Tusenvis av flykunder sitter med kontoer fulle av oppsparte bonuspoeng. Pandemien har imidlertid gjort det vanskelig å få brukt dem det siste året. Til sin store forskrekkelse oppdaget Ramm på nyåret at kontoen med Eurobonus-poeng hadde krympet. Årsaken viste seg å være at levetiden, som er på mellom fire og fem år, var forbi for deler av beholdningen. Kilde: https://e24.no/privatoekonomi/i/OQEy81/sas-slettet-bonuspoeng-dette-er-umoralsk Hva sier vi her inne, er det umoralsk av SAS å ikke forlenge levetiden på Eurobonuspoeng man ikke har "rukket" å benytte siste 5 år?
Jeg tenker som så at det at poengene har lang gyldighet, ikke kan være et argument for at man burde brukt dem opp tidligere. Man forholder seg jo til den gyldigheten poeng/gavekort/vouchere og lignende har - enten det er snakk om 1 mnd eller 10 år. Når det da oppstår en situasjon hvor det blir unormalt utfordrende å få benyttet seg av poengene, bør det gis forlengelse tilsvarende tiden vanskeligheten har vart. At så mange andre aktører har valgt en slik tilnærming, gjør jo dessverre bare at SAS virker lite kundevennlig. Og som jeg har nevnt tidligere - dette er ikke tiden for å være vrang. Nå er det om å gjøre å opprettholde et positivt image slik at kundene har lyst til å benytte tjenestene dine igjen så snart det er mulig. Å argumentere med at man kan benytte poengene i Eurobonus-shoppen eller på hotellbooking, blir også nokså arrogant. SAS vet svært godt at det ikke er her verdien av poengene ligger.
Det er jo ikke heldig, men desperate tider bringer desperate tiltak, så jeg regner med at SAS vil la en del poeng renne ut i sanden nå, og jeg er heller ikke overrasket om de drar en spansk en å lar folk miste status som følge at de ikke når kravet på 45.000 poeng heller, for folk med LTG som flyr eco hele tiden vil jo bli en belastning på sikt, så får de skrelt av en del av dem i disse tider, så er jo det noe å tenke på for SAS sin del. Hvis de lar dette skje, så er det ikke så mange uten om dem som er her inne på IF og på enkelte visse Facebook grupper som vil skrike ut, men det gir dem blanke i da, for folk må jo fly uansett når dette er over, så det går bra for SAS selv om vi ikke liker det da.
Jeg tenker som så at 5 års gyldighet av poeng er enkelt å forholde seg til. Når man er klar over at en bunch med poeng nærmer seg utløpsdato går det an å være proaktiv og bruke de på alternative måter som bonusreiser til andre steder enn opprinnelig planlagt. I disse tider er det lurt å tenke og handle utenfor boksen for å benytte seg av utgående poeng på en meningsfull måte.
Men, og dette er helt seriøst ment, hvis man da ikke skal bruke poengene på flyreiser, hva gir mest verdi tilbake da?
Jeg brente av noen poeng på innenriks i ferien, penger spart og jeg har InsideFlyer i ryggen når nye poeng skal sankes.
Altså. For oss som frekventerer IF, er alt i denne artikkelen (og kommentarfeltet) sutring og uvitenhet. Men, for mannen i gata (i bonussammenheng) kan noe av dette virke urettferdig, eller "umoralsk". Jeg tror vi på IF og de i artikkelen er ytterpunktene i diskusjonen. Alt er satt litt på spissen. Men, de føler det kanskje sånn? Det er lett for oss å si at de burde ha gjort ting annerledes, booket en tur til BOO som de ikke trenger el.l. Akkurat som at det er lett for dem å si at SAS burde oppført seg annerledes. Jeg er villig til å mene at begge deler er litt riktig.
Jeg har flere ganger endt opp med å kjøpe "dritt" som jeg absolutt ikke trenger, fordi en tilgodelapp eller gavekort har holdt på og gå ut på dato fordi butikken ikke har noen varer/tjenester som jeg egentlig vil ha.. sutrer ikke nevneverdig av den grunn
SAS kan gjerne slette utgåtte poeng, men da bør de gi oss verdien i kroner, på bankkonto. Slik at man senere kan kjøpe tilbake samme poengsum dersom det er interessant for kunden.
Noe av poenget er vel at de ikke har penger til å holde seg i live. Hvordan skal de da finne penger til å gi en hundrelapp her og der til folk, hvis poeng går ut på dato? Penger på konto brukes til å kjøpe vin på polet, ikke nye billetter hos SAS. De kunne kanskje ha utvidet utløpsdato, men penger på konto er en dårlig ide.
Hvis man hadde 5 år på å bruke poengene, så er det helt ok. La heller SAS leve så vi kan bruke resten av poengene senere
Det var hele poenget, at de heller kan la poengene få lenger gyldighet istedenfor.. siden Sas ikke har råd til å betale noen
Sikkert, men det er en måte for SAS å redusere sine gjeldsforpliktelser på. Alle poeng representerer en gjeldsforpliktelse for SAS. Jfr. at cashpoints hos Norwegian nå kan bli redusert i verdi/konvertert til aksjer ifm. restruktureringen av DY. Personlig ser jeg ikke problemet med utløpsdato, har aldri vært i nærheten av at noen utløper.....
Hadde jeg opplevd at mine poeng utløp i pandemiperioden, ville jeg bedt om forlengelse tilsvarende tidsrommet der SAS sterkt begrenset bruk av de samme poengene (EB-shop, Star Alliance-billetter etc.). Utover det synes jeg klager har en dårlig sak. At han ikke får brukt poengene sine på den ideelle måten, er faktisk hans eget problem (forventningsjustering må til). SAS kunne alternativt ha gjort dette til et positivt PR-grep og forlenget varigheten av alle poeng med 12 måneder, og jeg tipper de har gjort en kost/nytte beregning rundt dette. De konkludere vel med at ressursene hadde større nytteverdi annensteds.
Eckhoff i SAS uttalte: "Vi har hatt og har veldig god tilgjengelighet på bonusreiser". Så flott, da ringer jeg han for å få booka 3x business til Tokyo
Det er godt mulig jeg har vært heldig. Hver gang jeg har søkt etter bonusbilletter det siste halve året har jeg funnet ledige billetter, men vi er bare 2 ... Selvsagt finner jeg ikke SQ eller TG ....
Jaja, får brenne poeng mens en kan, så er jeg i prosessen med å veksle trumfpoeng i cash og jeg har jo tjent inn ett par laken i kontanter. Vurderer også å bytte amex elite med ett kort med tilgang til lounge etter 1 september da jeg får de 20.000 poengene, må tenke litt annerledes i disse tider hvis ting ikke blir bedre.