Tradingtråden - Aksjer og andre finansielle investeringer

Tråd i 'Off-topic' startet av markus, 12. febr 2020.

1. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,428
    Bonuspoeng:
    113
    12% ned rett etter åpning. crazy

2. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke helt enig, for å ha stabilitet i tilbud/etterspørselgrafen, bør de ha et vist samarbeide, med fallende Brent spot får Equinor betydelig inntekts innskrenkinger, som rammer norske arbeides plass, med betydelig domino effekt. Setter i gang en ond sirkel, flere permittering, ny resesjon, og som fører igjen til at NAV melkes, og vi får sikkert en ny skatt å betale for å dekke kostnadene.

LN-FHU, paron, Torris and 1 other person like this.
  3. oleredv

oleredv Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,839
    Bonuspoeng:
    93
    Korleis tenker folk om NAS som investeringsobjekt? Omsettes for rundt 11 kr i øyeblikket.

Shyneno liker dette
  4. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,275
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde ikke tatt i NAS med ildtang for øyeblikket. Det å treffe bunn er så og si umulig, så jeg vil råde deg til ikke å falle for fristelsen til å prøve. Det er umulig å si hvor langt denne skal ned. Ren gambling slik det er nå.

oleredv and drsyk like this.
  5. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,428
    Bonuspoeng:
    113
    Ville også vært forsiktig med NAS nå. Hvis de ikke klarer å betale lånene sine og må gjøre en emisjon på disse nivåene vil det være ødeleggende for aksjen.
    Hvis de kommer seg gjennom dette markedet uten emisjon er det nok et godt kjøp, men den risken orker ikke jeg personlig å ta nå, da kjøper jeg heller solide eller mer sikre aksjer på billigsalg

EDIT: Jeg har noen aksjer i NAS. Tapet der er så stort nå at jeg verken orker å selge eller kjøpe mer. Det får bare ligge å gå som det går.

Last edited: 09. mars 2020
    drsyk and oleredv like this.
  6. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Faktisk har du et poeng, det virket lysere i forrige uke, men dette går virkelig feil vei, lurer på om investorer holde kursen fiktiv høy:eek::confused:

7. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Ville heller ha satset på EQUE
    Jeg har long posisjon(3 mnd), venter på oppkjøpere skal offentliggjøres eller delsalg slik nevnt tidligere, eller fusjonering... Går det konk, neppe;)

oleredv and markus like this.
  8. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,275
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke de meste spennede aksjene isolert sett, men jeg kan ikke skjønne annet enn at solide selskaper som Hydro til 23,50,- Storebrand til 48,-, Equinor til 115,- og Aker BP til 160,- er røverkjøp hvis du kjøper nå og sitter på de. DNO virker for meg ganske spennende til 4,60,-, men det er nok litt høyere risiko her enn hos Equinor og Aker BP.

Selv har jeg noen aksjer i Panoro, de har fått ufortjent mye julig i dag og den siste tiden tross en lang rekke med positive børsmeldinger. Det største problemet til Panoro er nok at de er ganske sårbare mot oljeprisen, men jeg er overbevist over at en inngang på under 10,- er et godt kjøp på sikt.

Torris, oleredv, drsyk and 1 other person like this.
  9. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    :DHvem kalte meg Dr. Snobb forleden?:cool:

10. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,275
    Bonuspoeng:
    93
    Den tror jeg du må forklare litt nærmere.

11. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Beklager var ikke ment på deg, men på tråden. Forklaring: her det er lett tjente penger, du fant neste de samme gullkornene som meg, så er 100k klar for invest(sjæfen ville ikke gi meg mer:() og kan smile til banken ved salg:cool:

markus, Satyv and Torris like this.
  12. Torris

Torris Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,503
    Bonuspoeng:
    93
    Is i magen en liten stund til, men her klør det i fingrene etter å investere :D

markus and drsyk like this.
  13. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Best den isen smelter fort:p rentene er på vei ned!

14. Torris

Torris Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,503
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig du har rett, men om Coronaen får gjøre litt mer kaos her på berget så tror jeg vi først skal litt videre nedover.

15. Frink

Frink Nytt Medlem

Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    18
    Sweet zombie Jesus! Det har vært brannslukking deluxe fra min side de to siste ukene, men etter denne bekmørke børsdagen (sort som olje, heyyoooo!) måtte jeg på Skeidar for å kjøpe meg lenestol, deretter et pitstop innom Joker for en sekspakning (11% trumf vøtt), så nå sitter jeg i det minste komfortabelt i det pengene renner ut og verden tilsynelatende går til helvete...

