Tromsø - tips

Tråd i 'Reisemål' startet av Mysterio, 20. juli 2023.

1. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    6,947
    Bonuspoeng:
    183
    Trådstarter var jo helt klar i åpningsposten at Smak var uaktuelt, så alle poster om å anbefale Smak og/eller klage på poster om å anbefale Smak er jo unødvendig :p Men men det må jo være litt takhøyde begge veier.

Mine kulinariske opplevelser i Tromsø strekker seg til burger på Blårock cafe. Har spist der flere ganger forøvrig :)

Spielhaug and Fleksnes like this.
  2. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,513
    Bonuspoeng:
    93
    Planlegger en tur til Nord Norge for familien, inkludert mine foreldre i 70 årene og brors familie med to barn , 9 og 11 år. Trenger forslag for å planlegge aktiviteter . På forhånd takk.

3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    76,493
    Bonuspoeng:
    293
    Fjellheisen, Ishavskatedralen, akvariet (polaria.no) var fint for barn (kan få med seg mating av selene). Lego-loftet! (Hvis barna, eller de voksne liker lego da..) Også er det masse bra spisesteder å velge mellom, i mange ulike prisklasser.

EndreD and ina like this.
  4. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    41,408
    Bonuspoeng:
    293
    Nord-Norge er gigantisk (undertegnede bor rolige 1 000 km øst av Tromsø), men siden du bruker Tromsø-tråden vil jeg anta at du skal til Tromsø med omegn? I så fall kan jeg nevne Senja som er ei fin (og svær) øy med aktiviteter for små og store. Alternativt Lyngen med Lyngsalpene. Tromsø by har også sitt å by på.

Nå er jo det store spørsmålet hva ungene liker og absolutt ikke liker å gjøre, samt hvor fotføre de noget tilårskomne foreldrene er, men jeg har sett folk i begge aldre på toppen av Tromsdalstinden (her må man være fjellvant!). I tillegg har @holmen kommet med noen konkrete forslag for byaktiviteter i Nordens Paris :)

ina and holmen like this.
  5. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,513
    Bonuspoeng:
    93
    Tar imot forslag til andre steder i Nord også , men må nås med fly og/eller bil pga eldre og barn.

Last edited: 09. aug 2023
    Kristian liker dette
  6. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Som @Kristian sier, Nord-Norge er enormt. Er litt som å si du skal til Østlandet.

Nå er det lenge siden jeg var nord for Polarsirkelen, men Nordkapp er vel verdt et besøk. Og så er det Polar Zoo i Bardufoss. Lofoten er fint (aldri vært, men det er høyt på listen)
    Så på Dagsrevyen i går at Europas (eller var det verden) lengste steintrapp åpner ved Mosjøen. Det så helt rått ut. 4km med trapp bygget av nepalesiske sherpaer opp på en topp.
    Men disse stedene er jo relativt langt fra hverandre, så man må kanskje velge mellom gamle Nordland, Troms eller Finnmark

ina liker dette
  7. Kristian

Likes mottatt:
    41,408
    Bonuspoeng:
    293
    Dersom vi skal vera irriterande korrekte og litt kverrulerande, så er det vel helst som å seia at ein skal til Sør-Noreg, altså ein eller annan plass frå Namsos/Lierne i nord og sør til Kristiansand/Lindesnes (altså heile Trøndelag, Aust-, Vest- og Sørlandet).:D

EndreD, ina and anders82 like this.
  8. Kristian

Likes mottatt:
    41,408
    Bonuspoeng:
    293
    Vesterålen er eit fint alternativ til Lofoten (sistnemnde er tidvis overprisa og overturistifisert (sett med mine augo).

Aust-Finnmark med Hamningberg, Vardø, Vadsø og Kirkenes er noko for seg sjølv (reisebrev: https://insideflyer.no/forums/threa...eintal-i-aust-finnmark-varangerhalvøya.15857/).

Bil og fly er ålreite reisemåtar (Widerøe til kortbanenettet kan kosta nokre kroner), men gløym ei heller Hurtigruten eller Havilas Kystruten. Det er mogleg å på dette viset utføra litt saktereising mellom småbyane langs kysten i nesten heile Nord-Noreg.

ina liker dette
  9. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er bare en enkel byggingeniør så dette med geografi og sånt er ikke nøye. Jeg har vært landmåler i noen år, men strøyk nesten på eksamen, så jeg håper jeg er tilgitt :)

ina and Kristian like this.
  10. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,513
    Bonuspoeng:
    93
    Er det lounge i Tromsø, bestilte Plus billetter til Tromsø og det står ikke at det er tilgang til lounge på retur.

11. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,513
    Bonuspoeng:
    93
    Kan jeg få noen hotell anbefalinger i Tromsø?

Last edited: 09. aug 2023
  12. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    1,702
    Bonuspoeng:
    93
    Liker The Edge. Fin plassering, skybar, og ordentlig omelett til frokost.

ina and Maggie like this.
  13. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,544
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke lounge i Tromsø.

The Edge er nok byens beste. Ishavshotellet er også et godt valg. Begge er midt i sentrum og har god utsikt (om du får rett rom).

Alternativt kan du prøve nye Moxy hotell. Dårlig plassering dersom du skal oppholde deg i sentrum, så du bør ha bil om du skal bo der. God utsikt fra toppen av hotellet. Eneste hotellet på øya som har utsikt mot Kvaløya.

ina liker dette
  14. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,513
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilke er familievennlig?
    Noen erfaring med Comfort hotel Xpress?

15. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,544
    Bonuspoeng:
    113
    Comfort hotell Xpress er helt greit om dere ønsker å spare litt på hotell. Rommene er ganske små, og de serverer ikke frokost, men ellers er det greit. Ligger fint plassert midt i sentrum

ina liker dette
  16. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,513
    Bonuspoeng:
    93
    Vi tilbringer mye tid ute av hotellet og i naturen når vi reiser, med barn blir lite nødvendig med kule sky bar og slikt, et rent og sentralt sted, og så heller bruke mesteparten av pengene på attraksjoner og god mat.

17. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,513
    Bonuspoeng:
    93
    Da har turen til Tromsø blitt gjennomført, og flere av tipsene her ble fulgt! Fjellheisen og Ishavskatedralen ble besøkt, og mat og drikke ble inntatt på både Matmagasinet og Helmersen delikatesser og vinbar. Vi bodde på The Edge og det kan varmt anbefales. Fin oppgradering, fin utsikt og god frokost.

holmen and Kristian like this.
  18. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,513
    Bonuspoeng:
    93
    Reiste du med barn? Og hvis ja hva likte de best?

19. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,544
    Bonuspoeng:
    113
    Tips til reisende som skal besøke Ishavskatedralen; Si at du bor i Tromsø, da kommer du inn gratis.

Turister må betale 70 kr tror jeg, og så mye er det faktisk ikke å se på inne i kirken.
    Usikker om de tar betalt hele sommeren, men på vinterstid er det hvertfall slik at turister må betale.

20. ina

ina Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,513
    Bonuspoeng:
    93
    Er man turist i egen by/ eget land? Må overbevise meg selv at jeg ikke er turist :) ikke så flink til å lyve.

Del denne siden