Så da har man landet, mentalt og bokstavelig talt og blitt skyteskive for å være sprek ;-)
Dere har alt fått en titt inn i det helligste, FCT og nå er det igjen på tide å løfte snuten og sette kursen mot luftens baron. Siden jeg allerede har flydd LF F type 7 ganger vil jeg prøve å sette et litt annet fokus på det hele. For det er serdeles lite som skiller A340 fra 747 og A380, annet enn Lufthansas fantastiske service. Det er klart, 747 har annen sete-set up og A380 i nesa med pissoar, men til syvende og sist er det bakkeproduktet og servicen som gjør at folk velger Lufthansa.
Jeg er ikke noe annerledes enn mannen i gata, men på mine 7 flyturer har jeg gjort meg opp noen inntrykk som man kanskje ikke gjør vanligvis. For det er klart, servicen er som dag og natt når man er 2 stk eller 8 i F-kabinen.
På en litt enkel og banal måte kan man fremstille det på følgende punkter:
- Hvor mange glass champagne man får før flyet tar av
- Hvor lang tid det tar å få servering
- Hvordan sete/seng-ratioen utspiller seg
- Hvor personlig og nær servicen fremstår.
Et knippe eksempler:
- Når vi fløy MUC - HND fikk vi personlige velkomster på menyen - nå når jeg flydde til SIN kom flyverten og spurte hva jeg ville ha til hovedrett, uten å i det hele tatt ha gitt meg meny.
- Før avgang til SIN fikk jeg såvidt det var et stk glass champagne, når jeg flydde til HND fra MUC ble vi servert i alle fall 4 glass hver.
- Kluten fra før avgang ble liggende til etter kaviaren var spist opp. Hos TG til BKK var denne tatt bort sekunder etter kluten ble kald.
Så kan vi også ta noen sammenligninger mellom flytypene:
- For et monster A380-en er. Jeg bare elsker den. Det å sitte i andreetasje er jo i seg selv kult, men det er jo ikke noe som tilsier det når man sitter der oppe.
- Fyttirakkern så irriterende det er med de 2-lags vinduene. Bildene blir dårlige og det er jo pikade såvidt jeg får sett ut, og det gir meg et litt likt preg som jeg fikk med ANA og deres lite hensiktsmessig utformede suiter.
- Live-tv er undervurdert. Hva skulle jeg gjort om jeg ikke fikk sett innspurten på Russland - Kroatia? Istedenfor ble det en unison gruppeskål mellom minst 4 av oss i kabinen når Ivan Rakitic satt inn det avgjørende straffesparket.
- Toalettfasilitetene på A380 går av med en soleklar seier. En ting er pissoaret, men den plassen som er på det ene toalettet er helt konge og får meg til å fremstå som en også. 747-8 har størrelse type stor nok, mens A340-600 har det man må kalle et elendig toalett.
- Jeg endte opp med å hive meg i sengs når klokken var bikket Kaviar og endte opp med å sove gjennom det meste av mat. Egg og bacon er knall til frokost, sammen med et immigration card og appelsinjuice.
Et par NB når jeg går gjennom bildene:
- Amenity kit type retro. Fint eller ikke? Jeg liker det ikke.
- Ny pysj. Ikke bare ser den bedre ut, den føles også bedre på. Litt tykkere, tror jeg.
I neste episode vil det bli presentert hvilke mennesker jeg ser opp til, da jeg tar for meg TG 777-300 sin business class. Noen som vil gjette? En badeand type svart til vinneren.
Last edited: 10. juli 2018