Transit på Shanghai PVG, noen med erfaring ?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Berlioz, 19. sept 2023.

1. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,152
    Bonuspoeng:
    293

Beklager, da blander jeg nok med PEK. Viktig forskjell.

2. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,152
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis jeg skjønner det riktig fikk dere da 24t fordi dere skal videre før det er gått 24 timer.

Noen som kan bekrefte lengre visa tid utsted når en skal være feks 3 døgn? Før en har bekreftet internasjonal flyvning videre?

Charterfeber liker dette
  3. Charterfeber

Charterfeber Nytt Medlem

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Riktig det. Vi hadde 23 timer og 40 minutter før vi skulle videre til TPE. Landet nesten en time før oppsatt rutetid i PVG, og fikk i praksis litt over 24 timer, men det var ikke noe problem.

Jeg fant info herfra, men har naturligvis ingen praktisk erfaring med ordningen:

Attached Files:

4. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,343
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet om det finnes airside transitt hotell i Shanghai? Mener å ha lest at det eksisterer, men strever med å finne konkret info...

5. A346

A346 Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    43
    Har noen rukket å teste innreise til PVG (eller andre steder i Kina) etter at de nye reglene om visa-free transit kom?

(https://www.chinaservicesinfo.com/s...r-72-144-hour-visa-free-transit-in-china.html)

Virker jo ganske rett frem, men da vi reiser med to barn så kjennes det litt ekstra spennende med innreise til Kina uten å ha vært igjennom visum-mølla først.

Flyr SK i C til PVG senere i februar, 48 timer i Shanghai og deretter videre med CX til HKG på separat billett. Samme rute på retur, men da kun ca. 5 timer mellom ankomst PVG og hjemreise med SK til CPH-OSL.

6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,152
    Bonuspoeng:
    293
    Skal igjennom i løpet av noen dager. Kommer nok til å skrive noe om det i pågående tråd.

Kiki, Spielhaug and A346 like this.
  7. Kiki

Kiki Nytt Medlem

Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    3
    Noen som har erfaringer å dele hvordan det er med transit i PVG, vurderer reise via PVG til Japan (gjennomgående billett), men er usikker hvordan det er med transit I PVG (transit <24 timer). Har dere opplevd noe problemer eller noe man må være oppmerksomme på? Har forstått at man trenger ikke noe annen dokumentasjon foruten flybilletter som bekreftelse på at man er i transit og skal videre <24 timer?

8. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Vil si transit gjennom pvg er omtrent som transit i USA. Beregn ekstra tid, så går det stort sett bra.

Kiki liker dette
  9. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,152
    Bonuspoeng:
    293
    Min meg på å skrive her også @Kiki

Kiki liker dette
  10. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,152
    Bonuspoeng:
    293
    Alle sjekker jo Visa/Esta så snart destinasjon er USA, selv om det er mange legs til en skal dit. Sånn er det ikke til Kina, dit jeg kunne fly uten visa eller å være sjekket inn videre, men jeg hadde altså bekreftet billett.

Sånn jeg skjønner det er det bare bekreftet booking som skal til. Og skal selv ha løs booking fra Shanghai til Tokyo til våren.

Jeg skulle fått, men fikk ikke ankomstkort som skulle fylles ut ombord på flyet.. Så jeg gjorde det på flyplassen. Som internasjonalt ankommende gikk vi flybro opp en etasje og fulgte skilt mot ankomst, bagasje. Så ble vi delt i kinesiske borgere og utlendinger og vi fra utlandet måtte gå til automater langs veggen på høyre side og registrerer/scanne fingeravtrykkene våre, du får med en lapp som leveres Der fylte jeg også ut ankomst kort.

Etter automatene for fingeravtrykk var det skranker for diverse typer visa på ankomst, som ikke var bemannete når jeg gikk igjennom.

Så jeg fulgte flyten og gikk på utlending delen av immigrasjon. Her var det 6 skranker i bruk. 2 av dem var merket med 72/144 timers transfer, de andre var ikke. Spurte og fikk beskjed om å gå til en av disse. Etter noen minutter i kø måtte jeg be om må få stille meg på disse skrankene og ikke de andre, når jeg ble tildelt kø og stå i. Der leverte jeg pass og ankomstkort og fingerscan lapp, fikk jeg stempel og klistremerke i passet og lov til å gå inn i kina. Han som satt i skranken sa jeg kunne levere boarding card, eller intinerary/ bekreftet billett videre. Jeg forstod det sånn at hadde jeg ikke fått boarding card til Addis flighten i Taipei hadde det holdt fint å vise fram billett videre i appen til SAS, eller en utskrift osv.

