Tripreport: Down under med SAS/EVA/THAI/VIRGIN

Tråd i 'Reisebrev' startet av Darkcho, 17. febr 2017.

  1. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Hamilton Island - Brisbane
    Virgin Australia Economy
    15D

    Etter noen later dager på resorten var det tid for å vende snuten sørover igjen. Valget falt på Brisbane for et kort opphold på 2 dager, før vi skulle plukke opp en leiebil. Terminalen på Hamilton Island var en liten affære med et par kiosker, men rikelige med sitteplasser. Både Qantas og Virgin hadde avganger i dag, men vi holdt oss til Virgin, mest på grunn av pris. I ettertid hadde det vært ok å booket Qantas her for å få et nytt selskap i boken, men den gang ei. Det får bli neste gang vi er "Down under".

    IMG_5606.JPG
    Security var unnagjort på et par minutter og hadde ingen form for fast track eller slikt, her var alle like.
    IMG_5607.JPG
    Akkurat i det vi kom inn i terminalen var en Qantas Q400 klar for avgang. Dette er et underselskap av Qantas kalt Qantas Link. Totalt har de 80 fly fordelt på Q400, Q300, Q200, Fokker 100 og 717. Artige greier.
    IMG_5608.JPG
    Også her var det priority boarding som ble håndhevet strengt av Virgin. Det så ut til å være 6-10 personer i den køen, mens Economy var vond og lang. Vi kom oss uansett om bord i en relativt ny 737-800 maskin.
     
    RoadKing, Stuttfeiten and mathiasfe like this.
  2. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    IMG_5609.JPG
    Vårt fly, akkurat ankommet. Det var strengt forbudt å ta bilder på vei ut til flyet, dette ble forklart til alle som prøvde seg. Ukjent hvorfor dette var problematisk.

    IMG_5610.JPG

    Vel om bord ble vi møtt av en relativt ny maskin med gode seter. Legg merke til skikkelige nakkeputer på hvert sete. Flighten i dag var omtrent helt full. Vi kom oss avgårde på rutetid og opp i luften. Det var litt risting på vei ut grunnet sterk vind, men ikke noe som skapte ubehag om bord. IMG_5611.JPG
    Også denne gang ble det lett servering. Jeg gikk for en kopp kaffe og slappet av med bok. Flighten var beregnet til litt over 1 time flytid og kapteinen kunne opplyse om at den tiden kom vi til å holde.
    IMG_5613.JPG

    På vei inn mot Brisbane, noen minutter fra landing.
     
    Eddie47, DanH, Fredrik81 and 8 others like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,591
    Bonuspoeng:
    293
    Darkcho liker dette
  4. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Flottings @Darkcho - kan ikke si annet enn at det gir reiselyst :) Keep it coming :):):):)
     
    Darkcho liker dette
  5. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Brisbane var som nevnt neste stopp på turen. Byen ligger nært ekvator og er derav en relativt tropisk by med god temperatur stort sett hele året. Sommeren kan bli veldig varm, men holdt seg behagelig på rett under 30 grader når vi var her. Myndighetene hadde plassert ut informasjon rundt hele byen om faren for hudkreft grunnet sol. Visstnok får 2 av 3 australiere denne diagnosen en gang i livet..

    Hotellet vi landet på var Stamford Plaza, et forretningshotell midt i sentrum, liggende inntil elven/kanalen/fjorden som slynger seg inni Brisbane. Hotellet var av typen "gammel luksus" med gullkraner, marmor etc. Wifi kostet utrolig nok penger, mens Brisbane by har satt opp gratis Wifi for alle i sentrum. Dårlig deal av hotellet der med andre ord. Vi fikk oppgradert rom i nest øverste etasje med utsikt over elven.

    IMG_5618.JPG IMG_5619.JPG

    Utsikten var det ikke noe å si på. Et lite basseng kan også skimtes, her tok vi noen runder før frokost på dag 2. Frokosten kostet 25AUD og var verdt pengene. Rikelig utvalg med noe for enhver smak.

