Leste at Emirates justerer på besetningen etter Trump sitt initiativ til å sperre for innreise.
Så slår det meg, hvor stor andel av flyselskapenes reisende vil haven i risikosonen med denne nye endringen? 1, 10, 20, 30, 40 %?
Gitt at det er et visst volum av reisende fra de nevnte 7 land, at det er et visst volum av dobbelte statsborgerskap så kan det fort bli en rimelig overdekning på transporttilbudet til the US of A.
Vil det utløse priskrig? Eller blir det som i tank næringen, man parkerer fly inntil videre...
Det er vel rimelig å forvente at Midtøsten selskapene er de som vil bli rammet hardest, ikke bare er det mest sannsynlig at de har størst andel av kunder i denne gruppen, men de ligger også slik til at det er svært unaturlig for reisende i Europa og Oceania å bruke dem.
En eventuelt bruk av 5th freedom (?) til å plukke opp på mellomlanding er selvfølgelig en opsjon, men jeg tenker de nasjonale krefter i europa vil motsette seg det kraftig.
Alternativet med først å fly til midtøsten og så vestover er det vel bare slike som oss her på forumet som vil vurdere seriøst .
Last edited: 30. jan 2017