Trenger SAS C-klasse - Hjelp!

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av geddi, 28. okt 2016.

  1. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,195
    Bonuspoeng:
    113
    Vi er en familie på to voksne og ett barn på 5 år som skal reise til Tokyo neste vår (Korea og Okinawa står også på programmet). Jeg har allerede sikret meg to C-billetter med SAS 26.4-27.5 for meg og min kone. CT er brukt. Jeg trenger altså én billett til, helst i C-klasse med SAS. Hvordan får jeg dette til på beste måte? (kombinasjon av pris, poeng og graden av sikker C-plass).

    Jeg har tenkt på noen alternative fremgangsmåter. Det er sikkert noen jeg ikke har tenkt på, så innspill tas i mot med takknemmlighet.

    1. Bonuspoeng - Satse på at det dukker opp enda et bonussete i C-klasse på reisedatoene og booke min sønn med poeng. Dette er absolutt det alternativet jeg foretrekker, men det er kanskje å tro på julenissen? Om det legges ut flere, så kommer de kanskje tett oppunder avreise, så risky?

    2. Beste tilgjengelighet - Klarer ikke helt å se at dette er en bra deal. Fordelen er sikker C-billett.

      Eksempel 1: Hvis jeg kjøper for min sønn som får 25% poengrabatt. Om jeg betaler ca. kr.10000,- må jeg ut med 124800*0,75 poeng=93750 poeng. Om man regner med opptjente poeng for turen blir altså prisen: Kr.10000,- og 74250 poeng

      Eksempel 2: Om jeg skulle velge å bytte ut meg med min sønn i CT billetten og kjøpe beste tilgjengelighet billett for meg selv. Fordelen her er jo at jeg får grunnpoeng. Da vil prisen bli: Kr.10000,- og 100425 poeng

      upload_2016-10-28_22-20-58.png

    3. Kjøpe en Plus billett på kampanje og satse på plusgrade eller CU. Da er det nok en fordel at jeg flytter min sønn til CT billetten og jeg med EBD status kjøper denne. Om jeg skulle bli oppgradert gjennom plusgrade, så vil sannsynligvis prisen bli rundt det samme som for alternativ 2. Og da har jeg ikke brukt noen poeng og vill opptjene poeng. Om jeg ikke skulle bli oppgradert, så er ikke det krise heller, da Plus er et bra produkt. Regner sannsynligheten for stor at jeg blir flyttet opp til C her om det ikke er fullt, da jeg som EBD kunde har kone og barn som reiser i C.
    Finnes det andre alternativ og hva er rådet fra den kunnskapsrike Insideflyer gjengen?
     
  2. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,028
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    jeg hadde helt klart satset på nr 3.
     
    braathens safe, Wiolenze and geddi like this.
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde bitt i det sure eplet og kjøpt en refunderbar C-billett og satt varsel på bonusflight.

    Kjørte en varsel for en kollega, kom plutselig 3 seter LAX-ARN på dagen 1 måned før avreise, har også fått giennomslag på andre CPH-TYO faktisk, så det slippes i ny og ne.
     
    John in The Tower and geddi like this.
  4. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er kun alternativ 3 som hadde vært aktuelt for min del. Du er kjempe heldig om du finner to C seter to NRT. Disse setter du på kjerringa og kidden = CT+ 75, 000 poeng.
    Du Kjøper pluss billett og oppgradert med poeng fra 20 000 poeng per vei. Ha vil turen ha kostet ca 8000kr(Pluss)+ ca 1000kr avgifter = 9000kr. Poeng messig så har du brukt fra 75k+20k+20k-20k(opptjent på turen)=95 000 eb poeng.
    Da har 5 åringen fløyet biz for "8000kr". Siden en poeng tur for de voksne alene med CT ville kostet 100 000poeng +1000kr. Da har du også 5000 poeng å gå på pluss faktoren din på 1,3 siden du er EGD.
    Alternativet til Are er å gamble på 35 000kr, de er selvfølgelig også noe du bør vurder om du må sitte i C.
    Poenget mitt er at siden barnet ditt går for halve poeng så sparer du inn endel her. Får du tre billetter for poeng så blir det CT+100k eb poeng for dere, 50 000ebp for barnet = 150 000+ ca1500kr i avgifter.
    Fruen og barnet = 75 000ebp +70 000ebp(maks bud to veier) -20 000ebp opptjent på turen = 125 000Poeng+ avgifter og pluss billetter totalt ca9000kr.
    Ved å by maks på pluss billetter så blir alternativet 7500kr dyrere, du sparer 25 000ebp som tilsvarer 5000kr til å by på oppgraderinger med senere. Du har fått 20 000ebp opp i mot status, om det skulle bety noe.
    Sjekk også belegget før turen, er det høyt så er jo alternativ to med deg som reisende ikke er dumt alternativ. Det er kanskje verdt å svi av noen poeng og kroner for å reise sammen.
    Oppsummering: Jeg hadde fikset de to billettene CT billettene ASAP, og alternativt lagt inn alarm slik Are sier. Og heller vurdert situasjonen underveis. Lite ledig = alternativ 2. Mye ledig alternativ 3. Du kan jo også hoppe på 3 om det kommer et bra tilbud ned i veien, f.eks now og never/ friends kampanje osv. Det har også forekommet at om det er mye ledig så kan man kjøpe plassen 7-10 dager før reisen ved å by maks.
     