    Brisbane som by var en hyggelig affære, men ikke et sted jeg ville dratt tilbake til. Det var en kjekk by-strand på South Banks bygget opp for innbyggerne, en del museum og kjekke spisesteder, men byen var bare en litt mindre versjon av Sydney for oss. For all del bra, men altså ikke "noe mer enn det".

    Vi sjekket ut og gikk til Avis Car Rental rett rundt hjørnet for å plukke opp en "Holde Sedan or similar". Holden er altså Opel i Australia. Den hyggelige damen i skranken kunne opplyse om at vi hadde blitt tildelt en SUV, Holden Captiva. En artig bil som slukte bensin. Det var god plass, så vi klaget ikke. Frøken Strøken plukket opp en fortreffelig frokost til kjøreturen mens jeg signerte alle papirer og fikk registrert eurobonus.

    For veien videre hadde vi sett litt på Surfers Paradise, Byron Bay og Hunter Valley. Alle stedene ligger mellom Brisbane og Sydney som var vår endestasjon.

    Bekjente (og internett) mente Surfers Paradise var "plastic" og et sted for springbreak ungdommer og super turister. Samtlige anbefalte heller Byron Bay som ligger like sør av Surfers Paradise. Vi valgte å høre på rådet, men la inn et lite stopp for å se hvordan Surfers Paradise så ut.
    IMG_5634.JPG IMG_5635.JPG

    Kan ikke si vi angret på det. Evig lang strand så langt øyet kan se, varmt vann, store bølger, skinnende sol. Stranden var kanon. Selve "byen" er dog litt plastic og kan minne om Miami Beach, bare uten art deco hus og slike ting. Uansett verdt et besøk!

    IMG_5655.JPG

    Vår flotte Holden Captiva koser seg i solen.

    Etter litt over 2 timer kjøring kom vi frem til Byron Bay. Stedet skal være mer "ekte" enn storebror Surfers Paradise og tiltrekker seg mer hippier og alternative folk. Det stemte for så vidt ganske bra, for her var det en haug med bobiler på parkeringene langs stranden (som også var uendelig lang). Såkalte alternative var over alt. Byron Bay hadde en veldig behagelig stemning og kan virkelig anbefales. Bølgene var store, sjøen var klar, solen var skinnende og livet var godt. Ingen høyhus eller McDonalds i sentrum, men en rekke mindre kafeer og spisesteder. I ettertid ble vi vel enige om at vi burde droppet en av dagene i Brisbane og heller brukt den i Byron Bay.
    IMG_5657.JPG

    Vi fikk anbefalt en hyggelig gåtur på 5-7 km som tok oss hele veien langs stranden og til et fyrtårn. Turen tok noen timer (inkl diverse stopp) og var veldig flott. Byron Bay ligger rett og slett veldig flott til. Det var en haug med surferer som imponerte veldig med sine kunnskaper. Ble nesten fristet til prøve selv, det får bli neste gang.

    På vei til fyret passerte vi også Australias mest østlige punkt (på fastlandet) og fikk sett en vill wallaby som hoppet rundt og koste seg med gress.

    IMG_5658.JPG

    Fremme ved fyret. Her var det en liten cafe som dessverre ikke var åpen når vi ankom. Turen ned igjen gikk på baksiden slik at det ble en rundtur, ikke samme veien tilbake. Vi stoppet i sentrum og tok med oss litt meksikansk takeaway til rommet vi hadde booket.

    Neste dag kjørte vi videre til Hunter Valley, et kjent vindistrikt rett nord av Sydney. Her er det en rekke vingårder som tilbyr alle mulige events, inkl vinsmaking, bryllup, lokal mat og ballongferder. Vi var der for det første, tredje og siste ;)

    Innlosjering ble på Crown Plaza, en del av IHG gruppen. Hotellet var en stor resort med tilhørende golfbane. Her begynte temperaturen virkelig å stige, vi fikk klokket inn hele 45 grader i skyggen (!) midt på dagen. Det førte selvsagt til opphold i skyggen, bassenget og innendørs.

