Turkish (eco) til Ho Chi Minh City, Vietnam (EVE-OSL-IST-SGN T/R)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Ursa, 19. mai 2017.

  1. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Ser det står TK Flights only på Fast Track. Gjelder det ikke også *A Gold også @Ursa ?
     
  2. obergland

    obergland Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    79
    Bonuspoeng:
    18
    Sabre er AA sitt "billettsystem" med røtter tilbake til 50-tallet. Amadeus er langt nyare og vart utvikla for å få eit meir nøytralt system.
    Men både UA og AS (og sikkert mange andre) har avtaler slik at dei kan sjekke deg inn på, f.eks., SK og TK.
     
  3. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Den var ubemannet, så jeg snek meg bare inn der. Jeg tror nok de ville tatt *A gold der også siden det har funket i alle andre køer.

    edit: på tilbaketuren funka det med *A gold ja.
     
    Last edited: 05. juni 2017
    Misterix liker dette
  4. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    @Ursa
    Ser *A hvert fall har Gold Track Immigration på IST for departure.
     
    Ursa liker dette
  5. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    KAPITTEL 5 - A333 OG SGN (TAN SON NHAT) AIRPORT

    Priority boarding var litt hipp som happ fra Istanbul. Jeg kom meg tidlig ombord med *A gold, men det føles ikke som de gjør en skikkelig sjekk. Det som slår meg mer og mer er at jeg synes Turkish er veldig likt måten SAS opererer på. Crew er proffe, men kutter konstant hjørnene for å gjøre ting så raskt som mulig for flest mulig. Mange smil, men også en del småprat mellom crew. Til og med antrekket minner veldig om de gamle SAS-uniformene.

    Vel ombord har fly blitt skiftet til en A333 istedet for A332. Jeg går ut fra at de er nyere, så det gjør meg ingenting. Stoffseter heldigvis.
    IMG_20170520_004117794.jpg

    I setet ligger et headset som ikke ble prøvd, samt et teppe. Underveis får du et riktig flott amenity kit med det vanlige, pluss for design og for det lille ekstra i form av en lipsyl. Jeg tok med hele kitet og gav det til bort, og det falt i smak.
    IMG_20170520_004126528.jpg
    IMG_20170520_015756360.jpg

    Selv om fly letter kl 02:15 er det middagstid ombord. Denne gangen etterspør jeg laktosefritt måltid, men får til svar at "it's only 2 types of meals, sir" så jeg tok Mac & cheese for å prøve noe annet enn kyllingen. Men igjen kom crew etterpå og beklaget at de ikke gav meg mitt "special" meal. Mac & cheese var uansett godt, og banan-sjokolademousse var kjempegod. Storslått å lage en flott meny til oss som reiser monkey class også! (Selv om valget uansett var "chicken or pasta")
    IMG_20170520_015855519.jpg
    IMG_20170520_023830268.jpg

    Jeg poppet 2 melatonin-tabletter og tror jeg var ute en stund, selv om jeg synes det er ekstremt vanskelig å sove på fly generelt. Men kom uansett bedre ut av det en forventet. Verst er at man får så vondt i halebeinet av å sitte og sove så lenge. Tips? Uansett ble det tid for frokost og endelig fikk jeg laktosefritt måltid etter plan. Det var en helt ok, men noe tørr, omelett.
    IMG_20170520_091629640.jpg

    Flyreisen tar 9 timer, og jeg føler den gikk mye bedre enn forventet. Lettere enn de 7 timene med Norwegian på B738 chartertur EVE-LPA tidligere i år. Det verste er vel nevnte halebein-smerte, og så jetlagget man får av å lette kl 02 fra Europa, få middag til soloppgang ca kl 04, få frokost til Vietnam-tid kl 15 og så lande når sola begynner å gå ned igjen ca 17 Vietnam-tid. ☺️

    SGN er jo kort for Saigon, selv om byen skiftet navn til Ho Chi Minh City etter generalen som jaget amerikanerne ut etter Vietnam-krigen. En naturlig hub for Vietnam Airlines som jeg forøvrig også anbefaler en tur med.
    IMG_20170520_113256072_BURST000_COVER_TOP.jpg