Alt i alt en helt ukomplisert prossedyre altså.

Hvis jeg har skjønt det riktig skal det finnes en *A fast track her også. Jeg fant ikke den, men ventet bare noen minutter uansett, jeg jeg var ute ved bagasjebåndene før bagasjen.

AirMags, Kjetil L, cooolcatz and 8 others like this.
  11. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,343
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg og fruen hadde 18 timer i Shanghai i natt. Fulgte som @ccurrahee forteller bare flyten. Fikk arrival card på flyet og fylte ut dette. Avga fingeravtrykk på automat og gikk bare på den skranken vi ble henvist til. Der fikk vi beskjed om at vi hadde fylt ut feil kort. Vi skulle ha transitt kort. Fylte ut det og viste frem reiseruten fra SAS. Kom da raskt gjennom.

AirMags, Kiki, Spielhaug and 2 others like this.
  12. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,152
    Bonuspoeng:
    293
    Artig : så bare en type arkivsøk Card : men da finnes det altså fler :) eller transit kort altså

13. Dassin

Dassin EBD

Likes mottatt:
    50
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg ankommer PVG om morgenen og skal videre til København med SAS på kvelden (18t layover). Jeg reiser med kun håndbaggasje, og har ikke gjennomgående billett.

Er det mulig for meg å benytte meg av en direkte transittrute for å få utstedt et boardingpass for min videre reise med SAS uten å forlate transittområdet? Eller er jeg nødt til å forlate transittområdet, skaffe et transittvisum og sjekke inn på nytt for min videre reise?

Jeg antar at det @Jorge skriver over betyr at jeg mest sannsynlig må ut av airside og sjekke inn på nytt. Hvis det viser seg at jeg må sjekke inn på nytt, er det mulig å gjøre dette tidlig på dagen selv om flyet ikke går før på kvelden?

14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er usikker på om det samme gjelder hvis du kun har håndbagasje, men hvis du skal være der halve dagen ville jeg uansett gjort immigration og tatt maglevtoget inn til byen for å se meg litt rundt. Det er på ingen måte bra nok lounger på PVG til at det er verdt å være der i mange timer :rolleyes:

RoadKing liker dette
  15. Dassin

Dassin EBD

Likes mottatt:
    50
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for svar :) Du har et godt poeng med å utforske byen. Har et ønske om å få noen timer søvn i loungen før jeg evt. drar inn til byen (første leg er i økonomi så det er veldig usikkert hvor uthvilt jeg er ved landing ;)). I verste fall får jeg vel bare booke meg inn på flyplasshotellet først...

16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du ikke har lagt om fra norsk tid og det dermed er midt på natta ville nok jeg også vurdert å bare finne en plass å sove ja :) litt avhengig av antall timer.

Dassin liker dette
  17. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,685
    Bonuspoeng:
    183
    Nå vet jeg ikke nøyaktig hvordan det fungerer på PVG, men ville ikke uten videre forventet å kunne passere inn og ut igjen av transitområdet flere ganger iløpet av samme mellomlanding.

18. Dassin

Dassin EBD

Likes mottatt:
    50
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for tips! Det er nok lurt å anta at det ikke fungerer å gå ut og inn igjen. Jeg får spørre betjeningen om det er mulig når jeg er der.

Er jo vant til at det er mulig siden jeg oftest reiser til/fra Avinor-flyplasser ;) På CPH har jeg en gang tidligere fått en "signatur" i boardingkortet for å komme inn gjennom sikkerhetskontrollen igjen, kanskje de har noe liknende på PVG...

19. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,721
    Bonuspoeng:
    293
    Her må du jo i tillegg gjennom immigration, så spørs om du ikke får problem med mer enn sikkerhetskontrollen hvis du drar inn og så ut igjen.

Å gå gjennom en gang etter du har landet for å bo på hotell landside eller ta en tur inn til byen er ikke noe problem så lenge du får transfer without visa innvilget. Og som sagt kan det hende du må ha det uansett.

Dassin liker dette
  20. Dassin

Dassin EBD

Likes mottatt:
    50
    Bonuspoeng:
    18
    Stemmer. Hvis det blir å gå ut av flyplassen så kreves det transfer without visa, som skal gå fint å få. Spørsmålet er om det er mulig å ta noen timer på loungen først før man går ut av flyplassen.

Foreløpig tenker jeg å spørre om dette på flyplassen, og hvis det blir et tvilstilfelle så ender det nok med at jeg dropper loungen for å gå rett til landside og finne et hotell.

Del denne siden