    IMG_5666.JPG

    Første morgenen i Hunter Valley stod vi opp 0430 for å få med oss soloppgangen fra luftballong. Oppmøte 0515 på en vingård like ved hotellet og avgårde for å finne et passende jorde vi kunne ta av fra. Det ble sluppet opp en værballong for å måle vind, så var vi klare. Selskapet vi hadde valgt heter "Ballon Aloft" og virket riktig så seriøse. Vi fikk gleden av å ha selveste australiamesteren i luftballong som pilot denne dagen. Det er flere aktører som driver med dette, men vårt valg viste seg å være bra. Alle skulle opp denne lørdagen, men vi var de eneste som kom opp i tide til soloppgangen. Ballon Aloft hadde 4 ballonger, mens vi var ca 10-12 stk i luften samtidig med de andre selskapene.

    På bildet ovenfor gjør vi oss klare og fyller luft i ballongen.
    IMG_5667.JPG

    Utrolig fascinerende opplevelse å se soloppgangen fra luftballong. Anbefales! Vi steg opp til ca 2000 fot og varierte i høyde mens piloten fortalte om Hunter Valley under oss.

    Etter 45minutter var det klart for landing og rett tilbake til oppmøtestedet for frokost og Champagne. Enda var ikke klokken passert 08. En strålende start på dagen med andre ord.
    IMG_5670.JPG IMG_5674.JPG

    Vi hadde flere planer for dagen og hadde blinket oss ut et par vingårder vi ville besøke. Med egen bil var det lett å ta seg rundt, spesielt når gradestokken viste 45grader. Uaktuelt å gå eller sykle. Vi besøkte "Leogate Estate" som virkelig kan anbefales. Gode viner og proft opplegg. De hadde egen restaurant tilknyttet som serverte god mat etter litt vinsmaking. Etter litt prat viste det seg at de leverte vin til Qantas Busines og First Class. Vi kjøpte selvfølgelig begge med hjem :)
     
  6. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Da var tiden inne for å reise hjem fra vakre Australia. Vi brukte rett over 2 timer med bil fra Hunter Valley til drop-off på Sydney Airport. Avis Return var godt skiltet og vi traff på første forsøk. En heis opp fra parkeringen så var vi klar i avgangshallen. Thai hadde dedikert innsjekk for First og vi ble sjekket inn i en fei. Herremannen i skranken kunne opplyse om at det var Air New Zealand loungen vi skulle benytte oss av. Nytt bekjentskap for min del. Det ble også delt ut invitasjon til fast-track, noe vi selvfølgelig benyttet oss av. Denne gjaldt både for "immigration/deportation" og Security.

    IMG_5681.JPG

    På vei ut til gate passerte vi flyet vårt, en lekker 747-400 Queen of the Skies :)
    IMG_5682.JPG

    Air New Zealand loungen ligger vegg i vegg med Silverkris loungen til Singapore, ikke langt fra gaten Thai benytter seg av.

    IMG_5683.JPG

    Representativ inngang til loungen. Vel inne var det en del passasjerer som skulle med en nært forestående Air New Zealand avgang, men allikevel lett å finne seg sitteplass. Loungen var relativt stor, med flere kroker og hjørner hvor en kunne gjemme seg bort om nødvendig.
    IMG_5684.JPG

    Vi valgte oss en sitteplass i den ene enden hvor det var mulig å se litt fly, her en Singapore A380.

    IMG_5685.JPG

    IMG_5686.JPG

    Matmessig var loungen relativt bra. En egen kokk laget en lett lammerett, noe som kunne minne om pitabrød med lammekjøtt og litt grønnsaker. Det smakte fortreffelig. Ellers var det 2-3 varmretter og et rikelig utvalg av snacks, dessert og frukt.