    Vel framme på SGN airport har jeg mer flaks enn sist, og klarer å komme meg raskt ut til passkontroll. Sist gang sto jeg 1,5 time i visakontrollen og det frister ikke til gjentakelse. Jeg gikk rett forbi VOA-kontoret for å komme først i køen. Herlig unorsk om jeg får være litt freidig. Passmann spør etter visa, men det har jeg jo ikke. Jeg sier jeg er norsk. Han sukker og spør etter retur-billett, jeg viser ham på mobilen. Han sier "next time have your Visa ready. Easier for you and me" hyggelig fyr, og deilig å være ferdig med alt sånt formelle greier. Måtte vente veldig lenge på bagasjen. Ca 25 min!

    Min kjæreste sier at den internasjonale flyplassen sannsynligvis blir flyttet innen 5 år nærmere kysten og Vung Tau. Endelig framme i en regntung HCMC, men egentlig greit med regn for ikke å få hetesjokk.
    IMG_20170520_115411583_HDR.jpg IMG_20170520_123221680.jpg
     
    Last edited: 12. juni 2017
    pgaa, FFlyer, Are and 19 others like this.
  6. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis dette er samme kisen som sjekka inn min bagasje da jeg reiste til Chicago er det ekstremt festlig. Han henviste meg første til automatene, men så forklarte jeg situasjonen (at dem ofte overser priority på normal bag-tag). Da sa han at det visste han ikke, og at han i fremtiden skulle gjøre folk oppmerksomme på akkurat det! haha. Dette er ganske nøyaktig tre uker siden. Fløy da EVE-OSL-CPH-ORD :)
     
    Ursa liker dette
  7. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Du får finne trøst i at børsten ikke blir satt frem før klokken er 13 (av en eller annen merkelig grunn).
     
  8. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    KAPITTEL 6 - HO CHI MINH CITYS MATVERDEN

    Bay Hotel Ho Chi Minh City
    Siden jeg er Expedia Gold tenkte jeg at jeg skulle prøve et Expedia VIP-hotell for å se om det er noen fordeler å hente. Jeg tenkte å spørre etter oppgradering når jeg kom, men han som sto i desken var ganske svak i engelsk, og han sa uansett at vi var "oppgradert" fra queen size til king size seng! (ha h) men vi fikk også fri minibar og utsjekk kl 14:00. Vet ikke om dette er normalt i Vietnam, men jeg syntes det var OK så vi tok det rommet vi fikk. Hotellet er bygd i 2016 og ganske fint, selv om utsikten ikke akkurat er rå pga byggearbeid i alle himmelretninger rundt. Det svære vinduet på rommet er mye kulere enn det ser ut. Du kan innta en Batman-posering med en arm på hver stolpe og si "this city is all mine" mens du skuer ut over skylinen. Ble gjort minst 3 ganger den første dagen :)
    DSC06757.JPG

    Her kommer den nye metroen - greit å vite for oss vestlige pyser (selv om Uber og Grab i Vietnam er veldig bra, og førerne høflig og bilene stort sett har aircon). Tenker at dette området kommer til å bli veldig fint veldig raskt. Rett utenfor døra ser man at de bygger en metro-stasjon. Japan hjelper HCMC til å bygge Metro og er veldig stolt av det, så man så Japan+Vietnam-skilt overalt
    IMG_20170521_192758128.jpg

    Hotellet ligger midt i "Japan Town" i HCMC. Sushirestauranter overalt og gøye karaoke plasser for slitne business-japanere. Distriktet kunne fort vært det fineste i byen, men for vestlige blir det nok litt for annerledes i og med at japanere leier eskortepiker, og jentene står overalt utenfor barer og restauranter. (Oppklaring: eskortepiker er ikke det samme som prostitusjon selv om det er beslektet. Eskorte er å leie noen til å spise med seg eller gå på bar sammen med). Uansett veldig rent og trygt her. Og ikke minst noen av de beste restaurantene i HCMC.
    IMG_20170523_140810858.jpg

