TRD <> LAS - Beste alternativ?

Tråd i 'Reisemål' startet av lMartin, 27. juli 2016.

  1. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Skal en tur til Las Vegas i November og tenker i utgangspunktet å booke SAS Plus Saver evt. tilsvarende produkt i et annet selskap i *A, men helst med SAS også evt. betale oppgradering til biz fra egen lomme.

    De alternativene jeg finner til brukbare priser på utreise er, litt avhengig av hvilke datoer jeg velger:
    TRD-OSL-EWR-LAS
    TRD-ARN-LAX-LAS
    TRD-CPH-IAS-LAS

    EWR/LAX/IAD <> LAS ser ut til å måtte bli med VX, UA eller AA.

    Det jeg er ute etter er å finne det beste skjæringspunktet mellom økonomi, komfort og poengopptjening selvfølgelig. Jeg er over dammen maks. én gang i året, så jeg trenger noen tips fra de som har litt erfaring.

    - Siden komforten sannsynligvis er bedre hos SAS enn det jeg havner på hos UA,VX eller AA, tenker jeg at det beste utgangspunktet måtte være å komme så nært som mulig LAS med SAS, med andre ord transfer på LAX eller SFO. Er dette en fornuftig konklusjon?
    - Fra LAX er det VX eller UA som gjelder. Ville dere ofret poengene (som jeg regner med man ikke får) for å bytte fly på LAX heller enn EWR for å slippe 6 timer på UA economy?
    - Hvilke er best/verst med utgangspunkt i at det er snakk om economy, VX, AA eller UA?
    - En del rutealternativer jeg får opp gir meg 40 min. connection på ARN eller OSL. For meg høres det litt stress ut når jeg skal videre til USA når f.eks. en "SSSS" eller andre forhold erfaringsmessig kan ta masse tid.

    Noen tips til en uerfaren Amerikareisende?
     
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville hvert fall gått for SAS til LAX. Har fløyet LAS-NYC på UA eco og det anbefales ikke. Jeg tok en sovepille så jeg lå flat store deler av turen, men det er fryktelig lenge på UA.
    Vet ikke hva du har av budsjett, men du får jo OSL-LAS for ca. 22' med Lufthansa. SAS tar jo faktisk bare 8700 for TRD-LAS i Plus hele veien. Det er via ARN-LAX på tur over og Chicago-ARN hjem. Det er en fin pris og en ganske bra rute egentlig. Da kan du jo også by på Plusgrade
     
    braathens safe and lMartin like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg unngår alltid østkysten. Av flere grunner. En er at immigrasjon er mye dårligere, jeg har selv en sterk preferanse for SFO, med LAX som en god nummer to. Stort sett er personalet der hyggelige og serviceminded, på østkysten er regelen ofte det motsatte.

    Et annet argument er at østkysten ofte har problemer med vær. Nå skal du riktignok i november, så det er kanskje ikke så aktuelt.

    Et tredje er reisetiden. Reiser du til LAX eller SFO ligger den interkontinentale reisetiden på 10-11 timer vel? Det er noe rundt 2-3 timer mer enn østkysten. Fra f.eks EWR til LAS må du vel opp i 4 timer i en narrow body. Det er uansett stolstandard mye værre enn å sitte +/-1 time fra hhv LAX/SFO.

    Angående poeng. Reiser du billigst mulig er det latterlig lite poeng å hente på UA økonomi, jeg ville definitivt ikke ventet 6 timer på det.
     
    braathens safe, geddi and lMartin like this.
  4. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for gode svar. Da ser det ut som jeg går for LAX på utreise og ORD eller SFO på hjemreisen. Ulempen med SFO på hjemreisen er at jeg da må booke GO for å holde budjsettet fra jobben, men jeg kan alltids satse på at oppgradering til plus eller biz går gjennom.

    Hva tror dere om 40 min på ARN? Blir det for tight?
     
  5. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
  6. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Da er det vel ORD som gjelder i SAS Plus ?
    40 minutter på ARN rekker - akkurat, eller blir du jo booket om til neste mulige forbindelse
     
    lMartin liker dette
  7. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje tryggest å gå for ORD selv om det medfører nesten 4 timer i eco (plus) :) Neste mulige forbindelse er i utgangspunktet ikke et alternativ, men jeg regner med SAS ikke ville tilbudt setene om de ikke trodde det gikk.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis ORD = Plus eller høyere og SFO er Eco, hadde jeg gått for ORD. Å ha en god stol på veien hjem teller mer enn bortover, for det er hjem du blir trøtt og vil sove.

    Jeg syns 40 min er snaut, men som en annen sier, SAS ville ikke solgt billetten om de ikke hadde ment det skulle gå.
     