    IMG_5687.JPG

    Etter litt mat tok jeg en kopp kaffe og tittet på fly. Nå hadde Singapore a380 fått besøk av en Air China 777 maskin.
    IMG_5690.JPG

    Vi hadde godt med tid, og det ble etter hvert litt sightseeing inne i loungen. Flere steder var det hengt opp eldre Air New Zealand plakater eller kunst. Artig. Toalettene var av god størrelse, og det var dusj tilgjengelig for de som ønsket det.
    IMG_5691.JPG

    Baren hadde en artig løsning hvor man kunne bestille kaffe via en ipad mens baristaen laget den for deg. Også mulig med takeaway. Det setter jeg alltid pris på. Kjekt å ta med en god kopp kaffe om man flyr litt komfortabelt. Ikke fult så gøy trødd sammen i en 3 seter på en sliten 737 maskin.

    IMG_5692.JPG

    Den nevnte baren. Her var det også mulighet for øl fra tapp, samt litt drinker og vin.
    IMG_5693.JPG

    Loungen hadde flere serveringsområder, litt lignende SAS loungen på Kastrup hvor lett servering av drikke og snacks er 3 - 4 steder.

    IMG_5694.JPG

    En del forskjellige øl på flaske, samt musserende for de som måtte ønske det. Cola, vann og annen drikke var på dispenser.
     
  7. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Sydney - Bangkok
    Thai First Class
    03E

    Klart for hjemreise. Vi gikk ned til gate og ankom akkurat i det boarding startet. Priority ble strengt håndhevet og vi var raskt om bord i flyet. 747-400 maskinene til Thai begynner å dra litt på årene, men uten at det er et problem. Setene er behagelige og servicen er topp. Vi hadde denne gangen valgt midtseter ved siden av hverandre. Purser hilste vennlige på oss og spurte om vi ønsket litt drikke. Det gjorde vi selvfølgelig, dette var en dag-flight med avgang like før kl 17 lokal tid, helt ypperlig for full servering.

    IMG_5695.JPG

    En liten snack lå klar, denne gikk ned på høykant.

    IMG_5697.JPG

    Vi valgte begge et glass Dom Perignon 2006. Glassene var nedkjølt og Champagnen temperert. Menyene ble så delt ut, med forespørsel om å bestemme hovedrett nå.

    IMG_5698.JPG IMG_5699.JPG

    Jeg valgte Pork Tenderloin til middag og Chicken Satay til second serving.

    IMG_5700.JPG

    Rosa Rimowa-kit kan ses øverst midt i bildet. Ellers hentet jeg meg Monocle bladet og fant denne Norwegian annonsen. Rart samarbeid, men spenstig av Norwegian.

    IMG_5701.JPG

    Serveringen startet og jeg begynte med litt juice. Her begynte jeg faktisk å føle meg litt uvel, så måltidet ble ikke helt den høydaren jeg håpet på. Uvisst hva som slo inn, men etter noen asprin fra crewet gikk dette over ca midt ut i flighten. Servicen var upåklagelig.

    IMG_5702.JPG

    Til kaviaren ble det tilbudt kald vodka, noe jeg takket nei til. Crewet dro i gang vinsmaking for meg, slik at jeg best kunne bestemme hvilken vin jeg ville ha til maten. De virket å ha litt peiling og kom med gode forslag. Begynner som nevnt tidligere i rapporten å bli virkelig glad i kaviar. Smakte helt topp denne gangen også.
    IMG_5703.JPG

    Mer snadder.

    IMG_5704.JPG

    Og en kruttsterk suppe. Denne pleide de visstnok å fraråde non-thai personer om å spise. Gikk ned en del drikke med denne kan man trygt si.
    IMG_5705.JPG

    Hovedretten smakte topp. Her var jeg virkelig fornøyd, til tross for litt halvdårlig form.
    IMG_5707.JPG

    Hadde egentlig tenkt å be om kun frukt til dessert, men de hadde allerede dandert diverse oster og kjeks som jeg også fikk smake på. Til dette passet det godt med en kald cola og litt dessert vin. Sistnevnte har jeg også fått skikkelig sansen for etter en flight med Lufthansa first hvor dessertvinen virkelig traff med osten. Denne var ikke så "seig" og søt som jeg liker de, men passet godt til osten.

