaper er Statoil overbemannet, lite effektive, trege med å utføre endringer.
    Mange av avgjørelsene bærer preg av et ønske om å være politisk korrekt, noe som ofte går i disfavør for eierene.
    Og når vi er inne på eiere så sitter det en fraværende majoritetseier som er fornøyd så lenge det kommer noen milliarder i utbytte hvert år. Men faktum er at de fleste andre operatørene på norsk sokkel kunne gitt mer tilbake til eierene.

Shyneno, drsyk and markus like this.
  15. swib

swib Medlem

Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Brentpris, hvor blir den...? Eqnr er absolutt interessant, men for min del nærmere 90 enn 110. Det er et spennende spill i opec+, så får vi se hva som skjer.

Bank, forsikring og forbruksvarer er mer i min horisont. Mens i fisk, eiendom, it og konstruksjon ser jeg etter bedre priser. Olje er noe jeg følger kontinuerlig, men jeg er litt skeptisk.

16. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,428
    Bonuspoeng:
    113
    Ser vi aker under 170,- denne uka?[​IMG]

17. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,428
    Bonuspoeng:
    113
    Om vi bryter støttenivå og trend som har hold i 11 år ser vi kanskje 52kr neste.
    18% ned fra dagens nivå.

18. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,428
    Bonuspoeng:
    113
    Nå begynner konkursene å komme.
    Enklere Liv konkurs i dag (igjen)
    Venue Retail Group (eier av Morris kjeden) konkurs i går

19. Torris

Torris Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,503
    Bonuspoeng:
    93
    Snuser litt på AkerBP, utbyttevillig og relativt bra priset nå. (Selv om den hoppet noe i dag)

20. Jelde

Jelde Nytt Medlem

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Hva bruker folk når det kommer til teknisk analyse? Software eller nettleserbasert? Noen anbefalinger når det kommer til dette?

markus liker dette

Del denne siden