UK - Karantene / Selvtest etc.

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 17. nov 2021.

  1. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Lagde like så greit en ny tråd så flest mulig av de som har dratt / planlegger å dra til England ser den.

    Diskusjonen går på et par norske supporterforum jeg er medlem av nå at man risikerer 10-dagers karantene i England, HVIS en passasjer på samme fly du flyr med inn til UK tester positivt på Covid-19. Dette kan jo typisk være en passasjer som velger hurtigtest på flyplassen ved ankomst.

    NHS prøver visstnok i så fall å kontakte deg på telefon, SMS og mail.

    Så er folk litt mer uenige igjen om man har lov å fly ut av UK og hjem til Norge i et sånt tilfelle.

    Her er det en link til en sak om en familie som havnet i en sånn situasjon:
    https://www.nrk.no/norge/london-tur...sZJlx7Om30Xo7hj52BBdMZ9o1N-VACJC1nAAiWQIEDk84

    Erfaringer/Innspill her?
     
  2. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 17. nov 2021
    NoLimit liker dette
  3. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Er nok best ja, men når man har gleda seg til fotballtur i 2 år.. og har skaffa billetter til 4 kamper på 4 dager.. så spørst det om fristelsen blir for stor!
     
  4. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Trenger vi en egen tråd for dette?
     
  5. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Med mindre det fins en fra før mener jeg ja.

    UK opererer jo med andre regler enn mange andre land. Skal etter planen selv over til London 23. desember, og er selv litt bekymret for det trådstarter tar opp.

    Tenker det er fint om folk kan dele sine erfaringer om dette.
     
  6. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Selvfølgelig, men vi har en coronatråd :) Kan jo bli mange tråder om vi skal ha en egen innreisetråd for hver destinasjon, men for all del, skjønner at det er mer oversiktlig med en egen tråd. Helt til man ikke finner noen tråder fordi det har blitt alt for mange ;)
     
    Henrik liker dette
  7. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Engelskmann skreiv forøvrig dette ang. test ved ankomst:

    It's well known in England that no-one checks the day 2 tests, you just have to have a valid code from ordering the test to put on the passenger locator form, no-one ever follows it up as to whether you actually took the test or if you use a code that has already been used...
     
  8. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    214
    Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mener ja, letter å finne info om dedikert reisemål.
    Har selv planlagt tur i desember, og føler jeg før fler spørsmål enn svar om dagen :(
     
  9. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var nylig i London og fryktet i verste fall å havne i karantene etter å ha lest den avisartikkelen. Jeg hadde bare én overnatting og så var det tidlig til flyplassen dagen etterpå, så min plan var å ikke ta noen telefoner fra britiske nummer og bare spille uvitende til jeg satt på flyet hjem igjen. o_O Når det gjelder den dag-to-testen har jeg hørt det samme, at ingen bryr seg om man tar den eller ikke.
     
  10. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Antar du er medlem av Kjøp og salg av Tottenhambilletter? Kjenner David Husk personlig selv, han er en troverdig kar.

    Fikk akkurat en kompis som bor i England til å ringe NHS (119-nummeret) som kun kan ringes fra England. Der fikk han til svar av en dame at fullvaksinerte nordmenn IKKE må i isolasjon dersom noen på samme fly tester positivt etter ankomst.

    Hun anbefalte å legge inn bevis/referansenummer for EU-koronapass i Passenger Locator Form som må fylles ut før ankomst.
     
    trygveat liker dette
  11. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg var nylig i Skottland og kan vel egentlig bekrefte det andre sier her. Det er viktig å kunne dokumentere at man har bestilt dag 2 test, men ut over det er det absolutt ingen som bryr seg om denne. Vi forlot dog øyriket igjen før dag 2, og før jeg mottok pakken med testen.
     
  12. chipcampden

    chipcampden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    320
    Likes mottatt:
    517
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har vært i England nylig og returnert til Norge innen 24 timer, typisk MR? Da er det ikke noe krav til å bestille en dag to test, men det jeg lurer på er om dette har skapt noen problemer ved utreise fra Norge?
     
  13. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    214
    Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel uansett krav om å bestille dag 2 test ?
    Har vel lest at du ikke får fullført PLF uten å legge inn bestillingsreferansen på dag 2 testen.
    Noen kan sikkert bekrefte dette.....?
     
  14. chipcampden

    chipcampden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    320
    Likes mottatt:
    517
    Bonuspoeng:
    93
    Last edited: 17. nov 2021
  15. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Dette skal ikke være noe problem, men de ber normalt alltid om å få se passenger locator form ved innsjekk slik jeg har forstått det. Hvis du skal landside, altså igjennom grensen så må du fylle ut dette, men velge at du er unntatt testkravet pga. transfer. Hvis du bare skal til LHR for å teste lounger i noen timer før du reiser tilbake så gjorde @drsyk det for noen uker siden uten problemer (annet enn at han inntok litt mye bobler og dermed såvidt kom seg med flyet ;;) )
     
    chipcampden and NoLimit like this.
  16. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,273
    Bonuspoeng:
    113
    Kan bekrefte at det er feil. Du fyller ut "exemption - transit" på PLF. Jeg var der lørdag til søndag denne uken uten å bestille test. Det går fint så lenge du kan dokumentere at du er landside under 24 timer. Null stress.
     
    Last edited: 17. nov 2021
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer. Jeg har vært der mange ganger etter at den regelen kom, og bestiller testen, tar den også for å ha gjort alt riktig - men siden den skal sendes tilbake i posten (om man kjøper en "fjern-test" online) har jeg aldri rukket å få resultatet på mail før jeg er tilbake i Norge uansett ;) Og ingen spør eller sjekker.

    OG: den ene gangen NHS faktisk ringte meg, også det etter at jeg var tilbake i Norge, så var det basert på PLF som tydeligvis hadde indikert at jeg hadde vært på samme fly eller samme hotell som noen som etterpå hadde testet positivt.

    Hyggelig telefonsamtale, og damen kunne fortelle svært tydelig at jeg uansett var exempt fra karantene med mine 2x Pfizer for langt over 14 dager siden da det skjedde. UK NHS kunne jo ikke akkurat ha fulgt meg opp i Norge uansett, men hun fortalte at jeg ville vært unntatt fra karantene selv om jeg fortsatt var i England.
     
    TravelManBiz liker dette
  18. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    7,701
    Bonuspoeng:
    183
    På OSL var det bråstopp med dette omkring 1. oktober eller like etterpå.

    Nå reiser man helt uten ekstra kontroller på vei ut. Men regelen er fortsatt å ha PLF utfylt, det er bare at ansvaret er ditt eget og ingen sjekker.
     
    Earl liker dette
  19. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,273
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, det stemmer ikke. Jeg måtte vise PLF nå på lørdag ved innsjekk på OSL.
     
    Earl and NoLimit like this.
  20. EC7

    EC7 Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    18
    Samme med meg. Har vert over til England 5 ganger siden september og måtte vise PLF alle gangene. Enten på OSL eller Schiphol.
     

Del denne siden