    Japanske drikevarer på supermarkedet:
    IMG_20170522_231954287.jpg

    4P Pizza
    4P er ranket som nr 11 av 2500 restauranter i HCMC på Tripadvisor. Dette er virkelig plassen for Insideflyere. Eksotiske pizza, hjemmelagde oster og bland-din-egen mocktails:
    IMG_20170522_212442668.jpg IMG_20170522_211834105.jpg

    Hum Vegetarian Lounge & Restaurant
    Denne er ranket som nr 4 av 2500 restauranter i HCMC på TA. Og W-O-W! Om du vil prøve ekstremt velsmakende vegetarmat får du gå hit. Det er kanskje bedre å se på det som en "restaurant" heller enn "vegetar-restaurant" fordi du bør ikke la deg hindre av at det ikke er kjøtt i rettene her. Dette er den beste vegetarmaten jeg har smakt i mitt liv, og kan ikke anbefale denne plassen nok.
    IMG_20170523_211359553.jpg IMG_20170523_212557897.jpg

    Häagen-Dazs
    En egen Häagen-Dazs restaurant. Prøve? Selvfølgelig. Etter å ha blitt hektet på gelato-is så måtte vi nesten innom her. Vestlig prisnivå, men kanskje bedre service med flere ansatte og skikkelig superlekker iskremrestaurant. Skal du til HCMC er denne plassen obligatorisk. Vi bestilte crepe med banan og 3 kuler, og det var nok til oss begge. Den spesielle "citrus deluxe" isteen er faktisk den beste isteen jeg har smakt i hele mitt liv. Ekte kanelstang oppi. Det blir klarere og klarere at Vietnam har en av de råeste matkulturene jeg har vært borti. Alt er "super-da qua!" (super-megadigg).
    IMG_20170524_214458598.jpg IMG_20170524_213326717.jpg IMG_20170524_215126771.jpg

    Secret Garden
    Selv om vi synes maten bare var normalt bra så synes jeg denne er så gøy at jeg må nevne den. Secret Garden er en boligleilighet gjort om til restaurant, og for å komme dit må man gjennom 5 trappeoppganger. Så unorsk som dette er får man en skikkelig VIP-feeling! Bland-din-egen-juice var også morsomt. Første bildet er fra trappeoppgangen som altså funker som "skilt" for plassen.
    IMG_20170524_131155882.jpg IMG_20170524_131432872_HDR.jpg

    Ikem Ice Cream
    Igjen ikke en super-interessant smak, men heller gøy metode. Ikem lager isen i butikken med flytende nitrogen! Masse røyk og gøy for hele familien. Jeg tok en "Fat Elvis" som var en banan, peanøttsmør, nutella, vaniljesaus-lignende saus og så litt flytende nitrogen :) ble riktig feit og god banansjokoladeis.
    IMG_20170524_140004450.jpg

    Noir
    Ranket som nummer 2 på Tripadvisor av HCMC's 2500 restauranter. Noir sitt store partytriks er naturligvis at man spiser i TOTALT mørke. MEN det er gimmick-delen - resten er bare helt utrolig servicenivå og mat helt i verdensklasse. Helt fra første øyeblikk får man personlig service og gode forklaringer på hva som kommer til å skje. Dette er en opplevelse som man ikke kan være foruten om man er i Ho Chi Minh. Det beste med denne plassen er at det er en tanke omkring sosialt entreprenørskap - ca 50% av besetningen her er enten blind eller døvstum, slik at disse ville ikke kunne vært i arbeidslivet ellers. Det skal sies at prisnivået gjør at dette ikke er "nok en bra backpackerplass". Dette er en kulinarisk opplevelse på høyt nivå (som kostet oss ca 400 kr/person). Siden det var pitch black er det naturlig nok ingen bilder av maten, men jeg kan røpe at den vestlige menyen besto av 11 veldig unike og velsmakende retter - denne blir presentert etter at man har spist den, slik at man har gjettet seg til hva man har spist underveis og så ser man hvor mange retter man tipper rett på :) insidertipset får bli at du prøver Citrus Cooler, som er en sitrus-smoothie med yoghurt. Funket greit til maten, og var helt ekstremt nydelig. Ha ha beklager bruk av superlativer, men det er bare vanskelig å la være når man blir så imponert.
    IMG_20170525_222639242.jpg IMG_20170525_205423127.jpg
     
