Ukens streikefare, hvem rammes og hvordan?

Tråd i 'Nyheter' startet av Pingus, 25. juni 2018.

  1. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    915
    Likes mottatt:
    1,306
    Bonuspoeng:
    93
  2. Hilde

    Hilde Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Dette er jeg også veldig interessert i, er i samme situasjon som Pingus!
     
  3. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Min avgang er heldigvis før klokken 10 på fredag...

    Uansett så håper jeg vi slipper dette. Det er utspekulert av fagforeningene å legge dette rett før starten på sommerferien for mange.
     
  4. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Forventer du at fagforeningene skal legge streiken til et tidspunkt der få er rammet og effekten blir mindre? :)
     
  5. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    What he said
     
  6. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Nå påstår jo alltid disse fagforeningene at de ikke vil ramme tredjepart, men det er jo nettopp det de gjør hver eneste gang.
     
    Chrisbgg, haakonks and Ursa like this.
  7. grisefod

    grisefod Aktivt Medlem

    Innlegg:
    495
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Det er svært at lave en strejke og ikke ramme tredje part.... Tror ikke de går i strejke for at genere passagerne. Det er blot en side effekt.
     
  8. Hilde

    Hilde Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Konsekvensen for de som faktisk blir rammet av en streik er kjip uansett hvor mange eller få som rammes, og det er vel ikke unaturlig at de som har planlagt reise på fredag eller senere er litt opptatt av nettopp omfang og konsekvenser av en eventuell streik.
     
  9. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,227
    Bonuspoeng:
    293
    Vi ser vel allerede nå tendenser til at denne tråden sporer av og ikke på den måten vi setter pris på her inne. La oss holde oss til temaet og det som er viktig for alle som skal ut å reise fremover og som også er det @Pingus startet denne tråden med. Hvilke konsekvenser kan streiken(e) få for oss og hvordan kan vi på best mulig måte unngå negative følger for oss?
     
    Flight Cancelled, Ursa and Hilde like this.
  10. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Her er det jo uansett passasjerene, altså tredjepart som rammes hardest, og derfor er det ille at sånt skjer midt i de travleste ferieukene. Jeg har virkelig null sympati med de som ødelegger ferien til familier som har betalt tusenvis av kroner og gledet seg i lange tider for så å få slengt i trynet at "nei, flyet er kansellert pga at xxxxx streiker".

    De kan streike på tider av året da det i hovedsak rammer oss som flyr pga jobb osv, vi klarer oss alltids.

    Men jeg godtar selvfølgelig at ikke alle er enig med meg i dette da...
     
    Chrisbgg, Mbj and haakonks like this.
  11. jvsandem

    jvsandem Veteran

    Innlegg:
    2,469
    Likes mottatt:
    7,323
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg blir rammet ved at jeg ikke kommer meg til SVG de neste ukene, men det er ikke noen krise, vi har backupløsninger som gjør at det meste av jobben kan gjøres fra Oslo.

    Blir den derimot langvarig kan det være at jeg må gå for å få booket om OSL-FRA-BUD-FRA-OSL i midten av juli til å gå fra Gøteborg. Vi får se, jeg klarer meg.
     
  12. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er jeg og interessert i da vi (etter planen) reiser SVG-OSL kl 09:00 på fredag... Har så neste flight til New York kl 11:15. Begge med SAS.
    Har allerede bestilt (refunderbare) togbilletter, for å sikre at jeg ihvertfall kommer meg til Gardemoen og ifølge SAS så prioriteres "overseas"-flights så jeg forventer at det går greit derfra...

    Snakket også med Avinor på Sola som mente at det ikke var noe som skulle tilsi at trafikken ikke skulle gå som vanlig frem til kl 10:00.

    Dersom noen har noe mer info så setter jeg pris på det.
     
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Jøye meg. Nå kan vi jo vente med å se om det faktisk blir streik før folk stemples som egoistiske selvsentrerte idioter som ikke tar hensyn til at ola dunk skal ut på en ferietur!

    Jeg må innrømme at jeg sliter med å lese hva og hvor som blir rammet hardest, men ting kan jo tyde på at spesielt siddisene skal slite om det blir streik. Men kan man stenge ned en flyplass helt? Det tror jeg ikke
     
    Flight Cancelled, kaijoar and Darkcho like this.
  14. Monkeycat

    Monkeycat Mmmm...beer...

    Innlegg:
    195
    Likes mottatt:
    350
    Bonuspoeng:
    63
    Flyplassjefen på Sola er ikke enig med deg:

    "– Om streikeuttaket som nå er varslet blir en realitet, vil lufthavnen i praksis være stengt. Vi vil da ikke ha nok folk på jobb til å kunne tilfredsstille minimumsbemanning slik det er beskrevet i våre forskrifter, sier lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen ved Stavanger lufthavn, Sola til Aftenbladet."

    Når det er sagt så ligger det nok en tvungen lønnsnemd i lufta hvis det går så langt.
     
  15. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Ved tidligere tilfeller har det vel ikke vart mer enn 2-3 dager før tvungen lønnsnemd?
    Klamrer meg til det halmstrået siden LH F venter på neste tirsdag
     
    Pingus and Ursa like this.
  16. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    915
    Likes mottatt:
    1,306
    Bonuspoeng:
    93
    Har gardert meg; Kjøpt fullt refunderbare backupbilletter torsdag kveld (men lander da utenfor Hertz' åpningstid)....
     
    Aussie74 liker dette
  17. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    ...og da er jeg den heldige på Hertz på Sola som har helgevakt denne (streike)helgen. Blir det full streik så må jeg jammen jobbe for lønnå ;)
    Jaja.....leiebiler har vi masse av. Enten det er hjem eller jobb så vil dere komme til destinasjonene deres. Det eneste er at det vil koste mye $$.
     
    Travellingalf and OttoL like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Da blir det vel gode tider for returbil.no også :)
     
    Aussie74 liker dette
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Man skal heller ikke glemme her at truselen om å skade tredjepart er en viktig del av streikevåpenet.
     
  20. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Det er spesielt Avinor vs LO stat og pensjonsrettigheter som gjør at streikeviljen er høyere enn normalt.
     

Del denne siden