Tradingtråden - Aksjer og andre finansielle investeringer

Tråd i 'Off-topic' startet av markus, 12. febr 2020.

1. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Kursmål tar jeg alltid med en bøtte salt. Det ser ut til at alle som kommer med kursmål bommer grovt, både opp og ned.

Kursmål er bare et fint ord for "vill gjetting" :-D

swib, markus and drsyk like this.
  2. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,360
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke langt ned til 8 kr når den nå står i 11,63.
    Uansett er det snart tidspunkt å kjøpe noen aksjer, men tror heller jeg tar SAS enn NAS om jeg skal kjøpe enkeltaksjer. Mindre oppside men også mindre risiko tror jeg..

markus liker dette
  3. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Vel når de skal rettferdiggjøre 1 mill+++ i inntekt+bonus+honorer+portefølje prosenter må de jo ha litt villgjetting for publikum :rolleyes:

4. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg mener Stordalen kan ta en Ving løsning, og det er potensielt gevinst på sikt? Hva tenker du @Storbaba ? Sannsynligheten er han, eller utlands kjøper, om det forsetter slik...

markus liker dette
  5. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,428
    Bonuspoeng:
    113
    Et av problemene(om man kan kalle det det) med kursmål som får mye fokus i media er at det i stor grad påvirker aksjekursen, spesielt i aksjer som (NAS) allerede beveger seg så snart noen puster på den.

drsyk liker dette
  6. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Amerikanske indekser faller fra start i dag, andre dag på rad etter litt opp og ned. Føler jeg gjorde det veldig rett i å selge fondene tidligere i uken og kommer til å følge med hver dag for å se hvor langt ned det går før det snur. Frykter at det kan gå ganske langt ned frem mot påske og at det er potensielt sjanse for en resesjon. Det åpner jo for å gjøre gode investeringer når ting er billige såklart, men kjedelig for arbeidsmarkedet.

Den norske krona er også utrolig svak, så ferie i utlandet blir dyrt fremover.

Nardus, markus and drsyk like this.
  7. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Litt i fare for at resesjon allerede er her, når FED reduserer, er det et tydelig fare signal på at økonomien er strupet og for å få igang spend hos forbrukere, makroøkonomisk må de senke den renta engang til ila mars... Corona og media forsetter å gjøre børsene blodrøde... Heavy investorer har tatt ut kapital, og sitter på gjerde, det som er interessant når det er en bear er det alltid en annen bull.

Noen vinner, noen taper, men akkurat nå vinner Coronaen fyrt opp av media.

markus liker dette
  8. Nardus

Nardus EBG

Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis vi skal ta en titt på historikken fra tidligere virusspredninger, av SARS feks, tok det ca 3 mnd fra indeksen stupte til den begynte å klatre igjen.

Her er det bare å følge med og slenge seg på oppturen når den kommer. Da vil det gå unna:)

drsyk and Storbaba like this.
  9. TrondF

TrondF Medlem

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Tror dette fort er en resesjon, med produksjonsstans reisestans og stupende oljepriser. Kan det gå hardt utover Norge. Håper det blir fokus på å redde Norge i stedet for verden igjen ellers kan vi fort bli et fattig land. Kraftig økning i uføretrygdede, sjuke og utenforstående i arbeidsalder, lover ikke bra sammen med fallende oljepriser og aldrende befolkning. Jeg kommer til å gå inn i andre markeder når jeg skal inn.

Spådom 2020:
    Dollar på 10+
    Euro som lukter på 12.
    Osebx på 500 tallet.
    Svenske krone stabilt over den norske, og nordmenn vil allikevel slå nye rekorder i svenskehandel.

Er ikke lett å være pessimist :/
    Tror fortsatt vi kommer til å fly greit i Norge, folk er ikke så redde for Coronan uansett, og med lave oljepriser og mye fritidsreiser kan det godt hende Norwegians overlever uten emisjon, men er ganske risky. Kan hende jeg kjøper noen lodd om den faller videre neste uke..

markus and Lars J like this.
  10. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,428
    Bonuspoeng:
    113
    Begynte med denne boken i helga. Er godt over halvveis og kan trygt anbefale den.
    Den egner seg best for de på nybegynner-medium nivå. Veldig lettlest og forståelig. Gir et godt overblikk uten å gå for dypt inn i noe.
    IMG_20200308_184046.jpg

Calling liker dette
  11. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,361
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er jeg litt debbie downer her, men utifra skattelistene så ville jeg ikke tatt råd om investering fra Stig Mikalsen, like lite som jeg ville tatt råd fra meg om å gå ned i vekt.

Med en laber inntekt og 0 i formue så fremstår han ikke akkurat som en som følger sine egne råd og tjener bra på det.

12. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,428
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan godt stemme, jeg har ikke sett noe på mannen bak boken selv.
    Når det er sagt så tar denne boken for seg en del "universelle fakta" om man kan kalle det det. For eksempel trendlinjer, formasjoner, tekniske indikatorer osv. Hvordan disse verktøyene fungerer, vil være lik, uansett hvem som skriver det (med mindre det er en som er idiot eller bevisst gir feilinformasjon)
    Mye av informasjonen i denne boken er også hentet fra andre kjente bøker og personer.

Det som gjør denne boken til en god start for mange (imo) er at han har samlet mye informasjon og presentert det på en god måte, og ikke minst på norsk.

13. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,428
    Bonuspoeng:
    113
  14. TrondF

TrondF Medlem

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Med 25% oljeprisfall kan det bli en ekstremt depressiv dag i morgen for Norge vil vi se et fall på over 10% på børsen?

Euroen går nok over 11, nærmer seg allerede 10,88

15. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,864
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg regner med at dette også vil trekke Norwegian og SAS videre ned, men isolert sett må jo dette være positivt for et flyselskap.

16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    874,632
    Bonuspoeng:
    293
    ... jeg har ikke sjekket kurser og portefølje .... men det er sol og 29 grader ...

no-backpacker, Frink, holmen and 2 others like this.
  17. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,428
    Bonuspoeng:
    113
    Nordnet spår 9% ned i dag.
    Blir artig å se hva som skjer

drsyk liker dette
  18. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Sjekket Brent Spot...massiv krise, går med rigg ratene dine nå @markus ? Russland og Opec+ kan ta seg en bolle!

markus liker dette
  19. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    395
    Bonuspoeng:
    63
    Bolle?

At et oljekartell går i oppløsning er vel bare positivt.

20. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,428
    Bonuspoeng:
    113
    Aksjene jeg eier som er i tank er OCY og HUNT. Begge har falt kraftig.
    OCY tenker jeg ikke så mye på, da skipene deres er leid ut på lange kontrakter.
    HUNT sine skip har en cash breakeven på rett over $23k /dagen, så så lenge ratene holder seg over det er det good.

Det som må vurderes nå er å kanskje kjøpe litt i de større stabile oljeselskapene, feks Equinor.

Del denne siden