Undersøkelse: Studenter flyr Lufthansa First class

Tråd i 'Reisebrev' startet av mathiasfe, 09. april 2019.

  1. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    IST-FRU Turkish Airlines C B737-800
    Avgang: 00.40

    Som noen kanskje husker, så gikk det ikke så bra sist gang jeg hadde transfer i Istanbul, så denne gangen var jeg veldig påpasselig med å stille klokka.

    Gikk til gaten i god tid før avgang og som nevnt tidligere, så er det store avstander å gå på denne flyplassen. Det er langt til alt.

    Gaten min var helt i enden av den ene piren.

    Boarding startet tidlig og jeg kom meg ombord.

    Her fant jeg et amenity kit fra Furla, som hadde ganske bra innhold. IMG_5524.JPG

    Beinplassen på denne 737'en var tålelig bra.
    IMG_5522.JPG

    Fikk så utdelt en meny.
    IMG_5523.JPG

    Like etter at bildet ble tatt sluknet jeg.

    Våknet halvveis oppi lufta, vippet setet bakover og sov til lyset ble skrudd på før avgang. Rakk da kun å bestille meg et glass vann, før vi landet i Bishkek.

    Taxet forbi en 747, før vi parkerte ved siden av en 737 fra China Southern IMG_5527.JPG
    fullsizeoutput_1b83.jpeg

    Landet rundt 09.00 lokal tid og det var lite kø i immigrasjonen, så det gikk relativt raskt for seg.
     
    drsyk, NorFlight, Earl and 9 others like this.
  2. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Bisjkek, dag 1

    Etter å ha kommet seg gjennom immigrasjonen hoppet jeg i et taxi som tok meg til Capsule Hotel Bishkek.

    Her var kapselen min allerede klar og jeg fikk slappet av en liten stund før jeg gikk ut i byen.

    Startet med en liten brunsj på en plass som heter Chicken Star, som jeg fikk anbefalt av en venn. Betalte ca 25 kr for dette. IMG_5529.JPG

    Deretter ble det litt byvandring.
    IMG_5531.JPG fullsizeoutput_1b84.jpeg
    Det Hvite Hus i Bisjkek.
    IMG_5535.JPG

    Gikk forbi en plass som heter Wedding Palace, hvor det sto noen fascinerende biler.
    IMG_5536.JPG IMG_5538.JPG
    IMG_5537.JPG IMG_5539.JPG IMG_5540.JPG

    Deretter gikk jeg forbi hovedmoskeen i Bisjkek.
    IMG_5541.JPG

    Og så videre til Victory Square. fullsizeoutput_1b85.jpeg

    Like ved der jeg bodde lå det en fantastisk fin park, som strakk seg gjennom store deler av byen.
    fullsizeoutput_1b86.jpeg

    På kvelden endte jeg opp på en kafe/restaurant som er åpen 24/7 og heter Izum. Så bare noen bilder på Google og gikk hit. Menyen var på et språk jeg ikke forsto, så jeg pekte bare på bildet fra google og fikk dette.
    IMG_5545.JPG

    Nudlene heter Laghman og er altså noe av det beste jeg noen gang har spist. Nudlene var håndlaget, grønnsakene var perfekt tilberedt og kjøttet var mørt. Blir våt i munnen bare jeg tenker på det nå i ettertid. Pris for nudler, brødet og en 7UP: 26 kr.

    Anbefales på det varmeste å prøve om du er i sentral-Asia.
     
    Kvalvaag, Kalsnes, drsyk and 17 others like this.
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,630
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Da har jeg booket mulig posisjoneringsflight for nuddelspising basert på din anbefaling.....
     
    watchaddicted liker dette
  4. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Bisjkek, dag 2, del 1

    På min andre dag i Bisjkek hadde jeg funnet ut at Issyk-Ata var en interessant dagstur. Det er en dal som ligger ca 90 minutter unna Bisjkek. For å komme seg hit tar man først en Marshrutka til den østlige busstasjonen og så tar man Marshrutka nummer 316 videre til Issyk-Ata. Stoppet man skal av på er endestasjonen.