    IMG_5708.JPG

    Etter måltidet ble det en tur på toalettet for å pusse tennene. Toalettene på 747-400 maskinene er ganske små, knapt større enn SAS sine som er installert i 737 maskinene. Det var satt av 2 egne toaletter til First. Det var aldri noen kø.

    Jeg benyttet tiden til å slappe av litt og kom i bedre form til second serving. Drakk rikelige med vann underveis.

    IMG_5709.JPG

    Nok en suppe. Denne var mildere og smakte godt.

    IMG_5710.JPG

    Chicken Satay, holdt meg nå til kun vann. Hadde tross alt et lounge besøk og en lang tur fra Bangkok til London i vente.

    IMG_5711.JPG

    En liten dessert på slutten. Nå var vi begge ganske mette, og veldig fornøyde med servicen om bord. Crewet kom rundt og takket oss for å velge Thai. De virket også oppriktig interesserte i å høre om Norge og reisen vår.

    Vi landet på rutetid i Bangkok.
     
  8. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk flott rapport @Darkcho , eg bøyer meg i støvet. Tusen takk for at du tek deg tid til å dele med oss, hurra!
     
    Sjefen1234 and Darkcho like this.
  9. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk @Darkcho du fortsetter og levere !! :):):)
     
    Darkcho liker dette
  10. Sooninson

    Sooninson Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    421
    Bonuspoeng:
    63
    Strålende rapport som inspirerer meg veldig. Har vært rundt i de andre verdensdelene, men aldri i Australia. Trist å lese om de mange døende korallene på GBR så kanskje på tide å besøke området mens det fortsatt er storslagent.
     
    Darkcho liker dette
  11. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Strålende levert :)
    Helt konge å følge deg på tur!
     
    Darkcho liker dette
  12. Wolfie

    Wolfie Medlem

    Innlegg:
    170
    Likes mottatt:
    827
    Bonuspoeng:
    93
    Flott rapport - frister veldig å teste Australia en gang!
     
    Darkcho liker dette
  13. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    En strålende tur så langt, flotte opplevelser og fine flyturer:) Australia og great barrier reef virker som ett sted man må oppleve før det er for sent..
     
    Darkcho liker dette
  14. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Etter landing ble First passasjerene geleidet først av flyet hvor representanter fra Thai stod klare med navneskilt. Mr.Darkcho med Frøken Strøken ble geleidet rett i en ventende golfbil som kjørte via Security til Loungen. På vei inn i loungen bestilte vi en full kroppsmassasje hver, satt til 1 time. Mens vi ventet på Royal Spa kom en hyggelig vertinne med velkomst drink og en ipad vi kunne bestille mat eller drikke fra.
    IMG_5714.JPG

    Ca 20 minutter etter ankomst lounge var det klart for spa. Vi ble hentet i loungen og fulgt bort til Royal Spa som altså ligger ca 45 sekunder gange fra First loungen. IMG_5715.JPG

    Her stod det 2 damer klare for å ta oss i mot og geleide oss til hvert vårt rom. Rommene er satt opp med et "hovedrom" med selve benken, badekar, vask og lignende. I tillegg er det et mindre rom som fungerer som omkledning, dusj og toalett for den som skal få massasje. Flotte badekåper av silke hang klar, samt en knøttliten truse til benyttelse under massasjen. Jeg skiftet raskt og var klar for 1 time med avslapping.
    IMG_5716.JPG IMG_5717.JPG

    Massasjen var meget god, og veldig avslappende. Perfekt før en lang tur tilbake til London. Man ligger egentlig bare der og håper at det aldri ender, men det gjør det jo dessverre. Siden dette var en massasje med olje, benyttet jeg anledningen til en dusj etterpå. Vertinnen min ventet på meg og fulgte meg ut til et sitte område hvor jeg kunne slå i hel tiden mens Frøken Strøken gjorde seg ferdig.
    IMG_5718.JPG IMG_5719.JPG

    Også her har det et bredt serveringstilbud hvor jeg bestilte en te og en smoothie som begge smakte godt. Frøken kom etter 5 minutter og vi returnerte til First loungen, klare for avgang mot London.
     
