Hva er grunnen til at man må vente 4-6 måneder etter opphold? Burde vel ikke være så lenge om man tar rom med ingen tilbakebetaling og direkte trekk?
Min erfaring det siste året (hovedsaklig med expedia) er at Viatrumf-pengene kommer 1-3 mnd etter opphold. Blir mer og mer fornøyd med Viatrumf. Lenge siden jeg har hatt behov for å kontakte kundeservice der også!
Jeg ser tanken med dette, men vet ikke om det egentlig er så god ide. Grunnen til dette er at for mange vil få snusen av dette og tette hullet i systemet, så noen hemmeligheter bør vi ha internt
Hvilket hull i systemet? Trumf er vel kjent med at mn kan overføre fra Trumf til Eurobonus går jeg ut ifra? Det største problemet med en slik gruppe er vel som jeg ser det å klare å rekrutere potensielle selgere.
Så det du er redd for er at SAS skal øke prisen på award-tickets til Australia fordi det er laget en gruppe på Facebook om kjøp/salg av Trumf-poeng? For meg virker det svært usannsynlig..
Det kommer aldri til å skje. Men kanskje prate så lite som mulig om Eurobonus i denne gruppen for å få inn tilfeldige, ikke bonusjagende selgere
Jeg ser det ikke som usannsynlig at Norgesgruppen eller EuroBonus (som nå snart blir et eget uavhengig selskap) ser på hva slags avtaler de har. Er en avtale for god, så gjør man noe med det. Jeg bekymrer meg over min verdi bundet opp i EB poeng og overføringsverdien fra Trumf til EB. Det er for enkelt å fly 1.class slik det er nå frykter jeg.. Hvorfor skal EB ikke devalueres nå som det skal tjenes penger selvstendig?
Med 99% sikkerhet kan jeg si at det er fordi viatrumf fakturerer selskapet, eksempelvis expedia, med 90 dagers betalingsfrist etter oppholdet. De venter så til de har fått sine penger før de overfører til deg. For min del er det greit nok, poengene kommer etterhvert. Har ingen umiddelbare behov for dem, forstår at det er anderledes for de som trenger de hurtig.
Men mine penger har blitt trukket nå, selv om oppholdet er i mars/april. Ser ikke grunnen til at jeg da skal få dette utbetalt om 8-9 mnd.. Ved bestillinger inkludert avbestilling skjønner jeg det selvfølgelig.
Dette er nok bare fordi det er enklest å lage et system som ikke tar hensyn til de forskjellige avbestillingsalternativene som finnes.
Min erfaring med Expedia og ViaTrumf er det tilhører sjeldenhetene at det tar mer enn 3 måneder. Forrige måned opplevde jeg plutselig at en haug med bestillinger ble overført samtidig, der den siste kun var en snau måned gammel. Har en mistanke om at det var resultat av en feil i systemet som godkjente for mye, men om dette blir standarden fremover er det selvfølgelig supert. Årsaken til at dette tar så langt tid er at ViaTrumf ikke har direkte avtale med alle (om i det heletatt noen av) nettbutikkene. Mellom annonsør og ViaTrumf finner du selskaper som TradeDoubler, Performance Horizon, Awin og en flokk andre. Dette gjør det lett for selgere å nå ut til et stort antall websider, alt fra en enkel blogg til en større nettavis. Det er selger som setter pris og definerer hva som er grunnlag for utbetaling. Det kan være en prosent av et kjøp, en fast sum pr kjøp, pr visning av annonse eller pr klikk på en annonse. Som @Are til dels er inne på blir det ytterligere forsinkelser grunnet antall forfallsdager. Når det i tillegg er flere ledd er det en naturlig konsekvens at det tar noe tid. Egne erfaringer med Tradedoubler 10 år tilbake i tid var som følger: En besøkende gjorde et kjøp på en nettside. Deretter var det 30-45 dager med venting på at orden skulle bli godkjent (angrerett mv). Når kjøpet endelig var godkjent ble disse samlet opp ved månedsskifte og vi fikk en kreditnota. Deretter var det 30 dager forfall på denne før Tradedoubler endelig utbetale til oss. I Expedia sitt tilfelle med forhåndsbetalte hotellopphold uten mulighet for refusjon tipper jeg forklaringen er en av to: IT-begrensninger som gjør at de ønsker å behandle alle transaksjoner på samme måte De ønsker renter på kapital så lenge som overhodet mulig Har du ventet i 8 måneder må det oppstått en feil på veien.
Har hatt 2 bookinger på Expedia etter at jeg ble bitt av denne basillen her, og i begge tilfellene har poengene kommet inn 3-5 dager etter at oppholdet var avsluttet. Så her er det helt tydelig at det er store variasjoner.