    Her ligger det et gammelt russisk sanatorium og det er det plassen er kjent for.

    En marshrutka (for de som ikke vet det) er en minibuss (ofte Mercedes Sprinter i Bisjkek) som fungerer som offentlig transportmiddel i mange ex-soviet-land.

    Men det er trangt. Ikke bare er det ofte så trangt at man ofte må stå, men når jeg på 183 satt, så var det så trangt at benene ikke fikk plass mellom setene.

    Turen kostet til sammen 80 som hver vei (10 inni byen og 70 til Issyk-Ata) som er litt under 10 norske kroner, så mye komfort kan man vel kanskje ikke forvente.

    Traff på en tysktalende taxi-sjåfør som tilbød seg å kjøre meg dit for 1400 som (170 kr), som sikkert kunne blitt prutet på, så om du ønsker en mer behagelig tur, så finnes det muligheter for det.

    Underveis på turen var det fantastisk natur på alle kanter.
    IMG_5548.JPG

    IMG_5551.JPG

    IMG_5552.JPG

    Til slutt kom vi fram til Issyk-Ata.
    IMG_5553.JPG

    IMG_5554.JPG

    Kom i prat med en lokal fyr på bussen som sa at siste marshrutka tilbake til Bisjkek gikk kl 14.00 (jeg kom fram ca 13.30). Syns det hørtes litt rart ut at de gikk så tidlig, så jeg spurte litt rundt og fikk høre at neste marshrutka tilbake til Bisjkek gikk om ca 1-1,5 timer.

    Med det i bakhodet begynte jeg å gå innover i dalen.

    Gikk så langt som jeg turte, både med tanke på at jeg hadde en halv flaske vann og en brødbit i sekken og at jeg var litt usikker på når marshrutkaen gikk tilbake.

    Men herre gud så vakkert. Ble litt slått i bakken.

    P.S. Noe redigert bilde i Lightroom, men det var virkelig så vakkert.
    IMG_5622.JPG

    På vei tilbake gikk jeg en liten omvei og kom plutselig på toppen av den lille bygda.
    IMG_5589.JPG IMG_5590.JPG IMG_5591.JPG IMG_5593.JPG
    Traff på en liten foss på vei ned til busstoppet.
    IMG_5595.JPG IMG_5598.JPG

    Idet jeg går ned på parkeringsplassen ser jeg en marshrutka som kjører av gårde, så jeg legger på sprang og får stoppet den. Kom meg akkurat med.

    På vei tilbake posisjonerte jeg plassering i marshrutkaen slik at jeg fikk tatt litt bedre bilder.
    fullsizeoutput_1b87.jpeg

    Traff ofte på både hester, kyr og sauer i veikanten.
    IMG_5604.JPG IMG_5606.JPG

    IMG_5609.JPG IMG_5610.JPG IMG_5613.JPG

    Bildene gjør denne plassen virkelig ikke en stor nok tjeneste. Det må bare oppleves på egenhånd.
     
    afirm, Kalsnes, drsyk and 11 others like this.
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Bisjkek, dag 2, del 2

    Tilbake i Bisjkek tok jeg første og beste marshrutka til Osh Bazaar.
    IMG_5615.JPG

    Her begynte jeg å bli sulten, så jeg hoppet inn i første og beste kafe og bestilte en ny versjon av Laghman-nudler.
    IMG_5616.JPG

    Også denne smakte helt nydelig. Pris for nudlene og 2 flasker vann: 25 kr.

    Deretter ble det litt vandring rundt i Osh Bazaar.
    IMG_5617.JPG

    Tok så en marshrutka videre inn til sentrum hvor jeg ble gående rundt noen timer og prøvde å finne et postkort til ei venninne i Norge som maser etter slikt.

