Prøvde å gjøre et søk på Cuba her men fant ikke noe spesielt. Jeg tenker en tur i slutten av oktober (neste år) Var gira på Mexico (cancun) men regner vist fortsatt en del da. Ikke funnet noe til Costa Rica eller Rio enda (kanskje fortsatt tidlig) Men har funnet til Cuba, er det noe å vurdere? varmt, sol, rimelig, strender? Egentlig de 4 tingene jeg er på jakt etter.
Cuba er et fantastisk spennende reisemål, men det er jo ikke det første reisemålet jeg ville ha tenkt på når det gjelder sol og bad. Når det er sagt så fungerer det jo som det også om man reiser til Vardero. Der har du resorter som kunne ligget hvor som helst i verden og som fyller kriteriene dine. Men sørg nå i alle fall for å oppleve Havanna i tillegg
Husk at USA ikke tillater esta hvis du har vært på Cuba. Trump plasserte Cuba på terrorstatlista og derfor må du søke om visum ved senere turer til USA..
Uansett? Skal ha med mor til NY til våren, og hun har vært på Cuba. Må hun da ha visum? EDIT: Det kan se ut til at det gjelder dersom man har vært i Cuba etter 1. mars 2011? https://travelweekly.co.uk/news/air/visas-required-for-uk-travellers-to-us-who-have-visited-cuba Klarte ikke å finne noe om det på USAs nettsider. (Lette ikke veldig nøye)
Ser ut som hun må søke visum så lenge hun har vært på Cuba etter 2011. Men det går sikkert an på søke om esta først, om den mot formodning blir godkjent slipper man vel stress med visum vil jeg tro. Og man får vel ikke stempel i passet på Cuba hvis jeg husker korrekt..
Det er rapporter på Flyertalk om at det ikke er så lurt å prøve seg på akkurat den "søke om esta og ikke si noe om gamle turer"... https://oncubanews.com/en/cuba-usa/...ers-who-have-previously-traveled-to-cuba/?amp
Og fra annen nettside: "But its effect is to disqualify any prospective visitor to the US who has been in Cuba since 1 March 2011 from using the swift online application process known as Esta (the Electronic System for Travel Authorisation)." Så nei. Søk visum.
Jeg insinuerte ikke at man skulle lyve på søknaden. Hvis man oppgir at man har vært på Cuba på ESTA-søknaden burde man vel ha sitt på det tørre hvis søknaden mot formodning skulle bli godkjent? Klart.. Den blir jo 99% sikkert ikke det. Kommentaren min om at man ikke har stempel i passet var mer for situasjonen der man står på grensa med grensevakten, men de har jo estasøknaden din foran seg uansett så har vel ikke så mye å si i praksis.
Måtte ringe og sjekke med min mor, når hun hadde vært på Cuba. Hun mente det kanskje var 2011, men måtte lete frem noe papirer for å finne ut av nøyaktige datoer. Hun var på Cuba frem til 18. februar 2011. Så da blir det ikke noe visum.
Liker ikke USA så gjør egentlig ikke så mye, kanskje litt uheldig om jeg plutselig må dit men om visum hjelper så er jo det en løsning. Latterlig strengt btw..
Jævlig godt skjult informasjon også…Nyheten om Cuba har gått meg hus forbi, men står ingenting i vanlig ESTA-søknad sammen med andre diskvalifiserende land.
Det ble nevnt situasjoner på Flyertalk der folk har blitt nektet boarding med gyldig esta pga reiser til Cuba, så tydelig at storebror kan se deg, i alle fall i noen grad...
Ja, men når de ikke informerer om det i spørsmålene, så blir det vanskelig for folk å vite at de skal svare ja på spørsmålet om at de har vært i Irak og Syria, når de "bare" har vært på Cuba. Jeg vet nå om dette her, men sliter fortsatt med å finne informasjon om det på nett. Da er det ikke så lett for min mor på snart 80.
Men oki, det er en fare for trøbbel med USA og ESTA hvis jeg stikker til Cuba Stikker jeg til Cuba bør jeg tydeligvis besøke Havana og Vardero. Andre ting å tenke på? evnt. andre varme, tørre steder i slutten av oktober som er innafor?