UK - Karantene / Selvtest etc.

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 17. nov 2021.

  1. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke i isolasjon eller ikke i karantene? Spørsmålet er for meg om man kan dra hjem til Norge eller ikke i et sånt tilfelle.
     
  2. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var på en MR til London i begynnelsen av måneden og da måtte jeg bestille en dag-to-test for å få fylt ut Passenger Locator Forms. Det stod tydelig at jeg måtte bestille denne testen, selv om jeg ikke trengte å ta den (siden jeg skulle være der under to dager). De krevde at jeg viste PLF på Kjevik for å få boardingkort.
     
  3. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Da varierer dette.

    Og kanskje er variasjonen avhengig av hvilket flyselskap man flyr med.

    SAS har vært vanskeligst tidligere, mens Norwegian tidligere sjekket docs først I pre boarding på F18.

    Siste gangene med NAS (fra oktober) har det imidlertidig vært tilbake til boarding i app, uten doc sjekk for min del hvertfall. Og ingen sjekk på gate, utenom verifisering av passet.

    Men de tar imot en slags egenerklæring på web i forkant, da. Hvor man bare svarer ja, uten å laste opp docs eller lign.
     
  4. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Du er sikker på at vi snakker om det samme? Du har reist til England flere ganger siden oktober uten å fylle ut Passenger Location Form?

    Coronavirus__COVID-19___safer_air_travel_for_passengers_-_GOV_UK3.png

    https://www.gov.uk/guidance/coronav...avel-guidance-for-passengers#landside-transit
     
  5. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Da tror jeg kanskje du har misforstått informasjonen. Det er ikke nødvendig å bestille test hvis du bare er i transit under 24 timer.

    transit4.png
     
  6. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, her snakker vi forbi hverandre :)

    Jeg har utfylt PLF i orden, men verken Norwegian eller noen på UK border (på LGW) har vært interessert i å se QR koden eller øvrige deler av skjemaet.

    Har fløyet direkte OSL-LGW mange ganger uten å vise skjema, var alt jeg sa :)
     
    Last edited: 18. nov 2021
    furlong, Earl and Rscott like this.
  7. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Karantene og isolasjon går vel for det samme i dette tilfellet. Ifølge damen hos NHS trenger ikke fullvaksinerte nordmenn gå i karantene/isolasjon hvis noen andre på flyet tester positivt. Jeg har hørt/lest om andre som har erfart det motsatt, men det var det hun fortalte.
     
    tobeornot999 and RoadKing like this.
  8. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Skal en tur til London om 10 dager, og må få bestilt en dag 2 test for levering der jeg skal bo.

    Tips til hvilken leverandør man bør bruke mottas med takk:)
     
  9. chipcampden

    chipcampden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    320
    Likes mottatt:
    517
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har brukt denne leverandøren et par ganger og kan absolutt anbefales.
    https://screen4.org/
     
    furlong liker dette
  10. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Leverer de til hotellet ditt?
     
  11. chipcampden

    chipcampden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    320
    Likes mottatt:
    517
    Bonuspoeng:
    93
    Ja.
     
  12. funkenstein

    funkenstein Senior Medlem

    Innlegg:
    1,015
    Likes mottatt:
    6,514
    Bonuspoeng:
    183
    Det går muligens mot en løsning på dette karantene-problemet, ifølge en tweet fra helseministeren der borte: kravet om at vaksinen må være satt i UK faller bort.
    Ser ikke noe ny info på gov.uk ennå, men kan jo håpe at de med "from december" mener fra månedsskiftet.
    a.JPG
     
  13. Flymunda

    Flymunda Senior Medlem

    Innlegg:
    985
    Likes mottatt:
    6,504
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg har pådratt meg (vel helt frivillig) reiseruten:

    1. OSL-LHR
    2. Sove på flyplasshotell etter immigrasjon UK
    3. Dagstur tur-retur LHR-EDI (Edinburgh) hvor jeg planlegger å bare være i transitt på EDI
    4. Sove på flyplasshotell
    5. LHR-OSL

    Jeg har klart å fylle ut passenger locator form for UK hvor jeg har oppgitt flighten OSL-LHR som innkommende og flyplasshotellet på LHR som bosted. Verifly som BA benytter har erklært meg ready to travel. (En prosess som forøvrig var veldig effektiv).

    Det jeg ikke helt forstår er om jeg skal fylle ut en egen passenger locator form for turen til Skottland? De teller jo som eget land med egne test og karantene regler, men de benytter samme passenger locator form på gov.uk. Det er ikke mulig å fylle inn at man ankommer fra England til Skottland. Det blir også feil å si at jeg ankommer Skottland fra Norge, da jeg jo allerede har fylt inn et annet skjema for at jeg ankommer England fra Norge. Uansett er jeg bare i transitt airside på EDI, men i motsetning til England finner jeg ikke eksplisitte regler om transit airside i Skottland.

    Jeg antar det neppe er noen som har tenkt på situasjonen jeg vil befinne meg i, så ikke så mye veiledning å finne på nettsidene til myndighetene, men hvis noen skulle ha noen kloke tanker er jeg takknemlig.
     
  14. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    214
    Likes mottatt:
    833
    Bonuspoeng:
    93
    Har noen reis med familie i det siste? Kan man bestille test til alle på en gang, eller er det 1 bestilling/pers ?
    Har noen valgt click&collect eller er det "sendes til hotel" som gjelder ?
     
  15. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Blytunge nyheter 5 dager før avreise..

    Sånn jeg skjønner de nye reglene: Er nå krav om at alle som ankommer UK fra utlandet må ta en PCR test innen 2 dager etter ankomst.

    ISOLASJON frem til denne er negativ.

    Spørsmålet nå: For meg som har tenkt meg på en 5-dagers fotballtur. Er det vits å prøve?

    Googla og finner flere klinikker som lover svar samme dag. Så planen må vel eventuelt være å oppsøke en sånn klinikk så fort man lander og avvente negativt svar. (Som forhåpentligvis kommer samme dag.)

    Må si jeg blir i tvil her…
     
    tobeornot999 and Maggie like this.
  16. ktyvandt

    ktyvandt Medlem

    Innlegg:
    106
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    43
    Skal også en liten tur til London i des. Trodde det var mulig å ta denne testen når du lander og at svar kunne kommer fort?
     
  17. Akhtarwakas

    Akhtarwakas Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Står heller ikke noe om transit
     
  18. mrhaakon

    mrhaakon Aktivt Medlem

    Innlegg:
    483
    Likes mottatt:
    1,390
    Bonuspoeng:
    93
    Har selv en tur om 2 uker.
    Vurderer sterkt å ikke dra dit.

    Kjipt!
     
  19. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Synes du det? Jeg leste gjennom hele tråden, men fant ikke en eneste faktaopplysning, bare masse spekulasjoner og gjetting, akkurat som her. Den offisielle siden, gov.uk, har ikke blitt oppdatert siden i forgårs.

    Jeg skal ha en landside transit på LHR om 14 dager. Antar at det fortsatt er uproblematisk uten test. Dersom de skulle begynne å teste transitpassasjerer ville det vært en såpass inngripende endring at jeg regner med de ville nevnt nevnt det som et eget tiltak. Og se - der kom jeg selv med en spekulasjon :p
     
  20. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93

Del denne siden