    Eddie47, KRS, Petter B-C and 5 others like this.
  15. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Bangkok - London
    Thai First
    1F

    Rett til gate fra loungen med en assistent. Først om bord i flyet og svingte rett til venstre i 2 etage. Lekker kabin med 12 seter tilgjengelig i denne a380. Det var kun oss og 2 andre passasjerer på avgangen mot London.

    IMG_5723.JPG
    Neon-gult Rimowa Amenity kit klar i setet.

    IMG_5724.JPG

    Dette var en avgang satt opp med rutetid 0020 lokal tid, men grunnet litt forsinkelse ble det 0045. Vi var relativt søvnige nå, så jeg skiftet til pysj med en gang dette ble delt ut. Ba også om å droppe første servering og heller bli vekket til frokost. Flyvningen er satt opp med rundt 12 timer flytid, jeg satset på å sove en del av de. IMG_5725.JPG
    First avdelingen helt fremme i 2.etasje er romslig innredet. Rett foran setene er det en liten snack avdeling med vann, magasiner og slikt. Denne ble innredet med en gang vi var oppe i luften.
    IMG_5726.JPG

    Trapp inne i fly er alltid moro. Som regel gir det en god indikasjon om at man er på langtur. Her ble det hengt opp en tau for å hindre Business og Economy passasjerer fra å klyve opp i det helligste. IMG_5727.JPG
    Like til høyre for trappen er det et sitte område, en såkalt lounge med 2 mindre sofaer. Også her litt magasiner og lignende.

    IMG_5728.JPG IMG_5729.JPG
    Etter en liten rusletur i flyet ba jeg om at sengen ble redd opp for meg. IMG_5731.JPG
    Sengen var fortreffelig. Godt med plass i bredde og lengde. Myk madrass og en god dyne/teppe.

    IMG_5734.JPG

    Vannflasker satt frem ved behov i "baren". IMG_5735.JPG IMG_5736.JPG IMG_5737.JPG
    Toalettet var massivt, det største jeg har opplevd i fly. Det er rikelig med plass der. En liten sofa/stol er plassert inn og fungerer brillefint når man vil skifte til pysj. Eller om det er ønskelig med besøk mens du er på toalettet. Ene kan sitte i stolen mens den andre sitter på toalettet. Speilet sørger for at begge kan ha øyekontakt, hehe. Denne muligheten benyttet vi oss ikke av.
     
  16. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Etter småpene 8 timer på øyet våknet jeg frisk og opplagt om bord i 380en. Dette er den nest nyeste 380en Thai har, levert i 2013. Ingen synlige tegn til slitasje i First avdelingen.

    IMG_5738.JPG

    Mens jeg sov hadde crewet satt ut vannflasker, meget bra! Drakk omtrent hele flasken og fikk en ny.

    IMG_5741.JPG

    Frøken strøken var også våken, så da hang vi litt i loungen mens vi våknet skikkelig. Pysj og tøfler på.
    IMG_5744.JPG

    Crewet oppdaget raskt at vi var våkne og kom ilende til med forespørsel om kaffe, frokost eller annen drikke. Jeg ba om en kopp kaffe som ble levert etter et par minutter. Perfekt.

    IMG_5745.JPG

    Etter kaffen ba jeg om et glass juice. Fikk da også tilbud om smoothie, som faktisk ikke stod på menyen. Valgte å prøve den, og det var sannelig ikke feil. Den smakte fortreffelig.

    IMG_5746.JPG IMG_5747.JPG

    Menyen for både første og andre servering. Jeg droppet altså første servering i bytte mot litt ekstra søvn. Til frokost valgt jeg "Poached egg on toasted brioche bread With mornay sauce".
    IMG_5748.JPG

    Først litt musli. Melk i kannen foran. Veldig god start på dagen.
    IMG_5750.JPG

    Etterfulgt av frisk frukt.
    IMG_5753.JPG

    Og til slutt eggene mine. Samtidig holdt jeg øye med routingen for å se at alt gikk riktig for seg ;) Frokost ble servert ca over Hamburg.

