Tradingtråden - Aksjer og andre finansielle investeringer

Tråd i 'Off-topic' startet av markus, 12. febr 2020.

  1. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Flere enn meg som handler valuta?? Jeg shortet USDNOK 15. april på 10,3 og er dritfornøyd så langt :)
     
  2. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Du har kanskje bestilt allerede?
    Om du ikke har bestilt så er dette min ref kode:
    https://shop.ledger.com/pages/ledger-nano-x?r=4685
     
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    markus liker dette
  4. Jelde

    Jelde Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Spenningen bygger seg opp, og jordskjelvet blir vel større desto lengre vi venter. Må vi vente helt til høsten for å se et rødt blodbad eller får vi se det allerede de neste ukene? Spennende er det i hvert fall for tiden.

    Har de siste månedene brukt ekstremt med tid på å prøve å bli kjent med markedet. Fant fort ut at swingtrading og teknisk analyse er noe jeg ønsker å bli god på og implementere i min tradingstrategi. Mesteparten av tiden min har derfor gått med til å styrke kunnskaper på dette.

    Tanken med denne posten var egentlig både å gi noen litteraturtips og samtidig legge opp til andre å dele sine. De aller fleste bøkene synes jeg har vært nyttig å lese, men selvfølgelig i varierende grad. Her er noen litteraturtips:

    - Trading på 1-2-3, Oddmund Grøtte
    - Invisteringsstrategier, Oddmund Grøtte
    - Aksjekjøp og daytrading, Oddmund Grøtte
    - Opsjoner og futures, Oddmund Grøtte (kun skumlest)
    - Økonomiske indikatorer, Thomas Hilmersen
    - Aksjer og aksjehandel, Stig Mikalsen
    - The intelligent investor, Benjamin Graham

    - Getting started in technical analysis, Jack Schwager
    - Technical analysis explained, Martin Pring
    - Technical analysis of the financial market, John Murphy
    - How to make money in stocks, William O´Neil
    - Japanese candlestick charting, Steve Nison
    - Getting started in chart patterns, Thomas Bulkowski
    - Encyclopedia of candlestick charts, Thomas Bulkowski (Daglig brukt leksikon)
    - Encyclopedia of chart patterns, Thomas Bulkowski (Daglig brukt leksikon)

    Andre litteraturtips? Synes jeg har relativt dårlig kontroll på bruk av indikatorer og tenker det kan være det neste å sette seg bedre inn i på neste steg.
     
  5. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Imponerende liste! Hvor lang tid har du brukt på å lese gjennom alle disse? Har lest noen av dem selv, men de jeg ikke har lest skal jeg skrive på lista :)

    Hvordan går tradingen nå?
    Selv liker jeg best å trade formasjoner, som du sikkert har fått god kjennskap til gjennom bøkene til Bulkowski.
     
  6. Jelde

    Jelde Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg anslår mellom 400 og 600 timer, men har rett og slett ikke ført timer :p

    Har til nå ca. 80% avkastning, og sånn sett fornøyd om det holder seg sidelengs til nyttår. Men dette tenker hovedsaklig kommer av: 1. Nybegynnerflaks (Truffet bedre enn jeg kan forvente på sikt). 2. Generelt rally på Oslo børs (Men dette snur vel). 3. Dårlig diversifisert i starten (Endel bedre nå).

    Mye av min strategi baserer seg også på formasjoner, og Bulkowski sin litteratur er den jeg bruker mest. Mye av dette på grunn av jeg i likhet med han ønsker statistikk på tradingmetodikken.

    Har du lest noe annet og har noen tips utover listen? :)
     
    Last edited: 17. juni 2020
  7. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Meget bra avkastning! bra jobba.
    Må ikke underselge deg selv ;) kun du som har valgt tidspunkt på kjøp og salg. Det er alltid faktorer som spiller inn, men in the end er det kun deg mot markedet :D

    Kan du si noe om risikostrategien din?
    Selv har jeg omstrukterert hele porteføljen nå hvor jeg tester en ny crossover tradingstrategi.
    Maks 10% posisjonstørrelse og 5-15% stoploss. Så taper aldri mer enn 0,5-1,5% av porteføljen ved tap av en trade.

