Jeg har måttet avbestille en tur til Vietnam i februar. Billetten ble kjøpt via Tripmonster. I utgangspunktet har de nektet å svare meg på spørsmål vedr. avbestillingen, fordi jeg ikke hadde kjøpt en "servicepakke" til 99,-. Jeg fikk kranglet meg til et svar på om jeg fikk refundert noe, og svaret var blant nei, ingenting, selv ikke skatter og avgifter. Det mener jeg (støttet av Forbrukerrådet) at jeg har rett på. Reisen skulle gått med BA til London, deretter til Hong Kong og Da Gang med Cathay pacific. Flyskatten er på 2238,- så det er sure penger å bli snytt for. Jeg fikk heller ingen kvittering, og de nektet sende meg en kopi, men har i ettertid klart å lete meg frem til en på nett. Det ligger vel i kortene at jeg ikke vil handle med dette selskapet igjen, men billetten var svært billig da jeg kjøpte den, og jeg fikk ikke tilnærmet samme pris fra selskapet direkte. Er det noen andre som har dårlige erfaringer med Tripmonster, eller som har blitt nektet refusjon av avgiftene ved avbestilling?
Dette lukter useriøst lang vei... Jeg vet ikke om refusjon av skatter og avgifter er lokalt her til lands eller om det også gjelder regionalt i EU. Som et svensk underselskap er Tripmonster uansett underlagt EUs reguleringer. Jeg ville startet med å finne info vedr. refusjon av skatter og avgifter på www.europa.eu, deretter henvise til reguleringer/direktiver.
Det blir nok en jobb å gjøre, det har vært omtrent umulig å nå igjennom, selv med spørsmål man skulle tro man hadde krav på å få besvart. Mitt inntrykk er ihvertfall at det er et ekstremt useriøst selskap som bør ut av business, jo før, jo heller.
Har gjort litt research; krav om refusjon av skatter og avgifter ved kansellering av flybilletter er faktsk EU-regulert. Det vil si at: - Tripmonsters egne terms & conditions er av ingen betydning - Eventuell svensk lovgivning som sier noe annet er av ingen betydning da EU overgår nasjonal lovgivning. - Du har 100% krav på refusjon av alle skatter og avgifter - Du har krav på all nødvendig assistanse fra Tripmonster for å få refundert beløpet. Henvis til EU-regler og si at du er villig til å ta det videre dersom de ikke etterkommer. Om du setter deg ned en lørdag formiddag med dette kan du jo etterpå klappe deg på skulderen med en dagslønn på 2238,-
Husk også å gi informasjon til forbrukerrådet. Om ikke for å få hjelp så for å belyse hvordan disse "gråsone"-selskapene opererer. Sikker på at de har en statistikk på antall henvendelser om tripmonster. https://www.forbrukerradet.no/
Selskapet eies av Flygstolen Nordic AB i Sverige, kan være greit å få med dersom du ønsker å rapportere til Forbrukerrådet.
Hei, jeg jobber på et reisebyrå og hos oss øker salget av flybilletter kraftig, mye fordi mange har hatt kjipe opplevelser med slike byråer og vil handle hos noen de stoler på. De useriøse byråene kutter på grunnprisen men legger på dobbelt for å velge seter, ekstra bagasje etc slik at prisen vi tilbyr ofte kan være vel så bra som hos disse byråene. Egentlig en ganske fascinerende utvikling.
Hvordan er det utenfor EU da? Jeg har avbestilt en reise med air Canada, som bar bestilt på deres hjemmeside. Kan jeg forvente av skatter og avgifter kommer automatisk? Slik det gjør hos sas