  10. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Ja av en eller annen grunn er Plus Saver på returen dyrere enn både Plus Flex og Business Saver på SFO-alternativet når jeg bestiller direkte fra SAS og uansett langt over det sjefen er villig til å dekke. Plus Saver er ikke tilgjengelig direkte fra SAS på ORD-alternativet, men kommer opp på premium øko-søk hos Flightfinder. Virker som reisebyråene generelt er dårlig på å søke opp premium øko-billetter, med unntak av Tripsta, Flightfinder og innimellom Expedia.

    Foretrekker så langt det lar seg gjøre å bestille direkte hos SAS, men når prisforskjellen er såpass stor må man jo bare. Jeg skjønner at billettene prises automatisk, men det får da være måte på. Forstå det den som kan :)
     
    geddi and RoadKing like this.
  11. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Mener å huske at Norwegian starter direkte rute til Las Vegas i november. Kanskje det kunne være et alternativ?
     
  12. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Egentlig ikke. For det første har Norwegian kun én avgang pr. uke på OSL-LAS, noe som gjør at jeg må være en uke lenger (noe som forsåvidt kunne vært spennende om jeg hadde tid). I tillegg er Norwegian Premium drøyt 50% dyrere enn SAS Plus, i tillegg til at jeg er avhengig av et visst antall turer med SAS hvert år for å opprettholde EB-status.

    ...Også er det selvfølgelig det faktum at jeg rett og slett liker SAS langt bedre enn jeg liker Norwegian :). Alle kan ha forsinkelser, kanselleringer og tekniske problemer, men min erfaring er at SAS er vesentlig flinkere til å rydde opp enn det Norwegian har når noe skjærer seg. Jeg har hatt et par kjipe episoder med Norwegian som gjør at jeg unngår de så langt det lar seg gjøre.
     
    SASDC8, jayeff, Travellingalf and 3 others like this.
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Merk at du havner i vanlig eco på United med SAS Plus.
    Eco+ er ikke regnet som en klasse på UA, kun et servicetilbud.

    Jeg hadde valgt SAS Plus med kortest mulig tur med UA. Hadde unngått AA/VX med stor margin. Vet ikke hva du har av status med slike non-star codeshare gir ingen lounge og pes med ekstra bagasje..
     
  14. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Problemet er at Plus via SFO var latterlig dyrt på valgt reisedag, faktisk dyrere enn biz av en eller annen grunn og langt mer enn hva jobben er villig til å betale for ekstra reisekomfort.

    Jeg hadde uansett tenkt å by på oppgradering for egen regning, så det jeg kan gjøre er å booke SAS Plus på utreise via LAX og retur med SAS Go via SFO og satse på at oppgradering til enten plus eller biz går gjennom. Da får jeg også UA på LAX - LAS.

    Jeg regner med jeg kommer til å reise med kun håndbagasje uansett. Blir i alle fall ikke mer enn ett innsjekket kolli.
     
  15. Flighter

    Flighter World Traveler

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    128
    Bonuspoeng:
    33
    Personlig så skyr jeg transit i USA som pesten. Har nesten bare dårlige erfaringer. Er du uheldig og ankommer samtidig med andre internasjonale fly så kan immigrasjonen ta sinnsykt mye tid, og man risikerer å miste connection. BA er et godt alternativ til LAS hvis du ikke "MÅ" fly *A.
     
  16. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg synes at dette høres ut som en god løsning. Og skulle du ikke få PlusGrade oppgradering så kan du mest sannsynlig oppgradere ved innsjekk, i lounge eller ved gate om det ikke er smekk fullt i Plus/Business.
     
    lMartin liker dette
  17. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    En ting til som kan være avgjørende for rutevalget; er det noen god grunn til at jeg skulle booke til og fra en av SAS sine desitnasjoner i USA og så booke innenriksdelen av turen for seg? Det gir meg langt flere alternativer og bedre priser ser det ut som.

    Og hva er greia med dette setekartet i Plus? Ser at setekartet på sas.no avviker litt fra seatguru også. Det er vel ikke LN-RKP? Det er jo til CPH, så... Nå ble jeg bekymra!
    Skjermbilde.JPG
     
    Last edited: 29. juli 2016
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Setekartet har med kompatibilitet med din nettleser å gjøre. SAS sliter litt med de forskjellige browserne.

    Hva angår å ikke booke gjennomgående billett, så vil jeg si at med den store irregulariteten der borte, så vil jeg på det sterkeste fraråde det. Da er du helt alene om du ikke rekker din videre forbindelse eller kommer for sent til SK sin tur hjem.

    Med mindre du legger inn enormt med slakke.
     
  19. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Burde jeg kanskje tenkt på å teste med tanke på at jeg reiser i anledning en webutviklerkonferanse, men resultat er det samme i både Chrome, Firefox, Exploiter og Edge. Uansett, jeg følger rådet ditt og booker gjennomgående, går for ruta jeg hadde valgt, og satser på at jeg får valgt sete senere :)
     
    Ole and RoadKing like this.
  20. Ole

    Ole Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    @lMartin ; på hvilken strekning er det setekartet som du viser fra?
     

Del denne siden