    Kom over et lite marked like ved Kurmanzhan Datka Statuen. Dette var en fredags kveld, så vet ikke om det er noe som skjer hele tiden. Det var uansett spennende å se lokalbefolkningen og jeg var såvidt jeg kunne se den eneste turisten der.
    fullsizeoutput_1b88.jpeg

    Bisjkek er en fantastisk by, som jeg må tilbake til så snart som mulig. Anbefales på det varmeste!
     
    jgroneng, afirm, drsyk and 13 others like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde de øl?
     
    drsyk, Eddie47 and Sunnfjordingen like this.
  7. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Bisjkek til Almaty, dag 3

    Jeg sto relativt tidlig opp lørdags morgen og gikk inn til sentrum, hvor jeg fant et postkontor og fikk sendt av gårde postkortet fra gårsdagen.

    Gikk så til et busstopp og ventet på en marshrutka til den vestlige busstasjonen.

    Mens jeg sto å ventet, merket jeg at jeg manglet noe i lommen min! Telefonen var borte.

    Jeg hadde prestert å legge den igjen på postkontoret, så la på sprang og fant den liggende på disken. Phew, det var nære på.

    Kom meg så til busstasjonen og fant raskt en bil med skilt hvor det sto Алматы, som jeg hadde lært var måten Almaty skrives på på kasakhstansk/russisk.

    1000 som (ca 122 kr) var jeg ble tilbudt for turen helt til Almaty, noe som ikke var så aller verst, så jeg hoppet til på første forsøk. Fikk til og med sete framme, så kunne absolutt ikke klage.

    Turen til grensen tar ca 1-1,5 timer. Derfra må man krysse inn til Kasakhstan med apostlenes hester.

    Først ut av Kirgisistan.
    IMG_5626.JPG

    Så inn i Kasakhstan.
    IMG_5627.JPG

    Deretter var det ca 4-5 timer før vi kom fram til Almaty.

    Underveis var det mye fint landskap.
    IMG_5629.JPG
    IMG_5635.JPG
    Når jeg kom fram sto jeg altså uten en krone i lokal valuta, ikke dekning på telefonen, men jeg viste navnet på hostellet.

    Kom heldigvis i kontakt med noen av de som var i taxien med meg og fikk gratis skyss til hostellet. Greit med flaks der.

    Hadde booket meg inn på My Hostel Almaty, som var et relativt nytt hostel som lå ganske sentralt. 8-mannsrom med eget skap med nøkkel og gardin foran sengen og jeg var happy med det.
     
    afirm, drsyk, NorFlight and 13 others like this.
  8. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Yes, sir. Endte opp tilbake på Chicken Star den siste kvelden og drakk noe lokalt øl som jeg ikke husker navnet på.
     
    RoadKing liker dette
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,149
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Øl finnes overalt ...
    selv i land med sterke importrestriksjoner står råvarer til øl nesten øverst på prioriteringslistene, gjerne over medisiner ...
     
  10. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis jeg bare får tak i råvarene til øl (og ikke det ferdige produktet) så står jeg over.;)

    Den tørreste plassen jeg har vært er Kuwait. Der var det ikke lov å servere Champage som pre-departure-drikke en gang. Måtte vente til vi var i lufta.
     
  11. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Herleg at du deler frå reisa di i Sovjetistan! Bisjkek ser slett ikkje verst ut. Almaty har eg høyrd skal vera fin. Ser fram til neste oppdatering :)
     
    mathiasfe liker dette
  12. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Almaty og Charyn Canyon, dag 4

    Hadde på forhånd sett meg ut Charyn Canyon som en fin plass for en dagstur. Når jeg kom til hostellet fant jeg en brosjyre med et WhatsApp-nummer og jeg fikk booket en privat tur for 30 000 tenge (ca 650 kr), som inkluderte guide, lunsj og transport fram og tilbake. Helt grei pris.

    Ble hentet på hostellet rundt 09.00 og vi kjørte mot Charyn.

