Ut på tur, aldri sur. Nokså nøyaktig 1 år siden sist CT tur, var det igjen på tide å brenne av en Companion Ticket. United.com ble benyttet for å sondere forskjellige reisemål. Forrige tur var med ANA og LH i First, tur retur Tokyo. Denne gang ville Frøken Strøken gjerne til varme strøk. Valget falt fort på Australia som vi begge kun hadde hørt positive ord om. Skal man fly Star Alliance til Australia (og gjerne på First) er det ikke veldig mange muligheter. Thai blinket seg tidlig ut med gode connections fra Europa. Etter flere gode råd fra @Are prøvde vi lykken via Tallinn. Det ble full klaff på første forsøk, ruten kom ut som følger: Oslo - London (SAS PLUS) London - Bangkok (Thai First) Bangkok - Sydney (Thai First) Sydney - Bangkok (Thai First) Bangkok - London (Thai First) London - Oslo (SAS PLUS) Alt vel og bra. En fin kombo av 747 (SYD-BKK, BKK-SYD) og a380 (LHR-BKK, BKK-LHR). Her er det vel ikke noe å utsette? Den observante leser vil derimot se at det i topic står "EVA". Hvordan passer det inn? Jo, selv om en reise er booket er det selvfølgelig ingen grunn til at man ikke skal søke videre etter nye og bedre muligheter. På en random torsdag dukket det derfor opp et forslag på United.com hvor EVA Business Class var tilgjengelig dagen før vi hadde planlagt å dra. Fristende. Aldri prøvd EVA før, kun sett gode reviews. First er jo alltid kung, men nye selskaper er også kung! Nerden i meg ville gjerne dette. I tillegg fikk vi da en stopover i Bangkok, noe som er ganske ok på en så lang reise. En telefon til Tallinn og ny rute ble som følger: Oslo - London (SAS PLUS) London - Bangkok (EVA Royal Laurel Class) ---Stopover--- Bangkok - Sydney (Thai First) Sydney - Bangkok (Thai First) Bangkok - London (Thai First) London - Oslo (SAS PLUS) En a380 tur mellom LHR - BKK var nå byttet ut med en 777-300ER tur. Topp stemning. For så vidt en flytype jeg allerede har flydd, men nytt selskap er stas. Klar for avreise!
OSL - LHR SAS PLUS 02C Både jeg og Frøken Strøken har frekventert SAS Loungen på utland i noen år nå. Den er fyldig dekket her inne, dropper derfor en beskrivelse av den. Hyggelig er den uansett! Benyttet anledningen til litt juice, et par aviser og litt små-snacks. Trasket mot non-Schengen området ca 40min før rutetid. Mediene er jo fulle av overskrifter om kaos i passkontrollen, men det gjaldt ikke i dag. Vi var igjennom på få minutter og spaserte inn til gate akkurat i det boarding startet. Priority boarding ble håndhevet. Relativt grå dag på Gardermoen, men hva gjør vel det? Destinasjonen rapporterte om tett opp under 30 varmegrader. Boarding completed (80% full maskin) og en pen take-off med kurs mot London. Vel oppe i luften ble det delt ut varme kluter samt dekke til bordet. Dagens servering var som ofte en salat. Denne var av typen ganske så god. Drikkevognen fulgte like etterpå, her ble det en Cola Zero (skal tross alt til varmere strøk) og en flaske vann. Sjokoladen på bildet er pga alle kaloriene jeg sparte med Cola Zeroen Turen gikk uten de helt store hendelser. Trivelig personale om bord sørget for en god SAS opplevelse, som så mange ganger før. Landet på rutetid i et nokså grått London.
