Trumf-saldo

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av MissX, 06. juni 2023.

  1. MissX

    MissX Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    46
    Bonuspoeng:
    18
    Lønner deg seg å ta ut pengene når man står med 0 i EB, og handle flybilletter for pengene, eller overføre disse til EB? Beklager, dumt spørsmål :eek:
     
  2. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    528
    Likes mottatt:
    1,371
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tenker du må tenke litt langsiktig. Hvis du har som mål å samle opp poeng til bonusreiser, er bare å begynne å spare. Det finnes masse info og tips på om hvordan du ganske raskt kan spare opp en god slump poeng. Men om det er en jobb du ikke ønsker å gjøre, ville jeg tatt pengene.
     
  3. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
    Det kommer vel an på hva du ønsker å bruke poengene for:

    I morgen reiser jeg til Tokyo med SAS Business Bonus for 60 000 poeng. Revenue billett hadde kostet meg 40 000 kroner.
    Hadde jeg tatt disse 60 000 poeng ut i Trumf kroner, så hadde jeg kun fått 4 444 kroner.

    Morsomt nok hadde det i dette tilfelle vært billigere å kjøpe frukt og grønt hos Kiwi til 29 630 kroner med 15% Trumf bonus enn å kjøpe revenue billett (en del av sannheten er at revenue billett har mye bedre tilgjengelighet og poengopptjening. Også er jeg Fly Premium nivå 4).

    Svaret mitt blir: Jeg ville absolutt aldri kommet på å ta ut Trumf kroner i kontanter.
     
    Barraha, Calling, Leon and 1 other person like this.
  4. markus

    markus poengreise.no

    Innlegg:
    982
    Likes mottatt:
    2,227
    Bonuspoeng:
    93
    Om du har et mål om å fly business eller first på lengre ruter bør du alltid overføre til eurobonuspoeng og ikke ta ut i cash. På disse rutene er poengverdien meget høy.
    Om du kun flyr innen europa og syntes det er greit å fly på billigste økonomibillett kan det ofte være like greit å ta det ut i cash da du har mye større fleksibilitet med det.

    Her er en sammenligning jeg har gjort tidligere. Som du ser vil enkelte reiser gi høy verdi for poengene mens andre reiser gir lavere verdi.
    [​IMG]
     
    Last edited: 06. juni 2023
    Cumulus, Insomnia4u, Calling and 2 others like this.
  5. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Ett annet tips er å bli kasserer for ett lokallag for en interesseroganisasjon, for du kan sanke bonus og omsetning på kortet og sende inn refusjonsbilag for ting styret deres har vedtatt å kjøpe. Det er ingen problem så lenge det du gjør det på en slik måte at det ikke påfører laget noe ekstra kostnader ved å være deres innkjøpssjef, og at omsetningen ikke er over 5 millioner :)
     
    Last edited: 06. juni 2023
    indahla, Leon and Storbaba like this.
  6. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,265
    Bonuspoeng:
    183
    Eg trur vi må vite litt meir om reiseplanane dine for å kunne gje deg eit godt svar her. Om du begynner frå scratch kan det fort ta fleire år før du kan spenne sikkerheitsbeltet og få glede av EB-poenga.

    Når skal du reise? Kvar vil du reise? Korleis vil du reise (økonomi, business, first)? Kor mange skal reise?
     
  7. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Vi trenger ikke å vite reiseplanene enda, hun ønsker bare å finne ut av hvordan hun drar inn mest mulig poeng som over hodet mulig, og det er jo det hun spør om.
     
  8. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,265
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikkje slik eg tolkar innhogget.
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,077
    Likes mottatt:
    68,751
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du ser på alle startinnleggene fra @MissX så er det en nybegynner som vil vite det meste om å maksimere inntjeningen av EB-poeng raskest mulig.
    Hun har fått veldig mange fornuftige svar og da er det bare å sanke poeng..
    Når hun har fått samlet nok poeng kommer spørsmålene om hvordan hun kan maksimere bonusreiser, men det kan ta litt tid …..
     
  10. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,043
    Likes mottatt:
    1,735
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde glede av denne når jeg satte i gang igjen i denne runden:

    https://eurobonusguiden.no/bonusjegerskolen/

    Så til spørsmålet: Om du har spesifikk destinasjon og tid - og vil fly økonomi - så "lønner det seg" å ta ut pengene og kjøpe billetter fordi du får billetten du vil ha. Dersom du ikke er avhengig av sted og dato, eller planlegger godt frem i tid, så "lønner det seg" med automatisk poengoverføring fra Trumf til EB.

    Uansett vil bonusreiser alltid innebære betydelig mindre kontantutlegg, og vil nesten alltid lønne seg.
     
    Eddie47 and Spielhaug like this.
  11. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,265
    Bonuspoeng:
    183
    Ok. Eg må innrømme eg ikkje har lese so mange av dei. Tenkte kanskje det var nokon som ville på tur i år og hadde tomme trumf og EB-kontoar.
     
    Eddie47 liker dette
  12. MissX

    MissX Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    46
    Bonuspoeng:
    18
    Har begynt å lese meg opp, er bare overveldende mye info og virker som en lang vei å gå, men et sted må vel alle starte, sant?

