Ulike destinasjoner i Oceania

Tråd i 'Reisemål' startet av kosvines, 19. juli 2016.

  1. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg kommer til å bruke en CT til Australia/New Zealand en gang i nær fremtid. Litt usikker på hvordan den blir, men tanken er uansett road trip i Australia og New Zealand (har forstått det er delen i nord som er verdt å bruke tid på). I Australia var tanken østkysten.

    Men det er jo ikke så ofte en havner på disse trakter og jeg leker litt med tanken å ta en svipptur til noen av øyene i nærheten. Men jeg har ingen peiling på om hvilke (om noen) som er verdt å besøke.

    Er det noen som har noen erfaringer rundt steder som Vanuatu, New Caledonia, Papua New Guinea og lignende? Mange steder ser jo fine ut, men er det verdt det?
     
  2. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,813
    Likes mottatt:
    3,013
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har dessverre ingen erfaring fra Australia og New Zealand, men vil bare minne om at en CT billett har visse begrensninger med tanke på antall mellomlandinger og at den ikke tillater stopp underveis i mer enn 24 timer.

    Men dette visste du kanskje alt og setter destinasjon til et sted i Australia og kjøper egne billetter videre derfra?
     
  3. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Ja. Alt etter hva jeg får til så reiser jeg enten til Australia eller New Zealand. Så bestiller jeg billetter utenom for andre destinasjoner :)
     
    Bizflyer liker dette
  4. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    Da velger jeg å slå et slag for Vanuatu (https://en.wikipedia.org/wiki/Vanuatu). Var der for ca 1 år siden. 2-3 timer fly fra Brisbane eller Sydney.
    Utrolig primitivt og et av verdens fattigste land, men en av mine bedre ferier. Utrolig hyggelige mennesker. Alle var super-hyggelige og hjelpsomme.
     
    kosvines and Anton80 like this.
  5. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Cook Islands kan også anbefales! Ta en tur til Aitutaki et par dager hvis du først tar turen til Rarotonga.

    Ellers vil jeg ikke anbefale å bruke for mye tid i, eller nord, for Auckland i NZ, det er mye bedre sørover. Ikke minst på sørøya. Jeg brukte 8 uker på sørøya, og skulle ønske jeg hadde mer.
     
    kosvines liker dette
  6. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Så du hadde i utgangspunktet droppet hele nordøya? Av en eller annen grunn så fikk jeg for meg at det var den som var "the place to be". Men er det bedre på sørøya, så er jo heller det mer interessant.
     
  7. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Ikke dropp hele nordøya! Jeg tenkte mer på på selve byen Auckland, og nordover i Northland. Her er det ikke så fryktelig mye spennende. Noen fine strender, samt et par svære Kauri-trær.
    Det skal sies at mye av historien til nasjonen ble skrevet her, f.eks Waitangi-treaty osv. Bay of Islands er ikke feil det heller, men jeg ville heller brukt tiden på områdene mellom Auckland og Wellington+Sørøya.

    Nordøya, fra Auckland og sørover er veldig bra. Med Tongariro og Taranaki som høydepunkt. Virkelig flotte fjell. I tillegg har du varme kilder, geysirer og Maorikultur i Rotorua.

    Det skal sies at jeg er over gjennomsnittet glad i fjell. Det kan ha noe med min forkjærlighet for sentrale deler av Nordøya, samt Sørøya, sammenliket med de aller nordligste delene av Nordøya. Alt kommer egentlig an på hvor mye tid du har =)

    New Zealand er vel uansett ikke plassen man reiser for å få en "urban opplevelse"
     
    kosvines liker dette
  8. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilke Stillehavsøyer du bør besøke kommer litt an på om du drar til Australia eller New Zealand. Det er store avstander der nede. Fiji, Vanuatu og New Caledonia er nærmest Australia, mens Cook øyene og Samoa er nærmere New Zealand.

    Om det er verdt det? Helt klart. Jeg har aldri angret et besøk til en av Stillehavsøyene. Vanuatu er som nevnt over et besøk tilbake i tiden, men har også øyer med flotte strender. Cook øyene (og spesielt Aitutaki) er et paradis på jord. På alle øyene er folkene utrolig hyggelige og imøtekommende.

    Road trip er et godt valg både i Australia og New Zealand. Bare husk på avstandene - spesielt i Australia. Enig med de som sier at Sørøya er et godt valg. Kommer litt an på hva du søker.
     

Del denne siden