    Last edited: 28. okt 2016
    geddi liker dette
  5. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,195
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan setter man opp varsel for bonusbilletter?
     
  6. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,195
    Bonuspoeng:
    113
    Var ikke klar over at barn får poengrabatt på CT også...så bra! :cool:

    CT'en er som sagt allerede booket på min kone og meg. Det går fint å bytte ut meg med min sønn?

    Satser på å få kjøpt til 6000-7000 kr på F&F :)
     
    Last edited: 28. okt 2016
    Fredrik81 liker dette
  7. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Ville vært forsiktig med å være separert fra ungen med ham bak gardinen, ref. Kevin i Home Alone ;-)

    Lykke til!
     
  8. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,267
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke det enkleste er vel å kjøpe en busineess saver billett vel?
     
    braathens safe and Are like this.
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Expertflyer:)

    Howto kommer når jeg får ut fingeren:)
     
    Thomas123 and geddi like this.
  10. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,195
    Bonuspoeng:
    113
    Jo, enkleste, men koster kr.25000,-
     
    Fredrik81 liker dette
  11. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror du skal kunne oppgraderes om du legger inn maks bud. A340-300 som dere skal fly har 32 pluss og 40 i C. Mitt fly til ORD så er det to i biz og 10 i pluss for øyeblikket, Ennå 3 måneder til, men tipper at det er maks 20 stk i C dagen før for min del.
     
  12. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,195
    Bonuspoeng:
    113
    Du tenker på Plusgrade på en Plus billett?

    Noen som vet belegget på CPH-NRT?
     
    Fredrik81 liker dette
  13. Navnsen

    Navnsen EBD, HH Diamond

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Prisene: (gjelder kun Japan pga. gambling laws). Du betaler litt mere med en fixed pris gjennom PG.

    SAS has introduced Upgrade with fixed price on SAS homepages via Plusgrade for travel NRT-CPH-NRT, as these segments are excluded from SAS Upgrade with bidding due technical and/or legal reasons.
    Request for upgrade can be made from time of booking and no later than 48 hours before departure through Manage My bookings on SAS homepage.
    The request will be confirmed or denied 36 hours before departure.

    • It is possible to cancel or change the request until 48 hours before departure.
    • Ticket rules regarding rebooking & cancellation remain the same as those for your original ticket.
    • Baggage allowance according to original booking class.
    Price NRT-CPH v.v.
    Classes EUR EuroBonus points
    M --> Y 339 // 20 000
    Y --> C 519 // 30 000
    M --> C 769 // 50 000
     
    geddi and Fredrik81 like this.
  14. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Tenkte plussgrade av Plus billetter. Som Navnsen skriver så blir oppgraderingen på 30 000 ebpoeng siden det ikke er mulig å legge inn bud på denne reisen. Så da sparer du ytterligere 10 000 ebpoeng. Og med EBD så skulle en tro at det skulle være stor pågang for å fylle de 40 setene i C. Belegget er vel ganske varierende, flyr du uten om feriene så skal det vel ikke være fulle fly. Du kan f.eks bruke expertflyer for å se hvor mange som har valgt seter. Det vil hverftall gi en pekepinn.
     
    geddi liker dette
  15. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,195
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var nytt for meg. Takk for info.


    Så da blir det 60000 poeng t/r for å oppgradere en Plus billett. Ikke ueffent det om jeg får en god pris gjennom F&F eller N&N.

    Foreløpig kun jeg som har reservert :) til Tokyo, pluss et blokkert sete. Hva kan det bety tro?
    Screenshot_20161029-093131.png

    Jammen så ikke returen helt identisk ut :D Men, lenge til enda....
    Screenshot_20161029-093622.png
     
    Last edited: 29. okt 2016
  16. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    I forbindelse med mine to bonus-bookingar til hhv. MNL og PEK har eg overvåka SAS award-space austover med argusauger dei siste 2 månadene, og må diverre sei at award-space til NRT er tilnærma ikkje-eksisterande. Dei einaste (SAS) destinasjonane du enkelt finn billettar til er PVG og PEK.

    Med andre ord så trur eg at alternativ 1 er lite realistisk, diverre.
     
    geddi liker dette
  17. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,195
    Bonuspoeng:
    113
    Når jeg booket fantes det noe 9-12 måneder frem i tid....sjekket ikke nærmere i tid. Men det var ikke stort utvalg. Husker jeg fant med avreise før påske og hjem i begynnelsen av mai. Har også funnet i juli tidligere, men det var kun 3 uker.

    Så det er mulig, men man må være tidlig ute.
     
  18. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    What he said
     
    geddi liker dette
  19. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,195
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilken type konto (basic eller premium) på expertflyer trenger jeg for å sette opp alert på award sete?
     
  20. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg booket awardseter til kone+venninne her for et par uker siden; OSL-CPH-NRT t/r 100.000+ct.

    De skulle reise bort tredje helgen i advent, og jeg kunne velge om de skulle reise bort torsdag eller fredag og retur søndag eller mandag. (Altså ledig på alle de dagene jeg spurte etter).

    Det eneste som var problematisk var å komme seg CPH-OSL søndag kveld.

    Awardseter finnes, men jeg ville satset på plus og oppgradering for deg.

    /koffert
     

Del denne siden