Tradingtråden - Aksjer og andre finansielle investeringer

Tråd i 'Off-topic' startet av markus, 12. febr 2020.

  1. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    At dere tør å kjøpe dere inn i NAS ...

    Porteføljen min består foreløpig av aksjefond, Softox, Bergen Bio og Frontline.
    Kjøpte meg inn i Frontline før kvartalsrapporten som endte veldig positiv men aksjen fulgte ikke med ... nå sitter jeg bare å venter på at den skal litt opp så jeg kan selge meg ut. Når korona løsner blir behovet for tank mindre antar jeg ... selv om tank alltid vil være nødvendig, men jeg orker ikke å sitte mnd-år i tank. Da setter jeg heller penga i Aker BP eller Equinor.
     
    markus liker dette
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,476
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har satset hele forrige ukes lommepenger (200kr) på NAS, så jeg tror jeg overlever om det går åt skogen. ;)
     
    Sikiduck liker dette
  3. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Solgte meg akkurat ut av NAS på 4.6, ikke så ille når jeg gikk inn på 3.1. Det ble en særdeles pen fortjeneste i dag, men jeg kommer nok ikke til å bli daytrader av den grunn. Altfor dårlige nerver! Nærmere 50% avkastning på 2 døgn er ikke dagligdags.
     
    drsyk and holmen like this.
  4. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Lurt!
    På torsdag kommer kvartalsrapporten for NAS, det blir nok knusende tall og sender aksjeboblen ned 50%.
     
    Shyneno liker dette
  5. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Aksjonærene i NAS er ikke rasjonelle, så du skal ikke se bort ifra at de sender kursen opp!
     
  6. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Hvor handler dere krypto?
     
  7. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Plus500 liker jeg.

    tør du å satse på krypto?
     
    Gullars liker dette
  8. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Får se. Må lese meg litt mer opp på det først. Tenker det kanskje kan være greit å ha en liten del av porteføljen i det - både som hedge og veddemål.
     
  9. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bruker Bitstamp.
    Trading eller veksling mot mindre kjente valutaer kan du gjøre via Binance og Bittrex feks.

    Nå har det kommet noen norske børser man kan handle på, men jeg har ikke testet disse. Er en liten stund siden mitt forrige kjøp. Bitstamp er en seriøs aktør som har vært i gamet lenge, og har aldri hatt noe problemer der.

    Etter kjøp må du sende cryptoen videre til pengeboken din. Ikke hold penger på exchange med mindre du er forberedt på å tape dem.
    Hvis du er seriøs eller det er snakk om større pengesummer bør du kjøpe en hardware wallet.

    Ville ikke brukt Plus500. Der kjøper du crypto-cfd'er, ikke selve kryptovalutaen.
     
    Gullars liker dette
  10. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Om jeg går inn blir det direkte i krypto. Antagelig i de mer kjente og «trygge» valutaene. Skal sjekke ut Bitstamp. Hvordan vurderer du Bitstamp opp mot f.eks. Coinbase?
     
  11. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er det lenge siden jeg har brukt Coinbase, men det er en seriøs og god side det også. Bare unngå å kjøp crypto med kredittkort, da det er 4%(!) avgift på det. Hvertfall sist jeg brukte siden. Det rimeligste er nok sepa overføring til Coinbase/Bitstamp.
     
    Gullars liker dette
  12. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Har forstått at Coinbase er ganske dyrt mht. transaksjonsavgift. Er Bitstamp bedre der?
     
  13. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ut som Bitstamp har 0.5% i avgift på handler.
    3$ avgift for sea uttak
     
    Gullars liker dette
  14. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Har lest litt rundt nå, og det virker som om Bitstamp er et bra valg. Hvilken wallet bruker du selv? Ledger Nano X virker ikke så dum, men tenkte kanskje å forsøke på noe gratis til iphone mens jeg gjør meg kjent med «faget» og før jeg eventuelt går inn i litt større skala. Ser for meg å handle litt mer enn bare bitcoins etterhvert, så praktisk om walleten har støtte for litt flere valutaer.
     
  15. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bruker Ledger Nano X. Den er perfekt og støtter de fleste coins og tokens som er verdt å ha.
    Har ikke brukt app eller software wallet på noen år, så kan ikke uttale meg om hva som er bra der.
     
    Gullars liker dette
  16. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Da virker det jo egentlig som om jeg har lest meg fram til det riktige ;) Hvordan funker det da i praksis? Du kjøper da på Bitstamp, flytter de over på Ledger via appen deres og bruker den fysiske dingsen til å verifisere prosessen?
     
  17. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    1. Sepa overføring fra bankkonto til Bitstamp
    2. Kjøp Bitcoin for Euro på Bitstamp
    3. Send til Ledger

    Da ligger de lagret på adressen tilknyttet din Ledger wallet. Du bruker appen "Ledger Live" for å se på beholdningen din og sende crypto.

    For å kunne sende crypto fra Ledger må du bruke den fysiske enheten for å autentisere transaksjonen, nesten som å bruke bankID.
     
    Gullars liker dette
  18. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Takk. Bør kanskje kjøpe meg en Ledger Nano X. Har du en referral code? Virker som om det kan gi meg 20% rabatt og deg 25 euro, om jeg oppfatter diverse reddit-poster riktig.
     
  19. ordnetseg

    ordnetseg EBG saved my life!

    Innlegg:
    398
    Likes mottatt:
    1,213
    Bonuspoeng:
    93
    Hva tenker doktorn @drsyk om ultimovacs, du som er i bransjen? Har en liten bestilling inne til tirsdag med limit på 44,5. Usikker på om det er noe høyt/lavt. Tar en sjanse på den ;)
     
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Vanskelig å si, det er mange aktører i Norsk medisin, hva som er opphausa, hva som er i testfaser, hva som har lovende resultater, blir egentlig pumpet opp av media på positive nyheter, så ser vi en kurs oppgang momentant, utover dette kan du fint sitte i den og vente på en positiv nyhet, dvs. alt ifra 3mnd til 3 år før gevinsten kommer :)


    Eksempel BergGenBio... Kanskje det blir noe, kanskje det ikke blir noe.
     

Del denne siden