Driver og planlegger en USA-tur og lurer på følgende: Ser for en del reiseruter jeg får opp at jeg må mellomlande på en amerikansk flyplass før jeg skal videre med korresponderende fly til min endelige destinasjon i USA. Spørsmålet mitt er: er det slik at man må gjennom hele mølla med passkontroll og køer på første flyplass man lander, eller skjer dette først på endelig destinasjon? Mange mellomlandinger jeg får opp har en ventetid på 1-2 timer før videre med neste flight, og jeg har en mistanke om at dette er i snaueste laget? Hvor lang tid bør man erfaringsmessig beregne for mellomlanding for å ha greit med tid til formalitetene?
Du må gjennom hele runden, noen steder inkludert ny sikkerhetskontroll, når du kommer til første flyplass i USA. Tid varierer mye -- jeg har brukt alt fra 10 minutter fra jeg reiste meg fra setet på flyet til jeg var gjennom passkontroll, til å stå halvannen time bare i kø til passkontroll.
Av erfaring ville jeg nok satt av minimum 2 timer. EWR og LAX pleier som regel å ha lange køer bare for å komme igjennom passkontrollen (opp mot 1 time). Deretter må du vente på å hente bagasjen din for så å stå i ny kø for å komme igjennom tollen. Så må du levere bagasjen for transfer før du må igjennom sikkerhetskontrollen og deretter lete etter korrekt gate (gjerne på en annen terminal) Så av erfaring vil jeg si minimum 2 timer selv om man innimellom kan klare det på 90 min
Kom bak Virgin A340-600 på EWR forleden - da tok det nesten en time selv om jeg var raskt ute av vårt fly. Få åpne luker, så det løsnet først når de hadde fått prosessert alle på US-siden og fikk dobbel kapasitet
Det lengste jeg har stått i immigrasjonskø var 1 time 45 min i Houston. Jeg rakk selvfølgelig ikke neste fly til London da flyet stod heeeeelt på andre enden av der kom ut av sikkerehetskontrollen. Samme det, kom på neste fly og fikk 5 seter for meg selv. Sov godt da
Jeg pleier å ha ca 1t40 min transitt. Og dette er type sånn at man nesten må løpe. Klarer akkurat å komme frem til gate ved ny terminal 0-10 min før boarding. Og dette er da med at jeg går på return esta på ORD. For flyplasser som ikke har det, eller vis man ikke kvalifiserer til å gå der, så ville jeg uten tvil lagt inn minimum 2 timer. Aller helst 3 for å være sikker. Passkontrollen kan være TREG. Og det kan sikkerhetskontrollen være også. OSL sin 10 min regel har dem ALDRI hørt om
Som det allerede er kommentert; Det kan variere veldig avh. av hvilket fly som landet før deg... Når det er sagt så har jeg vært gjennom EWR tre ganger nå i august og september hhv; 5 min, 14 min, 12 min..... I de tilfellene er det ikke noe problem. hvis du skal rekke et fly videre med United og du har status med SAS så er det verdt å gå bortom en United maskin før sikkerhetskontrollen på terminal C (som du sannsynligvis reiser videre fra) og få printet et united boarding card med Premier Access TSA-Pre på....da sparer du fort en 15 - 30 minutter i sikkerhetskontrollen inn der.
Det virker nesten sånn. Alle i min PNR fikk det ihvertfall. Da var vi to stykker med *G status og 2 med *S ( som har reist der mange ganger før og bør være "kjent" hos TSA), med hadde også med 2 som var i USA for første gang - og de fikk det også. Det er verdt å få med seg - køene er kortere og de går fortere pga. at alle slipper å ta ut ting som laptop etc fra baggene.
Såpass ja.. Når jeg spurte etter fasttrack I USA fliret han vakta som stod i TSA-pre køen og forklarte at det krevde et lenger intervju og et betydelig gebyr for søknad for å få tilgang til dette....
Litt usikker på hva som er hva i såfall. Men tror den jeg gikk i på ORD var tsa-pre :/ Men tsa-pre er vel egentlig kun for Amerikanske borgere som har søkt om det.
Da har de ikke sjekket nøye tenker jeg.. Jeg spurte som sagt han som sjekket billetter i TSA-pre og han fortalte at man måtte være forhåndsgodkjent. SkyPriority (Delta) var jo også en annen kø.. Dette var i Anchorage.
Noen steder har du tre køer, vanlig, Premier ('Business Class' og status) og TSA Pre. Sistnevnte får man ikke uten å ha et 'Known traveller number' som man må søke om og som må ligge i bestillingen. Noen ganger får også reisefølget nyte godt av dette - kona fikk det da vi var i Alaska. 'Premier'-inngangen sponses av flyselskapene, og du kan oppleve at f.ex Delta-pax kan bruke den men ikke du hvis du reiser United. Dette er lokale arrangementer.
Tsa-pre får du også for ikke-amerikanere. Hvis du har reist "nok" til at du er kjent så får du det. Det virker også som om med passasjerer i samme bookingen får den statusen. Det er heller ikke nødvendig med noen søknad om dette, ei heller "known traveller number" Som nevnt i tidligere innlegg så gikk vi dette alle 5 i samme pnr, hvorav 3 har vært der mye og har "kjente" pass. Alle pass er norske.
Bare så vi ikke misforstår hverandre: jeg snakker ikke om immigration køen. Der må det et lengre intervju til for å få fasttrack - jeg snakker om tsa-pre som en raskere sikkerhetssjekk inn på flyplassen.
Jeg har brukt alt fra 10 minutter til 120 minutter på MIA. Jeg ville aldri tatt sjangsen på mindre enn 150 minutter på første transfer i USA.