    Vi landet i London like etter rutetid, glade og fornøyde.

    Turen gikk rett i Singapore loungen for en kjapp dusj og avslapping frem mot siste leg hjem, SAS til Oslo.
    IMG_5757.JPG IMG_5758.JPG

    Singapore loungen har som nevnt dusjer tilgjengelig, samt rikelig med tilbehør som tannkost, tannkrem, hudkrem etc. Vi benyttet anledningen til en god og lang dusj. Ventetid til neste flight var ca 3 timer. Livet i loungen ble flyspotting, frisk frukt og vann.

    Siste del er ikke dokumentert, rart hvordan det alltid blir slik. Inntrykkene er mange etter en hyggelig tur i First, da er det ikke så stas å ta bilde av en kaffekopp og en polarrull på vei hjem igjen! Prøver meg på en oppsummering i neste post.
     
    Kvalvaag, Eddie47, Bolle and 8 others like this.
  17. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Oppsummering:
    • Australia var et fantastisk hyggelig reisemål, anbefales virkelig
    • Thai First leverer varene til de grader.
    • Eva Air har en veldig god business class
    Hva skal man si om denne turen som ikke allerede står i brevet? Frøken Strøken er en drøm å ha med seg på tur, lar meg holde på med fly interessen min og tar etter hvert god del i den :)

    Å splitte opp turen ned med en stopover i Bangkok kan anbefales. Det var ganske så behagelig. Husk å pakke med litt skifte etc i håndbagasjen, så slipper en å ta ut innsjekket bagasje der. Ergo mer tid til Bangkok.

    A380 produktet til Thai F er i min bok vesentlig bedre enn 747-400. Ikke at 747-400 var dårlig, men A380 var enda mer strøkent. Hakket bedre på de små tingene.

    Eva Air C eller enda et leg i Thai F? Som nevnt tidligere booket jeg om fra Thai F 380 til Eva C 777 for å prøve et nytt selskap/produkt. Er det verdt det? Tja, har du aldri reist F før, er det kanskje kjekkere med F. Alt er jo egentlig bedre i F, til tross for Champagne og pysj hos Eva. Men så er det jo veldig kjekt å prøve noe nytt da, vi angrer ikke på at vi gjorde det slik. Til tross for at Thai F er vesentlig bedre. Variasjon er jo aldri feil. Til slutt blir det kjedelig å bare fly LH F også, det er jo tross alt "det samme" hele tiden. Vil du prøve noe nytt, ta Eva. De innfrir alle C forventninger og litt til.

    Brisbane var en helt ok by, mens Byron Bay var veldig fint. Hamilton Island var moro pga GBR, ellers greit.

    Ballongtur i Hunter Valley var topp!

    Roadtrip fra nord til sør var fantastisk stas!

    Sydney var veldig bra, der trivdes vi godt. Operahuset var enda mer fascinerende enn det ser ut.

    Takk for titten, det var en hyggelig tur. Nå må neste CT tur sonderes. Tankene flyr mellom Asiana til Seoul eller Lufthansa til Buenos Aires. Vi får se!
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,591
    Bonuspoeng:
    293
    Kjempegøy å lese om turen deres :)

    Dere var litt heldig da, 3 pax i en kabin med kapasitet til 12 må bli bra.
    Da vi fløy til FRA var det full kabin og vi opplevde at det nok var i overkant for bemanningen.[/QUOTE]
     
    Darkcho liker dette
  19. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Vi var 4 stk, men ja, det var relativt luftig i kabinen med så lav dekningsgrad.
     
    RoadKing liker dette
  20. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,015
    Likes mottatt:
    6,514
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for et svært inspirerende reisebrev! Går og snuser på en Australiatur til vinteren, og dette bare økte reiselysten... :)
     
    Darkcho liker dette

Del denne siden