    Last edited: 06. juni 2017
    indahla, pgaa, FFlyer and 21 others like this.
  9. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du deler! Det ser ikke ut som at du lider noen nød :)
     
    Stuttfeiten and Ursa like this.
  10. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    KAPITTEL 6 - VUNG TAU, TAN SON NHAT FLYPLASS OG HJEMTUR

    Hei og jeg beklager at jeg "bumper" denne ei uke etter at turen er over. Men forrige post ble så stor at jeg ikke får plass til noe mer i den. Jeg følte det var et par ting til som kunne være nyttig for dere å vite, så jeg lager en liten "dessert-post" her.

    VUNG TAU

    Vi dro på en dagstur til Vung Tau, som er en totimers kjøretur sørøst for HCMC. Var imponert over veistandarden dit. Vung Tau er en resort-by ved kysten som er superfin. Det sies at det skal bygges metro i HCMC, og så tog til Vung Tau, og kanskje blir den nye flyplassen liggende i nærheten av Vung Tau også. Hun sier at det er stor usikkerhet omkring dette da, pga landet enda har en del korrupsjon og så leste vi en sak om at togutbygginga var stanset pga litt lite cash i kassa. Aker Solutions har en avdeling i Vung Tau, så vi klarte naturligvis å støte på en del nordmenn - så ueksotisk! Uansett:

    Hele veien fra HCMC til Vung Tau er det nybygging på gang.
    DSC06803.JPG

    Super veistandard. Nesten så jeg kunne turt å kjøre her selv om det ikke var for de sorte hullene langs veien med uendelig kaos (rundkjøringer).
    DSC06849.JPG

    Vi bodde på "The Imperial Hotel Vung Tau" som vi ble anbefalt. Var veldig fint, men for en europeer er det helt EKSTREMT faux-klassisk! Du må nesten se det for å tro det. Nesten verdt et besøk bare for å tolke de hysteriske "oljemaleriene" på veggene og "rustikke" kranene og dekorasjonene. Tok dessverre ikke så mange detaljbilder. Basseng- og sjø-området var flott. Besetninga har råkule hatter, pluss at de har en slags faux safari-hotell-bil som du såvidt ser på fasadebildet av hotellet.
    DSC06830.JPG
    DSC06840.JPG
    DSC06837.JPG
    DSC06852.JPG

    Vi kjørte forbi en Jotun-butikk, men fikk ikke bilde, så det får bli med denne autentiske Jotun-bøtta!
    IMG_20170526_210316714.jpg

    Høydepunktet i Vung Tau er å gå opp de 1000 stegene for å komme opp til Jesus! Han er vel modellert etter Rio-Jesusen, men Vietnamistene har sørget for å gjøre Vung Tau-Jesus ca 2-3 meter høyere enn den i Rio :)
    DSC06941.JPG

    Er du i Vung Tau så MÅ du prøve RAINBOW YOGHURT! En knæsj yoghurtsjappe med yoghurt-is i alle velsmakende varianter. Om du vil ha en utfordring anbefaler jeg dorian-yoghurten.... Den smakte fælt! Ha ha.
    IMG_20170526_212618624.jpg
    IMG_20170526_212702092.jpg

    Kort tid etter bærer det tilbake til HCMC. Vi leide et par seter i en av disse VIP-vanene som var superkomfortable og vel verdt de ca 60 kronene det kostet. Kapteinstoler og greier :)
    IMG_20170527_142410336.jpg

    TAN SON NHAT (SGN) Airport

    På flyplassen fikk jeg meg en super overraskelse. For det første var jeg veeeeldig glad for å slippe alle de vanvittige køene med *A Gold, men for det andre fikk jeg god service da jeg spurte angående en *A-lounge på flyplassen. Jeg kunne nesten ikke finne noe på nett. Men det viser seg at den gamle *A-loungen nå heter ROSE LOUNGE og fremdeles server alle *A-selskapene som flyr til Vietnam, inklusive Turkish. Jeg fikk en invitasjon, og koset meg med veldig mange varmretter og massasjestol der før jeg boardet. Jeg ønsker å presisere at alt jeg har lest om SGN på nett er HELT feil. Det meste av info på nett er foreldet. Mange steder står det at du bør ha med cash å bestikke ansatte med. Dette har jeg aldri opplevd noen steder i Vietnam, og i hvert fall ikke på flyplassen.

