Undgå Fees for udtræk af valuta på rejse

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av nicolai, 26. des 2019.

Tags:
  1. nicolai

    nicolai Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    122
    Bonuspoeng:
    33
    Hej,
    Jeg har et spørgsmål.

    Hvordan undgår I at blive belastet med bank gebyr når I tager penge ud fra ATMs i udlandet?
    Hvilke metoder bruger I?

    Jeg skal til Colombia og landet er ikke credit card venligt, det er cash only.
    Tak på forhånd
     
  2. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,356
    Likes mottatt:
    1,272
    Bonuspoeng:
    113
    Hei!

    Du bør velge et kredittkort uten uttaksgebyr, feks. Bank Norwegian eller Widerøe Visa.
    Du kan også vurdere Revolut/Curve som ikke krever uttaksgebyr eller valutapåslag. Valutapåslaget utgjør ca. 2% på alle norske bank-/kredittkort.
    Forsøk å finne en minibank som ikke krever eget uttaksgebyr, det kommer i så fall på toppen av gebyr og påslag fra banken.

    Til slutt bør du alltid velge å bli belastet i lokal valuta. Gebyrene over blekner i forhold til hva du må betale om du velger norske kroner.
    Det kan fort koste flere hundre kroner ekstra om du velger feil!

    I mange land kan det være vanskelig å finne en 'gratis' minibank og noen steder er de helt forsvunnet.
    Det gjelder i feks. Hellas hvor du betaler opp til 5 EUR i alle minibanker.
    Om gebyret et fast bør du gjøre færrre og større uttak heller enn hyppige og små.

    Du får helt sikker svar fra noen med erfaring fra Colombia - du kan også sjekke forumet til Revolut: https://community.revolut.com/search?q=colombia


    God tur!
     
    Last edited: 26. des 2019
    nicolai liker dette
  3. polarexpressen

    polarexpressen Medlem

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg har god erfaring med minibankene til Davivienda og Colpatria, de tar ikke gebyr. Ellers tar de fleste restauranter, supermarkeder og kafeer i byene kredittkort. I storbyene fungerer Uber stort sett godt.
     
    nicolai liker dette

Del denne siden