Turen går til... Svalbard (reisetips)

Tråd i 'Reisemål' startet av RoadKing, 30. des 2018.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Forslag til moderator/administrator:
    Skal vi koste på oss å slå sammen tråden som @RoadKing har startet her med denne tråden: https://insideflyer.no/forums/threads/svalbard-now.3113/

    Så kan vi ha en slags samletråd for tips, spørsmål og slikt for Svalbard?

    @RoadKing: Unge, lovende herr @Upsaker var vel på en snøskutertur i isødet i fjor (eller året før): https://insideflyer.no/forums/threads/svalbard-et-minireisebrev.7545/page-2#post-129860 (bilder fra selve turen litt lenger opp på samme side).
     
    RoadKing, Upsaker and Darkcho like this.
  3. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    braathens safe and RoadKing like this.
  4. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Hørte nettopp fra folk som hadde prøvet hundeslede og var heftig og begeistret for det. Har ikke gjort det på Svalbard, men ut for Tromsø. Følelsen av kreftene som slippes løs når du løsner snøankeret er et skikkelig adrenalin-kick.
     
    RoadKing, flying_all and Upsaker like this.
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,687
    Bonuspoeng:
    293
    Hundeslede er livsfarlig!
    Jeg har prøvd på klink is ... skal aldri gjøre det igjen,
     
    Frank and RoadKing like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Legger meg langflat @Kristian , altfor dårlig research av meg :(. Takk for korreks og referanser!
    Moderator ta gjerne disse inn i tråden som @Kristian viser til.
     
    Last edited: 30. des 2018
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Hundeslede er ikke aktuelt. Vi vil ha scooter :)
     
    Kristian liker dette
  8. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    @RoadKing Har ikke selv prøvd scooter til Barentsburg, men flere venner har skrytt uhemmet av det. Hadde nok absolutt gjort det samme selv.

    Ellers kan de anbefales en morgentur til den gamle nedlagte flyplassen. Ca 10km tur retur langs pent terreng.
     
    RoadKing liker dette
  9. MilageRune

    MilageRune Aktivt Medlem

    Innlegg:
    336
    Likes mottatt:
    3,175
    Bonuspoeng:
    93
    Kan anbefale å leie skuter og kjøre selv. I alle fall på "kortere" turer som Barentsburg og Tempelfjorden. Da kjører dere i eget tempo og stopper der dere vil.
    Ta evt. med litt ekstra drivstoff (og olje) så tåler dere noen avstikkere på turen også.
    Våpen kan leies, om man ikke har egnet jern selv. GPS, i tillegg til kart og kompass, er nok en fordel i tilfelle værmeldingen skulle vise seg å slå feil.

    Vi er en liten gjeng som skal opp igjen i slutten av mars måned, og dette er vel omtrent oppskriften vi tenker å følge.
     
    Lnbre, RoadKing and CrotchRocket like this.
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,303
    Bonuspoeng:
    293
    Scooterturene til Barentsburg går så ofte i sesongen at du kan gå i løypa i tøfler.

    Vil heller anbefale østkysten, og med en avstikker til Vinodden/Diabas. God utsikt til Pyramiden.
     
    Lnbre and RoadKing like this.
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    :D
    Frua er med, jeg kan bare drømme om å få med hun på noe slikt:D
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Kult. Da titter vi på østkystenturer siden også @Upsaker viste til det.
     
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Vi valgte det først og fremst fordi det var størst sansynlighet for å se isbjørn. Hadde nok ikke valgt en så lang tur igjen.
     
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Vi kjører mye, lengde er ikke noe problem :)
     
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,303
    Bonuspoeng:
    293
    Det finnes også flere 2-dagers turer, som da tilsier litt mindre daglig kjøring.
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke aktuelt, vi har bare 2.5 dager totalt.
     
  17. qwertypai

    qwertypai Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    28
    Da er det vel på tide å debutere med innlegg for meg også (har lest lenge, men ikke bidratt)...

    Jeg bor på Svalbard, og kan således en ting eller to om byen og øya.
    Jeg vil absolutt ikke anbefale hvermannsen å leie scooter og våpen og legge ut på egenhånd. Dette er for de mer øvede i det meste. Været skifter fortere enn man ønsker å tro, og plutselig har man null sikt i -30 effektive minusgrader. Og isbjørnen er langt fra det farligste man kan komme over. Skred, stup og vindhull er eksempler på det.

    En scootertur til østkysten øker sjansen for å se bjørn - men isbjørn er ingen garanti. Man kan bo på Svalbard i 10 år uten å få sett en. En scootertur er imidlertid nesten en garanti for kjøring i lang, lang rekke i 40km/t i mange timer i strekk. Er man scootervant er nok dette ingen god opplevelse. Har man aldri kjørt, eller kjørt lite kan det være gøy.

    Å besøke en isgrotte er også skikkelig kult. Dette kan gjøres på flere vis, for eksempel til fots på Larsbreen, på scooter på Longyearbreen eller med hundeslede til Scott Turnerbreen.

    Ellers ser jeg mange anbefaler Huset på matfronten. Jeg vil trekke fram Gruvelageret som en plass å besøke. Her må man bestille bord seinest kvelden i forveien, og de har bare åpent for bestillinger.

    Når båtturene starter opp igjen vil jeg personlig anbefale Pyramiden framfor Barentsburg. Hurtigbåten Aurora Explorer er også min favoritt framfor de lengre turene.

    Dette var et lite utvalg, ellers er det bare å spørre om dere lurer på noe!
     
    Maggie, morradi, Are and 12 others like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Vi slo til på tipset ditt om Gruvelageret og bestilte bord. Fikk så beskjed om at de skal ha en spesialevent med White Rabbit https://www.tripadvisor.com/Restaur...views-White_Rabbit-Moscow_Central_Russia.html restauranten i Moskva denne helgen, det er bare ikke offisielt enda, så vi er inne på en super opplevelse her.
    Det er vel noen her på forumet som er mer enn middels opptatt av mat tipset er herved overlevert. Gruvelageret 22-24 februar.
     
    jgroneng liker dette
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,303
    Bonuspoeng:
    293
    Litt vel maksimalt missunelig på White Rabbit eventen, vi prøve å komme oss oppover sist de hadde det. Men fant ingen ledige billetter ...

    Mumle mumle, sjekke sas.no ...
     
    RoadKing liker dette
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    White Rabbit er snasne greier?
     

Del denne siden