De siste turene over Atlanteren har jeg lagt merke til at det har blitt vanskeligere å sove godt. Jeg har lenge satt pris på noen timers god søvn når jeg flyr, men de siste månedene synes jeg å ha merket at det har blitt mer små-turbulens. Særlig det siste halve året har jeg begynt å legge merke til dette. Er det flere enn meg som har noen tanker om dette?
Nei, det er ikke bare deg som merker det. Mer teknisk, været har avveket betydelig fra normalen dette året med hetebølger og kraftigere regnskyll, mye av dette været bygget seg opp over Atlanteren.
På høsten er vinden(jet strømmen) fra vest (altså USA) mer spredt i flere høyder som igjen skaper mer turbulens uansett i hvilken høyde flyet flyr i, derfor oppleves det mer risting enn normalt. Så har du også det @Adrian E nevner været har blitt mer uforutsigbart over tid nå i det siste.
I løpet av de siste årene synes jeg å merke at det er blitt noe mer turbulens på turer til Asia, kanskje spesielt mot Japan og Hong Kong.
Det sies jo at man vil kunne oppleve mer turbulens framover p.g.a. klimaendringer, men det er kanskje best å ikke snakke for høyt om