Turkish Airlines (business class A319, A320, A321)

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av flying_all, 03. sept 2015.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Hei,

    Skal ut å fly med Turkish Airline OSL - IST om ikke så lenge og ser at A321 er satt opp på ruten nedover og A319 hjemover. Har booket i business class pga jeg skal videre til Asia og i den forbindelse lurer jeg på hvordan det ser ut med setene i A321 og A319 på business class?

    Jeg ser at bl.a Turkish Airline 737-800 og 737-900 har 2-2 i business mens når jeg søker på A321 og A319 kommer det opp både 3-3 og 2-2 i business (legger ved bilde). Noen som har testet Turkish Airline sin rute med A321 og A319 ut fra Oslo og vet hvilke seter som blir brukt her? Vet at 738 gikk ofte mellom OSL - IST i sommer med 2-2.

    Noen som har testet Turkish Airline A330 sin business class også, erfaringer?
     

    Attached Files:

  2. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    Leste i en trip report at det var begge deler på OSL - IST, så du risikerer den dårlige.
     
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    50 / 50 sjanse, med andre ord, tilfeldig? kan det ha noe med at noen er ny oppgraderte i kabinen mens de gamle er 3-3?
     
  4. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har aldri fløyet denne ruten selv, men har en kamerat som flyr den ofte og han sier at det er helt hipp som happ om det er 2-2 eller 3-3 konfigurasjon. Og forskjellen er STOR.
     
  5. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det har jeg lagt merke til bare ved å se på bildene og det er derfor jeg spør... vet han om det er seat block i midtsetet evt dersom det blir en med 3-3? veldig kjipt å sitte 6 stk i bredden i fire timer når man reiser i "business-class" ;-)
     
  6. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    jeg har lest en plass at det er seatblock på 3-3 konfig. Skal selv prøve TK i biz osl-ist til jul :)
     
  7. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    915
    Likes mottatt:
    1,306
    Bonuspoeng:
    93
    IST-OSL tidligere i august: 2-2 konfigurering, og totaliteten tilsier klart beste intraeuropeiske C-opplevelse; samboeren min syntes reisen var ALT for kort! (3-3 har alltid seatblock).
     
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Godt å høre! Husker du om dette var en 738, 739, a319, a320 eller a321? opplevelsen av å fly business med slike små fly blir vel noe helt annet når man får 2-2 istedenfor 3-3...
     
  9. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Har flydd ruten en rekke ganger.. HELT umulig å vite hva du får. Plutselig havner du i en 330 (sjelden), så her kan alt skje. Det er veldig stor forskjell på setene på de nyeste flyene og de eldste flyene. 2+2 er selvsagt veldig mye bedre enn trange og gamle 3+3.

    Maten er jeg personlig vanvittig lei av, men har man ikke reist mye Turkish Biz er den OK.

    Crewet er som oftest OK i Biz. Men du kan også få skikkelig miss.

    Nettopp usikkerheten rundt hva du faktisk får er en av grunnene til at jeg sjelden (les: aldri) benytter meg av Turkish privat.
     
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for svar! 330 ut fra OSL hadde vært noe ja :) som du sier hadde jeg nok heller selv aldri reist Turkish om det var privat. (da hadde det blitt OSL - DOH - BKK med Qatar Airways, uten tvil).

    Har du testet A330 ut fra IST? (reiser med den IST - BKK). Synes å ha sett noen bilder med 2-3-2 i business kabinen der... Dem vet å presse på med mest mulig folk inni flyet på alle måter ;)
     
  11. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Har flydd 330 flere ganger og nærmest aldri hatt samme konfigurasjon :confused: De har gamle fly som er særs moden for utskiftning og nye fly hvor du har en bra business.
     
  12. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    såpass... føler dette blir en spennende opplevelse. skal sørge for å komme med en oppdatering i slutten av neste mnd på hvordan det ble :)
     
    Travellingalf liker dette
  13. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet om man havner i Business hvis man bestiller SAS Plus mellom OSL - IST?
     
  14. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Vill tippe at dette er en av de gangenne det er umulig og vite om du får biz eller ikke(tåplig system siden du ikke kan se bookingklasse)
    Hvis du bestiller sas plus og havner i en av de laveste klassene ender du nok i eco, og har du SAS pluss flull flex eller en av de dyre havner du nok i biz. Har hatt noe av det samme secnarioe til TLL med Estonia. Dårlig system som burde endres ASAP.
    Noen må gjerne korrekte meg om jeg tar feil.

    søkte for gøy opp samme ture og datoer på sas og turkish sine sider. SAS pluss(ikke flex) koster 6300 NOK ca og på TK sine sider kom det på 7600 NOK. Hadde ikke gamblet og bestilt igjennom SAS her.
     
