Trumf-bonus - EuroBonus-poeng eller cashback?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av BendikHa, 05. mars 2016.

  1. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Hei,

    Jeg er klar over at man kan ta ut Trumf-poeng i EuroBonus-poeng, men er det noen vits sammenlignet med cashback? Hva gir best verdi?
     
  2. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Kommer helt an på om du faktisk trenger/har behov for/kan benytte deg av bonuspoengene. Jeg vil tørre å påstå at for mannen i gata er cashback/kickback mye mer gunstig, f eks. ved å bruke kickback.no og kredittkortet 365direkte. Men bare min mening :)
     
  3. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg reiser stort sett kun med SAS eller Star Alliance og er ganske konsekvent der. Utenlands blir det riktig nok noe British Airways og OneWorld Alliance.

    Jeg gjør alle mine kjøp pr. dags dato med mitt SAS EuroBonus MasterCard og tjener allerede en del poeng på dette. Jeg er likevel nysgjerrig på om overføring fra Trumf.no til EuroBonus-poeng gir deg flere poeng, enn om du skulle kjøpt poeng for tilsvarende beløp.
     
  4. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis målet ditt er å f.eks å fly First med LH og bruker CT så får du igjen ca 1kr per ebp. Trump veksles med 14ebp per trumf krone, så det vil da si at om du handle mat på trippeltriumf med Amex så får du igjen 52kr /100kr til bruk på LH First :). Via trumf har også funket greit for meg, fått ca 2000kr på bok så langt. Handler du fisk, grovbrød og frukt/grønt på trippetrumf dagene så får du over 140ebp per 100kr. Til vanlig får du 118 ved bruk av Amex.
     
    Last edited: 05. mars 2016
    BendikHa liker dette
  5. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Fordelen med Trumf er at du unngår 5-årsregelen inntil det overføres til SAS. Man kan også overføre til andre EB-kontoer enn egen. Kan være kjekt for å etterfylle egen konto eller andres.
     
    Fredrik81 and BendikHa like this.
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok ikke lett å regne en objektiv verdi av poeng.
    Tar du utgangspunkt i hva de koster så er det rundt 25 øre per ekstrapoeng og 1 kr per statuspoeng.

    Så er det viktige spørsmålet, hva bruker man poengene til?
    Det er i prinsippet kun to fornuftige bruk etter min mening.
    1. Innenriks fly på kort varsel eller 50% tilbud.
    2. Langtur i business eller første klasse.

    Jeg har brukt 170000 poeng og CT på en reise som fort ville kommet på 150-200000 kr.
    For min del vil jeg bruke mine poeng på reiser jeg ikke ellers ville tatt. Først ut er Micronesia.
    Har også en tur i første klasse på blokka, problemet er bare å finne barnevakt for en uke :)

    Uansett, bruker du dine poeng på eco til New York med lufthansa så er det bedre med kickback.. :)
     
  7. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Men Trumf til SAS gir vel ikke statuspoeng?
     
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Nope, kun ekstrapoeng.
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Korrekt.
    Men hadde jeg skrevet at det koster 25 øre ville en eller annen her inne helt sikkert kommet med en kommentar om at jeg tok feil. Så jeg helgarderte med en gang ;)
     
  10. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Vekslingsraten til trumf er meget bra. Skulle du brukt den krona du tjener per 100 lapp til å kjøpe EB poeng sier mine tidligere utregninger (med forbehold om feil og valutasvingning) at du får 5,8 poeng per 100 lapp. Med den årlige rabatten SAS har ved kjøp av EB poeng.

    Har du ett kredittkort med cashback høyere enn ca. 3,5 % ligger du på nivå med 20 poeng per 100 lapp ved kjøp av poeng med rabatt. Altså det samme som AMEX gir.

    Følgende kort bruker jeg:
    SAS AMEX Platinum for fly, hotell, restauranter og det meste i allefall frem til omsetningskravet på 100 000 kr er nådd.
    365 privat for klær og bensin
    Yabank for matvarer. (kan velges forskjellige rabatter)
    Yxvisa netthandel. (kan velges forskjellige rabatter)
    Diners på restauranter som ikke tar AMEX.
    Ikano Visa har jeg også i bakhånd da det kan være saftige månedlige rabatter.
     
    Last edited: 05. mars 2016
  11. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for en god oppsummering og tilbakemelding. Fra og med nå vil jeg heller benytte opptjent Trumf-bonus for å overføre til EB-poeng fremfor penger. Får søke Shell MasterCard når jeg fyller 20 i September.
     
  12. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Er 365direkte bedre enn Shell mastercard på bensin? Gitt at du er interessert i poengene så klart ;)
     
  13. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har ikke regnet på det men 3,65 % på alle bensinstasjoner og man får vel 40 øre per liter med Shell Mastercard? Vet ikke om man får vanlig trumf bonus i tillegg til Shell Mastercard sin?
     

Del denne siden