    Har ikke dessverre ikke noen bokanbefalinger for øyeblikket. De jeg har lest er allerede inkludert i listen din :p
     
  8. Jelde

    Jelde Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Joda, men kan vel si at jeg både har gjort riktige valg og gale valg som jeg har fokus på å lære av:)

    Risikostrategien din er vel faktisk identisk med den jeg selv jobber med å oppnå på kort sikt. Satser på å være der i løpet av starten på høsten ved hjelp av avkastning sammen med mer innskutt kapital(I værste fall kun ved hjelp av innskutt kapital). Idag ligger jeg vel på maks 20% posisjonstørrelse og 5-20% stoploss(opp mot 20% kun i enkelte tilfeller med veldig god risk/reward). Dette er ikke helt ideelt, men godtar det pr. dags dato :)

    På lang sikt satser jeg også på å styrke med på fundamental analyse og ha en egen portefølje med langsiktige mål samt. diversifisere meg mot andre enn det norske markedet.
     
    markus liker dette
  9. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Fant disse på Finn i helga og fikk kjøpt alle for 500kr. Godt kjøp syntes jeg, nå er det bare å jobbe seg gjennom alt.

    [​IMG]
     
    Baldrick, Edvard and Jelde like this.
  10. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,165
    Likes mottatt:
    7,928
    Bonuspoeng:
    183
    Ser man kan handle gull, sølv og aksjer i Revolut-appen. Virker som en enkel måte å handle med småbeløp, men er litt bekymra for all persondata de ville ha tak i for å la meg starte. Noen andre som har testa og har erfaringer?
     
  11. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  12. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Får man poeng med å sende penger til Trading212 med SASMC/AmEx?
     
  13. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    Kjøpte fler tegningsretter på børsen for SAS, tenkte kursen skulle øke når det nærmet seg endt tegningsperiode men neida. Så endte opp med en god del flere tegningsretter enn jeg planla. Tegner dem alle og håper SAS aksjen ikke dropper for mye :)

    Ved emisjon går det sjeldent under emi-kurs.
     
  14. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Der er vi to:) Spennende å se kurs utviklingen fremover.
     
    Sikiduck liker dette
  15. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    208
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg er helt nybegynner i aksjeverden.

    Men jeg lar meg fascinere av SAS-aksjen, har fulgt litt med på den noen uker nå i forbindelse med restruktureringen. Like før denne restruktureringen var SAS-aksjen på ca. NOK 2 kroner. Noen uker i forveien for dette var den litt høyere, og man kunne selge tegningsretter , 9 stk til rundt 10 øre.

    Så teoretisk sett, kunne man solgt sine tegningsretter pr. aksje til 90 øre (10 øre x 9), etterpå selge aksjen til 2 kr, vente til etter restruktureringen, og kjøpt aksjen igjen til underkant av 1 krone, og nå er den oppe på 1.5 kr, og skal sikkert høyere igjen i dag (pga. nyheter om hjelpepakker og lignende). Relativt åpenbart at aksjen først skulle ned en tur (mange som ville selge f.eks. tidligere eiere som fikk sine lån konvertert til aksjer osv), siden det så mørkt ut, for i etterkant gå opp, nå som man har litt gode nyheter.

    Er det virkelig så enkelt og åpenbare kursendringer generelt i aksjemarkedet? Jeg kjøpte for noen titusen når den var på ca. 1 kr, men jeg er dypt fascinert over at det er så stor omsetning i SAS-aksjen, og så mye åpenbare "feil" i markedet (som da den var verdt 2 kr like før konvertering til nye aksjer), at hadde man hatt noen hundretusen tilgjengelig så kunne man vel tjent en del. Kan ikke helt se det er flaks heller, er jo ikke slik at SAS kan gå konkurs liksom, slik som andre selskap, siden de er delvis statseid, og ligger noen krisepakker bak i løypa i forhold til f.eks. Norwegian.

    Egentlig er det vel så fascinerende enkelt:

    Steg 1. Putt mange penger nå i reiselivsaksjer, siden man nå er sikret en lys fremtid, men fortsatt mye billige aksjer.
    Steg 2. vent til den sommeren hvor alt er tilbake til normalen, folk reiser i øst og vest (om 1-2-3 år)
    Steg 3. Gevinst
     
    Last edited: 17. nov 2020
  16. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Ja så enkelt er det i etterpåklokskapens lys, som med alt av investeringer.
     
    drsyk and MrBister like this.
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan vel teknisk sett da sette kapital i alt som har gått ned under Covid 19 pandemien og oppnå tilnærmet samme gevinst...
     
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Norwegian? ;)
     
    SAJblue and drsyk like this.
  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Unntagen den :D
     
    SAJblue and holmen like this.
  20. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    983
    Likes mottatt:
    2,229
    Bonuspoeng:
    93
    Handelen i Norwegian stoppet.
    Hvilken nyhet får vi nå?

    Konk? Boeing erstatning?
     

Del denne siden