Ingen tvil om hvor vi var kommet nå, The Queens Terminal, Terminal 2. Her har Star Alliance etter hvert samlet sine flygninger. Terminalen er relativt stor, spesielt om man vil prøve litt forskjellige lounger, men det går ganske så fint. Vi hadde 4-5 timer her før neste flight. De aktuelle loungene var Lufthansa, Air Canada, United og Singapore. Men akkurat når vi landet, spilte selveste Manchester United kamp. Frykten var stor for at ingen av loungene viste kampen, det ble derfor tilbrakt litt tid på en random "pub" som kunne skilte med korrekte fasiliteter og kanaler. God drikke må til. Kamp ses i bakgrunnen. Manchester United vant selvsagt. Etter kampen var det bare til å ta beina fatt mot B-gatene hvor blant annet EVA holder til. Flyr man SAS til og fra LHR er det stort sett A-gatene som benyttes. Lufthansa blir da den enkleste loungen å benytte. Fra B-gatene har man derimot større utvalg med de 3 resterende som perler på en snor. Estimert tid er 15minutter, men vi gjorde unna distansen på under halvparten av estimert tid. Lang lang rekke på vei til Silverkris loungen. Meningene er delte om hvilken lounge som er best på T2. Air Canada har gjerne den beste utsikten, United den beste/lengte baren, mens Singapore har den beste maten. Valget falt derfor på Sinagpore Silverkris. Loungen hadde omtrent ikke besøkende på vårt tidspunkt. Det var rikelig med mat og drikke tilgjengelig, deriblant flere varmretter med tilbehør. Tok en liten servering med påfølgende dessert. Både bestikket, serviset og glassene er merket med Singapore logo, riktig så snasent. Desserten ble litt frukt og is. Fortsatte med vann, bedre drikke ventet om bord i flyet. Ellers har loungen flere dusjer og rene toaletter. Amenities er tilgjengelig på forespørsel, deriblant tannkost, dusjhette, qtips etc. Benyttet oss ikke av det denne gang. En egen bartender serverte signaturdrinkene til Sinagpore, samt litt musserende. First Passasjerer hadde en egen avdeling.
London - Bangkok EVA Royal Laurel Class 08G EVA bruker en gate som ligger rett nedenfor Air Canada og Singapore loungen. Tok heisen ned og var er på ca 2 minutter. Boarding startet rett etter annonsert tid med køer for Business/Status og Economy/IngenStatus. Dette ble håndhevet hardt. Undertegnede og Frøken Strøken var nr 2 og 3 om bord i flyet, som seg hør og bør. Ruten er London - Bangkok - Taipei hvor det kan kjøpes billetter til kun Bangkok også. Den betjenes med en 777-300ER maskin. (U)Heldigvis ikke Hello Kitty maskin. Kanskje like greit? Business er delt i 2 kabiner, ikke ulikt SAS sitt oppsett med en "mini kabin". Vi valgte minikabinen som starter på rad 08. Denne er litt mer intim enn den "store". Setene er satt i såkalt reversed herringbone. Siden vi var 2 personer som reiste sammen, valgte vi midtseter som da skråer inn mot hverandre. Setet hadde greit med lagringsplass. Jakten startet umiddelbart etter Rimowa kitet, men uten hell. Derimot var det lagt klar hodetelefoner (støyreduserende) og en dyne/teppe. En vertinne dukket opp med varm hånduk og spørsmål om litt drikke. På bakken hadde de ikke Champange, kun andre bobler. Valget ble derfor litt appelsinjuice mens vi ventet på boarding. Menyer ble delt ut for både mat (høyre) og drikke (venstre). Litt bilder av menyen for de som bryr seg om slikt. Champangen som serveres er altså Veuve Clicquot Grand Dame 2006. Så kom Rimowa kitet sammen med en pysj. Erfaring tilsier at man alltid skal ta en størrelse mindre enn det som tilbys i pysj. Asiater vil gjerne ha på meg L og XL mens jeg maks bruker M i det "vanlige" livet. Sizet en ned og traff perfekt. Skjermen trykkes inn under takeoff og landing, men kan felles ut slik at man ikke bare ser på naboen sin film underveis. Pysj fra ukjent merke, men god var den.