    Skulle gjerne opplevd business, eller vært gull/sølv medlem i SAS til min neste tur om en mnd. Men foreløbig ser jeg frem til en ferie bare.
     
  13. MissX

    MissX Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    46
    Bonuspoeng:
    18

    Det svaret der satte jo ting litt i perspektiv. Må si det frister veldig, men spørsmålet er jo om man rekker å samle alle disse pengene før de evnt går ut på dato? Høres herlig ut med en tur til Tokyo i business class :cool:

    Selv ser jeg frem til en tur til Costa Rica om en mnd i en trang eco class ;) En tur som koster og som neppe gir meg noen fordeler mtp trumf/EBo_O
     
  14. MissX

    MissX Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    46
    Bonuspoeng:
    18

    Reiser i Juli til Costa Rica, to voksne og et barn. Hadde håpet på retur via Toronto da vi ønsket å slå følge med kjentfolk. Virker dog litt urealistisk mtp mye høyere pris. Reiser selvsagt økonomiklasse.
     
  15. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,151
    Likes mottatt:
    3,178
    Bonuspoeng:
    113
    Spis masse frukt og grønt (sunt og 15% Trumf), benytt Viatrumf og søk om et AMEX når dem har en god kampanje (jeg synes du burde nok vente til dem gir minst 30 000 poeng bonus) og så er du godt på vei. Da jeg startet med EuroBonus noen år siden tenkte jeg også det var umulig. Og i fjor fikk jeg nesten en kvart million poeng (riktignok med litt hotellovernatting på jobb som ga mye Trumf -men brorparten er privat opptjening). Det er så mye lettere enn du tror nå!
     
  16. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,265
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat. Då er nok toget gått for å reise på bonusbillettar på denne reisa dersom du ikkje har EB-poeng frå før eller om du ikkje har voldsomt med ubrukt trumf. Med mindre du er avhengig av pengane du har på trumfkontoen din for å få gjennomført reisa ville eg overført dei til Eurobonus og sett opp automatisk overføring av trumf til Eurobonus. I tillegg bør du:
    - Gå igjennom kredittkorta som gir EB og vurdere kva for nokon av dei som høver best med ditt forbruks- og reisemønster/ynskjer
    - Bruke ViaTrumf og SAS Online Shopping til netthandel
    - Handle daglegvarer hjå Norgesgruppen (Kiwi)
    - Lese deg opp her på forumet om andre kjelder til poeng
    - Vere tolmodig. Det gjekk 1,5 år frå eg bytta frå Norwegian til EB før eg (etter planen) skulle på bonusreise. Takka vere pandemien tok det heile fire år før eg kunne reise på bonustur utaskjers.
     
  17. MissX

    MissX Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    46
    Bonuspoeng:
    18
    Er det for sent selv om billettene ikke er bestilt? :p Litt spontane her :cool:

    Tenker jeg oppretter en fast overføring via Trumf, men får ikke gjort det før jeg har under 200 poeng og har pr nå over det. Derfor jeg lurte på ang cash/EB.

    Tålmodighet er jeg dog vant til, sist gang jeg forsøkte meg på EB lot jeg det ligge i glemmeboken en stund (Les: flere år), før jeg plutselig så poengene forsvant ut vinduet grunnet tidsfrist. Tenker jeg må være litt mere på nå uten de altfor store forhåpningene.
     
  18. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,210
    Likes mottatt:
    22,265
    Bonuspoeng:
    183
    Costa Rica går vel under Sentral Amerika (trur eg) og det krev 70 000 poeng pr økonomiklassebillett (T/R). Det vil seie at du treng 140 000 til 210 000 poeng alt etter om bornet er over eller under 2 år. Det vil seie 10 400 eller 15 600 trumfkroner i løpet av nokre veker, som neppe er realistisk ettersom det gjerne tek fleire månader før du får trumf du skal ha via ViaTrumf.
     
  19. MissX

    MissX Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    46
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, poeng-toget har nok kjørt nå. Stemmer at det ligger i Mellom-Amerika, men er det mulig å få samlet bonus på en slik tur? Hva lønner det seg? Jeg har sett på enveisbilletter og mellom landinger, men ser ut som det blir dyrere enn roundtrip. Barnet er 3 år, så blir noen ekstra kroner der.
     
  20. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,782
    Bonuspoeng:
    183
    Du får alltid samlet poeng når du reiser med fly (med noen sære unntak). Alle flyselskap har et fordelsprogram du kan tjene poeng i. Spørsmålet er hvor mye, og i økonomi er det som regel ikke all verdens.
    IMG_0337.jpeg
    Her er et eksempel fra Lufthansa med opptjening mot Eurobonus.
    Flyr du First class tjener du poeng tilsvarende 300% av avstanden. Flyr du billigste Economy tjener du 25% av avstanden.
    Avstanden Frankfurt-San Jose er 5817 nautiske mil, og du vil da tjene 1450 poeng i billigste økonomiklasse.
    Så kommer Oslo-Frankfurt i tillegg.
     

Del denne siden