    Charyn blir ofte omtalt som "den lille Grand Canyon", med god grunn. Etter et par stopp underveis for påfyll av drivstoff og drikke kom vi fram.
    fullsizeoutput_1b8b.jpeg

    Bildet over er tatt ved like ved parkeringsplassen, så er det en bratt bakke nedover før man kommer ned i dalen. Her er det en liten vei man følger et stykke.

    fullsizeoutput_1b8c.jpeg
    IMG_5658.JPG
    Til slutt kommer man fram til en elv, hvor det også ligger et lite hotell (Eco Park Tourist Resort), som man kan overnatte på hvis man skulle falle for fristelsen. Her kan man sove i en tradisjonell jurte.

    IMG_5668.JPG

    På vei tilbake føles dalen nesten mer majestetisk.
    IMG_5673.JPG IMG_5674.JPG

    Når jeg kom tilbake til bilen kjørte vi lengre ned til en annen utsiktsplass.
    IMG_5685.JPG fullsizeoutput_1b8d.jpeg
    Nå var det på tide å kjøre tilbake og på veien stoppet vi på en lokal restaurant og spiste litt Laghman, samt noen fantastiske grillspydd med and- og lammekjøtt.
    fullsizeoutput_1b8a.jpeg

    Igjen, nydelig mat!

    Kan fint anbefale guiden og om du ønsker nummeret hans så send meg en PM.
     
    afirm, Flyvende_mare, drsyk and 13 others like this.
  13. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Almaty, dag 5

    Startet dagen sent og tok gondolen opp til Kok-Tobe. Et lite utsiktspunkt over Almaty. Gondolen T/R kostet 2000 tenge (ca 44 kr).
    fullsizeoutput_1b8e.jpeg
    IMG_5700.JPG

    På toppen var det masse folk og mulighet for å komme seg enda høyere med et lite pariserhjul. IMG_5701.JPG IMG_5705.JPG
    IMG_5706.JPG

    Like ved finner man også Almaty TV Tower.
    IMG_5702.JPG

    Ble gående her oppe en stund og fant diverse dyr, blant annet en hvit påfugl.
    IMG_5704.JPG

    Senere på kvelden møtte jeg en lokal jente og vi dro på en restaurant som heter Qaimaq. Her serverer de usbekisk mat. Ble anbefalt Usbekistan av flere lokale, så det må jeg få til på neste tur til sentral-Asia.
    IMG_5722.JPG

    Utrolig flott restaurant med veldig god mat. I de hvite bollene er det hestemelk og kamelmelk, som ble servert gratis. Pris for 2 personer inkludert te til drikke: 95 kr.

    Vi avsluttet kvelden med å dra opp til Medeu/Medeo (kjært barn har mange navn). IMG_5712.JPG

    Var dessverre mørkt før vi kom oss opp dit, men det var en fin tur. For å komme seg dit kan man ta buss nummer 12 (koster 150 tenge, ca 3 kr). Så går man siste stykke opp til utsiktspunktet. Helt i bakgrunnen ser man såvidt Almaty.

    Det er er herfra man kan tar gondolen opp til Shymbulak for å stå på ski. Ble spurt om jeg hadde lyst å dra opp dit en dag, men hadde dessverre ikke med meg riktig klær for å gjøre det.
     
    afirm, Flyvende_mare, drsyk and 12 others like this.
  14. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Almaty, dag 6

    Dessverre dårlig vær denne dagen, så det ble en rolig start. Dro så til Zelenyy Bazaar. Mye interessant å se på her og ting var i litt mer ordnede former enn i Osh Bazaar i Bisjkek.
    IMG_5744.JPG
    IMG_5723.JPG

    Deretter gikk jeg bort til Zenkov katedralen, som dessverre var under oppussing.
    IMG_5724.JPG

    Senere på kvelden var jeg ute å spiste igjen med min nye lokale venn. Vi spiste på 2 Muqam. Hadde egentlig lyst på Kasakhstanske dumplings, men det tok så lang tid å tilberede disse at jeg gikk for en siste porsjon med Laghman-nudler.
     
    afirm, Flyvende_mare, drsyk and 10 others like this.
  15. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Almaty til Danmark

    Som nevnt i en annen tråd, så klarte jeg å forsove meg denne dagen. Våknet 07.15, mens flyet gikk 06.45 Men det var likeså greit.