Up up and away så var vi oppe i luften. Rolig og fin takeoff uten risting. Service kom i gang tidlig. EVA tøyser ikke med dekorasjoner, noe duken viser. På forhånd hadde vi lest mye bra om EVA sin Royal Laurel Class og at dette skulle være et av de beste Business produktene man kan få i luften. Forventningene var derfor store. 2006 Grand Dame kom på bordet sammen med litt snacks. Det smakte fortreffelig. Maten fra Silverkris loungen hadde nå sunket godt ned i magesekken og gjort god plass til både bobler og fast føde. Her følger en del matbilder. Jeg valgte spareribs til hovedrett. Disse smakte helt tipp topp. Midt i måltidet passer det som regel alltid godt med litt "American Champange" aka Cola. Fortreffelig. Maten var god og presentasjonen var pen. Ingenting å utsette her. Litt ost, kake og frukt til dessert. Vann er tydeligvis en stor greie i Taiwan, for EVA reklamerer på sine sider med at de har Fiji vann på Royal Laurel Class. Etter middag ble derfor Fiji flasker delt ut som en del av forberedelsene til sovetid. Flighten går om natten og serveringen var kjapp. En lang flight til Bangkok gir derfor mye tid på øyet om man vil. I tillegg ble det delt ut "Premium lane" kort og imigration seddel for Bangkok flyplass. Denne fungerte ypperlig, vi var igjennom på få minutter. Toalettene hadde normal størrelse og jeg fikk relativt greit byttet til pysjen. Spitzy er vel korrekt ord for mønsteret på buksen. Men behagelig var den. Setet i nedfelt posisjon er nok ikke helt tilpasset skandinaver. Med en høyde på rundt 180cm var det 0cm å gå på når jeg strakk ut beina. Det gikk akkurat, men jeg fikk allikevel sovet riktig så godt om bord. Gav beskjed til flyvertinnen om å vekke meg til frokost servering og la samtidig inn bestilling til hva jeg ville ha til frokost. Litt moodlights for å skape stemning i kabinen. Etter noen timer på øyet var det tid for en kopp kaffe og litt frokost. Igjen var det på med duken og frem med serviset. Ikke noe tøys her i gården. EVA skal ha for at de kjører på her. Presentasjonen er topp. Frokost med Matt Damon. Avsluttet med litt frisk frukt og appelsinjuice. Vi nærmet oss Bangkok og personalet kom personlig rundt å takket oss for å ha valgt EVA air. Bukke nikke nei, takk skal du ha. Bangkok kunne melde om meget pent vær og 25 grader. Meget fornøyelig. Touchdown Bangkok! Alt i alt en veldig bra flight. Business produktet til EVA kan absolutt anbefales. Eneste jeg kunne trekke for, var et litt trangt sete i liggende stilling, det ble vel knapt for en mann på 180cm. Ellers var maten god, drikken god og servicen god. Business med både Rimowa Kit, god Champis og Pysj er sjelden vare. Anbefales! Det er selvsagt ikke First Class, langt der i fra, men absolutt en god Business Class. Kunne absolutt flydd med de igjen.
Etter 2 uker i Australia kan jeg ikke gjøre annet enn å virkelig anbefale kontinentet på denne årstiden. Vi skal absolutt tilbake!
180 000 i C og omtrent det samme i avgifter som i F vil jeg tro. Så vil påstå at det er verdt bryet å handle inn vaskemiddel for de neste 5-6årene for å dekke oppgraderingen til F.
Ja er det virkelig bryet og bruke 60k poeng mere for og fly I F?Da er man nærmere neste reise med 60K poeng ekstra på konto, Dagens C produkter er jo veldig bra de fleste steder da? Er jo visse C produkter som man kan holde seg unna. Og en flott tripreport så langt