Tripmonster; Nekter refusjon av skatter og avgifter

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Brunello, 21. jan 2018.

  1. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har måttet avbestille en tur til Vietnam i februar. Billetten ble kjøpt via Tripmonster.

    I utgangspunktet har de nektet å svare meg på spørsmål vedr. avbestillingen, fordi jeg ikke hadde kjøpt en "servicepakke" til 99,-. Jeg fikk kranglet meg til et svar på om jeg fikk refundert noe, og svaret var blant nei, ingenting, selv ikke skatter og avgifter.

    Det mener jeg (støttet av Forbrukerrådet) at jeg har rett på. Reisen skulle gått med BA til London, deretter til Hong Kong og Da Gang med Cathay pacific. Flyskatten er på 2238,- så det er sure penger å bli snytt for. Jeg fikk heller ingen kvittering, og de nektet sende meg en kopi, men har i ettertid klart å lete meg frem til en på nett.

    Det ligger vel i kortene at jeg ikke vil handle med dette selskapet igjen, men billetten var svært billig da jeg kjøpte den, og jeg fikk ikke tilnærmet samme pris fra selskapet direkte.

    Er det noen andre som har dårlige erfaringer med Tripmonster, eller som har blitt nektet refusjon av avgiftene ved avbestilling?
     
  2. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Dette lukter useriøst lang vei... Jeg vet ikke om refusjon av skatter og avgifter er lokalt her til lands eller om det også gjelder regionalt i EU. Som et svensk underselskap er Tripmonster uansett underlagt EUs reguleringer. Jeg ville startet med å finne info vedr. refusjon av skatter og avgifter på www.europa.eu, deretter henvise til reguleringer/direktiver.
     
    Brunello liker dette
  3. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Det blir nok en jobb å gjøre, det har vært omtrent umulig å nå igjennom, selv med spørsmål man skulle tro man hadde krav på å få besvart. Mitt inntrykk er ihvertfall at det er et ekstremt useriøst selskap som bør ut av business, jo før, jo heller.
     
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Servicepakke..? Den var ny. LOL!
     
  5. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    De kunne like gjerne ha kalt det bullshit-pakke:rolleyes:
     
    BendikHa, furlong and Are like this.
  6. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Har gjort litt research; krav om refusjon av skatter og avgifter ved kansellering av flybilletter er faktsk EU-regulert. Det vil si at:
    - Tripmonsters egne terms & conditions er av ingen betydning
    - Eventuell svensk lovgivning som sier noe annet er av ingen betydning da EU overgår nasjonal lovgivning.
    - Du har 100% krav på refusjon av alle skatter og avgifter
    - Du har krav på all nødvendig assistanse fra Tripmonster for å få refundert beløpet.

    Henvis til EU-regler og si at du er villig til å ta det videre dersom de ikke etterkommer. Om du setter deg ned en lørdag formiddag med dette kan du jo etterpå klappe deg på skulderen med en dagslønn på 2238,- ;)
     
    Brunello, Eddie47, chrt and 2 others like this.
  7. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Husk også å gi informasjon til forbrukerrådet. Om ikke for å få hjelp så for å belyse hvordan disse "gråsone"-selskapene opererer. Sikker på at de har en statistikk på antall henvendelser om tripmonster.

    https://www.forbrukerradet.no/
     
    Brunello liker dette
  8. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Selskapet eies av Flygstolen Nordic AB i Sverige, kan være greit å få med dersom du ønsker å rapportere til Forbrukerrådet.

    IMG_1555.jpg
     
    Brunello liker dette
  9. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Flott, takk.
     
  10. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Hei, jeg jobber på et reisebyrå og hos oss øker salget av flybilletter kraftig, mye fordi mange har hatt kjipe opplevelser med slike byråer og vil handle hos noen de stoler på. De useriøse byråene kutter på grunnprisen men legger på dobbelt for å velge seter, ekstra bagasje etc slik at prisen vi tilbyr ofte kan være vel så bra som hos disse byråene.
    Egentlig en ganske fascinerende utvikling.
     
    GinTonic liker dette
  11. Robamu

    Robamu EBG, CCC, GHA Platinum, Choice PLA

    Innlegg:
    972
    Likes mottatt:
    923
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan er det utenfor EU da?
    Jeg har avbestilt en reise med air Canada, som bar bestilt på deres hjemmeside.
    Kan jeg forvente av skatter og avgifter kommer automatisk?
    Slik det gjør hos sas
     
  12. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Det kommer an på hvor du reiser fra og til. Tilfeller som inngår i reguleringen:

    IMG_0083.jpg
     
  13. vetikka5

    vetikka5 Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Billige flybilletter - https://omio.no Sjekket stortsett alltid Omio før jeg bestiller noe.
     
    Last edited: 25. juni 2022

Del denne siden