    Last edited: 05. sept 2015
  15. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Det har jeg prøvd.

    Jeg er EBD og hadde booket hjemturen fra AYT (Antalya) - IST (Istanbul) - OSL (Oslo) - AES (Ålesund) nå i sommer. Det var Turkish Airline som fløy de 2 første rutene den siste flighten var det SAS, OSL - AES. For det første fikk jeg ikke åpnet bookingen i appen og fikk ikke velge sete på forhånd. Så jeg måtte pent vente til jeg kom på flyplassen i Antalya. Når jeg møtte opp der (relativt god tid) var det kun midtseter ledig OG kun helt bak i kabinen. Jeg sa jeg hadde betalt over 4000,- ekstra for Sas Plus og om jeg ikke skulle få sitte lengre fremme i premium eco om ikke annet (?). Da fikk jeg svar at jeg måtte sjekke det når jeg kom til Istanbul på flyplassen fordi det var for seint nå, hun skrev ut boardingkort og jeg fikk sete 23B til IST og 25B fra IST - OSL , jeg gikk til gaten og fløy til Istanbul. Dette var kun en 45 min flytur så det var ikke så viktig.

    Når jeg landa i Istanbul hadde jeg 2-3 timer til neste fly gikk. jeg fant en Turkish Airline skranke og spurte om jeg ikke skulle sitte fremst i kabinen siden jeg har betalt mer enn de som sitter i eco-klassen. Da henviste han meg bare bort til en annen skranke og sa jeg måtte snakke med SAS (skranken han henviste meg til hadde ikke noe med dette å gjøre) jeg gikk tilbake til samme personen og spurte om han i det minste kunne få gi meg et annet sete enn 25B på en 4-timers tur (når man har betalt såpass ekstra). Det var ikke snakk om selv om jeg var EBD, han svarte med at flyet var fullt. Flyet var riktig nok fullt og jeg fikk ta meg til takke med 23B og 25B med Turkish Airline til tross for at jeg betalte 4000 ekstra. Jeg fikk riktig nok sitte i SAS plus OSL - AES og det skulle bare mangle.

    En litt lei historie endte godt og jeg var heldig. Etter noen samtaler med SAS fikk jeg tilbake mine 4000,- ekstra siden Turkish Airline ikke tilbyr premium-eco/SAS plus.

    Det er ikke sikkert andre er like heldig. Så skal du fly Turkish Airline er mitt råd at det er ingen vits å bestille SAS Plus. Turkish Airline har kun to klasser på disse strekkene som jeg fløy, BUSINESS og ECO. (bestiller du SAS GO eller SAS Plus, havner du i ECO kabinen). Du må på Turkish Airline sin egne sider for å booke business class.
     
  16. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Som jeg skrev over her er nok dette feil. Jeg er ikke den eneste som har gått på denne smellen men det står faktisk med liten skrift på SAS at de ikke kan garantere serviceklassen.

    Merk: Flys ruten av et annet flyselskap enn SAS, kan bestilt serviceklasse (f.eks. Plus) ikke garanteres. Klikk på "se detaljer" på valgt avgang for å se hvem som flyr.

    Se vedlagt bilde, her betaler man 1400,- mer for SAS plus kun på AES - OSL, mens på OSL - IST får man sitte bak gardinen.
     

    Attached Files:

  17. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    915
    Likes mottatt:
    1,306
    Bonuspoeng:
    93
    Det var A321.
     
  18. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Lurer på å bestille en tur til Dubai. Og TK er kanskje de som har best pris på denne turen via IST.

    Men ser at selv om en bestiller BIZ så får jeg bookingklasse J, noe som tilsier Eco ifølge EB-partner siden..

    Stemmer dette, eller har jeg misforstått?
    Skjermbilde 2015-10-04 kl. 23.30.53.png

    Skjermbilde 2015-10-04 kl. 23.43.04.png
     
  19. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Med bookingklasse J satt vi i biz OSL-IST-BKK i forrige uke. Opptjente miiles er 100%, mens du får 150% med de dyrere biz billettene.
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    J er Biz. Iallefall var det det før i verden.
     

Del denne siden