    På togstasjonen i Odense, før jeg hadde dratt, kjente jeg at jeg begynte å bli litt syk og måtte snyte meg flere ganger. Det ble egentlig bare verre og verre til jeg kom til Istanbul, hvor det roet seg litt, men når jeg våknet i Almaty for sent siste dag var formen svært dårlig.

    Verst av alt var ørene og når jeg kom meg hjem til Danmark og fikk dratt til en lege fant jeg ut at jeg hadde ørebetennelse, så jeg tror det var den beste forsovelsen som kunne skjedd meg.

    Var klar for å komme meg hjem, så gjorde noe kjappe søk på Momondo og fant en kurrant rute med Aeroflot.

    Tok en Yandex-taxi (lokal versjon av uber) til flyplassen i Almaty som var merkelige greier.

    Her er et utdrag fra en tidligere post:
    Det var ingen prioritert boarding på denne flyvningen og jeg kom meg raskt ombord. Hadde strategist valgt sete og endte opp med ledig midtsete.

    En stund etter avgang ble det servert mat.
    IMG_5735.JPG

    Relativt jævlig, men fikk i alle fall trykket i meg grønnsakene.

    Vi landet i Moskva noe etter oppsatt rutetid. Her hadde jeg i utgangspunktet 1t og 45m.

    Ganske dårlig plass å ha dårlig tid på.

    For de som ikke har vært i transit på SVO, så må man gjennom passkontroll og ny sikkerhetskontroll før man slipper ut i hoveddelen av terminalen. I passkontrollen var det lang kø når jeg kom fram og det var kun en skranke åpen, så ting tok tid.

    Så var det en liten sikkerhetskontroll, som også bare opererte i halv kapasitet.

    Deretter var det en lang gåtur for å finne gaten, men når jeg endelig kom fram var flyet 15 minutter forsinket, så jeg kunne puste lettet ut.

    Turen til CPH gikk rolig for seg. Fikk utdelt en liten pose med mat, som smakte helt ok, samt litt te og vann. IMG_5736.JPG

    Siden jeg er en relativt gnien person forhåndsbestilte jeg togbillett i Danmark mens jeg var i Almaty. Av en eller annen grunn var det lang reisetid. Først tog til Københavns Hovedbanegård, så nytt tog til Roskilde, hvor det var buss for tog til Nyborg og så til slutt tog til Odense.

    Det var fantastisk å komme hjem, men Kirgisistan og Kasakhstan er land jeg skal tilbake til så snart muligheten byr seg.

    Takk for følge, kommentarer og likes.

    Reisebrev slutt.
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig tur. Takk for at du har dokumentert :)
     
    mathiasfe liker dette
  17. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for at du deler, @mathiasfe - det er nyttig når jeg selv planlegger reiseruter i samme strøk.

    Jeg har tidligere lest grenseovergangen mellom Kirgisistan og Khazakstan beskrevet som ganske kaotisk, men din beskrivelse ga inntrykk av at det var relativt ordnet. Hvordan opplevde du det?
     
    mathiasfe liker dette
  18. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at vi fekk bli med :)
     
    mathiasfe liker dette
  19. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,231
    Likes mottatt:
    22,420
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig bra reisebrev. Kjekt å sjå at studentane veit å innordne seg. Alt var visst ikkje betre før.
     
    mathiasfe liker dette
  20. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Det var en smooth opplevelse for min del, men kan tenke meg at om man kommer på feil tid, så kan det ta tid. Det var i all hovedsak passkontrollen ut av Kirgisistan som tok tid. Inn Kasakhstan var det mange flere sluser åpne, så ting gikk raskere.

    Var et par som prøvde å snike seg foran i køen, men det er bare å ha litt brede skuldre så går det fint. Når jeg kom over grensen sto sjåføren å ventet på meg og vi var klar til å kjøre kort tid etter.
     
    morradi liker dette

Del denne siden