UK - Karantene / Selvtest etc.

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 17. nov 2021.

  1. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,768
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, men om jeg var 1) nærkontakt, som definert etter norske regler, og 2) i så fall i nærheten av omikron er det ingen som har sagt noe om fra NHS.

    Alle tester + almentilstand tilsier uansett at jeg ikke er smittet av noe :)
     
  2. Akhtarwakas

    Akhtarwakas Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Hva sier de nye reglene om transit i London? Kan ikke finne noe på deres sider
     
  3. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Nettsiden er sist oppdatert 2.12, så hvis de planlegger endringer så har de ikke offentliggjort dem enda. Jeg har ikke lest eller sett noe som tyder på at reglene for transit skal endres. Så ifølge det som ligger ute nå, så er det ingen endring hva gjelder transit:
    Airside - ingen krav
    Landside - må fylle ut PLF, men ikke krav om test.
    https://www.gov.uk/guidance/coronav...nce-for-passengers#transiting-through-england
     
    RoadKing and Rscott like this.
  4. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    521
    Likes mottatt:
    2,697
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg argumenterte for dette ved innsjekk hos Air Canada i Toronto. Viste frem reglene for airside transit også, men fikk ikke boardingkort før jeg hadde fylt ut PLF!
    Ikke noe stort problem, tok maks 10 min.
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,713
    Likes mottatt:
    32,633
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan funker det når det er krav til pcr test dit du kommer på 72 timer, og du enda ikke har fått godkjenninge på helsenorge, det er 56 timer igjen og du starter reisen i Norge?
     
  6. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Høres ut som om Air Canada har dårlig opplæring på skrankene sine da siden man har sluppet PLF ved airside transit i noen måneder nå. Men som du sier, muligheten er der fortsatt og det er raskt å fylle ut skjemaet når man velger airside transit, så ikke verdens største problem. Men rart de ikke har bedre opplærte folk i innsjekk...
     
    paron liker dette
  7. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Godt spørsmål. Her er jeg ganske så usikker. Men vil tro at det er innsjekk i Norge du må overbevise i dette tilfellet da de vel skal sjekke papirer for ankomststed. Så mistenker at de vil si nei på OSL hvis ikke papirene er i orden for innreise på sluttdestinasjon
     
    RoadKing liker dette
  8. davidhad

    davidhad Medlem

    Innlegg:
    81
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Finnes det noen muligheter når man lander kl 0830, 26.des, til å få en test på manchester airport og deretter få svar på den slik at man rekker Liverpoolkampen kl 12?
     
  9. rookietrader

    rookietrader Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Du må sjekke ut selv, alt kan vel fikses for penger. Men vil tro svaret er nei. Ingen av de testleverandørene jeg var i kontakt med hadde eget laboratorium. Håper det løser seg for deg!
     
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Svært tvilsomt dessverre.
    Den ene testleverandøren på Manchester airport leverer test med svar samme dag, men det betyr ifølge nettsidene deres svar innen 23.59. Ser ikke ut som om noen av de 2 leverandørene som er på flyplassen leverer noe raskere på ankomst... De leverer raskere (innen 3 timer) på PCR-test for avreise, men den kan man ikke bruke da den ikke godkjennes av myndighetene som ankomst test
     
  11. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,254
    Likes mottatt:
    801
    Bonuspoeng:
    113
    Uff, endring på flyvning, så da blir det 1 dag og 9 timer til neste avgang. Blir jeg fortsatt å regne som transit da, eller blir det "full pakke"? :-(
     
  12. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Tror nok det fortsatt kan sies å være transit hvis du har det som en gjennomgående booking? Britiske myndigheter setter ingen klar grense for transit, de skriver vel å merke at man normalt reiser videre i løpet av 24 timer, men tror likevel du kan gå godkjent 35 timer hvis det er en gjennomgånde bestilling...

    Det virker ikke som om de sjekker dette veldig nøye, da man kun må legge inn ankommende fly med tidspunkt og flightnr. Når man forlater UK har de ikke noe krav om flightnr eller tidspunkt for...
     
    Edvard and mrt like this.
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,768
    Likes mottatt:
    7,717
    Bonuspoeng:
    183
    Stemmer, og det overrasket meg også at de ikke har en fast grense. Men de skriver "usually 24 hours":

    Landside transit is when you pass through UK border control on arrival, but you leave the UK shortly after (usually within 24 hours). You may leave from the same airport, railway station or port where you arrived, or from a different one, so long as you travel directly to that port of departure.
    (Kilde: https://www.gov.uk/guidance/coronavirus-covid-19-safer-air-travel-guidance-for-passengers)

    Når det er sagt, de gjør ingen forsøk på å kontrollere dette etter min erfaring med mange landinger i UK. Det virker i praksis som om det er tillitsbasert, og du kan vel ikke en gang sies å bryte noen grenser, siden de bare sier "usually" om tiden før du transit'er videre.

    Å ha transit bookingen printet ut for å kunne vise frem er sikkert lurt dog. Just in case noen likevel skulle spørre :)
     
    Earl and mrt like this.
  14. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    En liten oppdatering her.
    Boris Johnson har i dag annnonsert at UK går bort fra krav om pre-departure test og PCR-test ved ankomst. Fra og med fredag (7.1.22 kl. 04.00 GMT) er kravet om test før avreise borte, og fra og med søndag (9.1.22 kl. 04.00 GMT) er det igjen kun hurtigtest som gjelder ved ankomst.
    Dette gjør det igjen mye enklere med en tur over Nordsjøen :)

    https://www.bbc.com/news/business-59876063
     
    jgroneng, LaDuden, furlong and 11 others like this.

Del denne siden