Godt over halve porteføljen ligger nå relativt trygt som cash, og jeg har vektet opp resterende i både obligasjoner og rentegreier. Ellers falt jeg for fristelsen litt utpå med både AKERBP, DNB og noen ymse sparebanker på billigsalg, som i øyeblikket smakte mest som desperat nedsnitting. Disse er nok ikke til bånns ennå, men på lengre sikt håper jeg uttellingen viser seg uansett.

Jeg er fortsatt grundig pessimist på veldig kort sikt, typ inneværende uke, så det løser jeg like så godt med noen dyre lodd på "OBX bear" (uten ytterligere giring, da jeg er ikke ekstremsportutøver) o_O

*famous last words*

SAJblue, markus and Biegelo like this.
  16. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    537
    Bonuspoeng:
    93
    Kan gå både opp og ned, og mye begge veier.
    Tror (og legger vekt på TROR) at oppsiden er mye større enn nedsiden her, men her styres nok mye av panikken.
    Jeg kjøpte litt på 17 og så litt til på 12.
    Ikke mer enn at jeg sover godt om natta, men man ønsker jo ikke å spa pengene ut av vinduet heller...

Jeg vil anta at kreditorene til NAS tenker at dette er ekstraordinære tilstander, og av den grunn ikke er beinharde i sine krav om å få inn pengene her og nå.
    Å slå dem konkurs vil nok utgjøre et enda større tap for de som har lånt NAS store summer.

Har heller ikke tro på noe oppkjøp.
    Hvem skulle det i såfall være som er i stand til det nå ?
    I denne situasjonen har nok de fleste nok med seg selv og sitt, så noen storinvesteringer kan jeg vanskelig se vil komme, men ingenting er sikkert nå.

Personlig tror jeg at jeg venter og ser hva som skjer i løpet av uken.
    Går NAS ytterligere ned, vil nok forhåpningen om den store oppsiden bli såpass stor at jeg tar sjansen på litt mer kjøp.
    Satser uansett ikke mer enn at jeg sover godt om natta mens jeg venter på langsiktig fortjeneste.

Spennende tider, kan man vel si.

Shyneno, markus and oleredv like this.
  17. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    NAS og SAS er no go å kjøpe:
    NAS, blør spenn, det ser IKKE lyst ut...oppkjøp/fusjon?Kursen faller.Husk jo lavere kurs, jo mer attraktiv for konkurrenter å kjøpe, vent til neste uke, da blir det mer action, da karantene vil smitte til andre land og flere kanselleringer er på tur.
    SAS, får nå 99% kabin ansatte streik(har dere glemt 2019 og pilotene?)...Kursen faller.Når streiken nærmere seg slutt. :) BULL BABY

Jeg har spenna hos de som pumpe olje. Arabare er sinte på Opec, men om 6 mnd er kursen tilbake og vel så det. ;)

markus liker dette
  18. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    537
    Bonuspoeng:
    93
    Har igrunnen fått los på Storebrand nå. Godt nedpå 40-tallet har de vel ikke vært de siste årene.
    De betaler vel ut utbytte (regner med at de fortsetter med det) i april sånn cirka, så det kan jo være litt å hente der også selv om ikke aksjen stiger så voldsomt frem til da.

markus liker dette
  19. Neonex

Neonex Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,532
    Bonuspoeng:
    113
    Der kom pandemierklæringen fra WHO.
    https://www.bt.no/utenriks/i/8mkjBd/who-erklaerer-pandemi-vi-er-dypt-bekymret

Da tror jeg det begynner å nærme seg kjøpstid for en god del av dere som har peng til overs. Tror børsene kommer til å gå videre ned de neste to dagene. Ville dog sett an til mandag. Kanskje håper noen på en optimistisk start på neste (børsuke), og hvis da pessimismen slår inn kan man jo fort få en negativ, selvforsterkende spiral.

* Disclaimer: Bare ukvalifisert synsing, så klart.

20. TrondF

TrondF Medlem

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har vanskelig for å se at Oslo børs ikke skal langt ned.. I dag tror jeg var siste dagen over 700 i første halvdel av 2020, problemet mitt for øyeblikket er å se hvor langt dette skal gå for det ser mørkt ut. Det kommer til å bli mere fall fremover, og jeg har ikke hastverk med å kjøpe noe.

Del denne siden