    Kanskje var det en visitt til Jesus som gjorde at jeg sto som en av 3 i biz-innsjekk i denne køa? (eller var det *A Gold? Beklager blasfemi-vits).
    IMG_20170529_193101865.jpg
    IMG_20170529_194611873.jpg IMG_20170529_194716654.jpg IMG_20170529_194849249.jpg IMG_20170529_203755369.jpg

    MEN avslutninga på turen var dessverre litt kjip og uforklarlig. Jeg kan ikke fatte det, men økonomisetet på A333-maskinen til Turkish fra SGN til IST virket å ha BETYDELIG mindre benplass? Det er jo TK166, og jeg flydde inn med TK168, så mulig det er samme maskin til og med. Jeg satt veldig langt bak denne gang, men jeg kan jo ikke forstå at det skal være noen forskjell? Dum som jeg er tok jeg ikke knyttnevetesten eller bilde for å kunne bevise noe. Men i mitt hode var det ca 1,5-2 tommer mindre benplass på turen fra Vietnam som turen til. Samtidig var kabinen ekstremt kald, så jeg fikk 0 minutter søvn på denne 11 timer fryse-flighten. Det var en kjip tur rett og slett.

    Jeg rakk ikke dusje i Istanbul, og når vi skulle boarde ble jeg virkelig lei av "den tyrkiske metoden" Vi skulle boarde kl 06:30, med avgang klokka 07:30. Barnefamilier slapp igjennom på slaget 6:30 og måtte vente i en kald buss, men vi resten med priority boarding måtte stå i kø og vente i 20 minutter (!!!) og så lettet ikke flyet før nærmere klokka 08:00. Det å stå 1,5 time som en idiot i kø når man kunnet sittet i lounge..... uff det gjorde meg virkelig forbannet. Særdeles dårlig av Turkish, men mulig de hadde grunner til å holde oss igjen. Flyet var nær 100% belegg, med masse gigant-familier som tydeligvis aldri har flydd før, og løper fram og tilbake i midtgang før vi letter. Uff Jesus gi meg (mer) styrke. Jeg betaler gladelig premium for å slippe noe slikt i framtida.

    KONKLUSJON
    Det er jo helt umulig å "konkludere" noe som helst fra en ferietur som dette, men et par ord kan jeg gi:
    • HCMC er en matby helt i verdensklasse. Reis dit når du får sjansen.
    • Vung Tau er en perfekt ferieby. Besøk Jesus!
    • Turkish leverer et økonomiprodukt som varierer fra ekstremt bra til grusomt om man ikke passer på dems fæle kø-opplegg og overfylte fly. Men for de 4000 kronene jeg betalte OSL-IST-SGN hvor jeg altså fikk 3-4 svært behagelige lounge-opphold, så tør jeg påstå at prisen likevel er latterlig lav. Men det anbefales virkelig å ha *A gold. En svak avslutning gjør at jeg sier at Turkish leverer 8/10 på denne reisen.
     
    Last edited: 06. juni 2017
    pgaa, Eddie47, Are and 10 others like this.
  11. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Køyr på for min del, alt for lite Life of Brian i dette landet :)

    Tusen takk for eit fint reisebrev frå eit spennande reisemål. Vietnam har frista lenge, og ikkje mindre etter dette. +1 i boka mi :)
     
    Eddie47 and Ursa like this.
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Dagens andre reisebrev fra Vietnam er konsumert, frister mer og mer må jeg si.

    Du skal ha pluss for at du faktisk tar for deg reiseopplevelsen i Norge også, Det dropper jo stort sett alle fordi "det har jo alle uansett sett før". :)

    IST-loungen er konge, ingen tvil om det..
    Når du sier det, utdrikiningslag der ville vært artig.
    Bare å booke en tur/retur IST og aldri forlate flyplassen.haha.. :D
     
    Ursa liker dette

Del denne siden