US via Canada...?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av TOS, 22. juli 2015.

  1. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Heisan,

    jeg er amatør på US-reiser, men det blir en tur til Anchorage på meg i begynnelsen av september. Reisen vil gå via Seattle på utreise (og sannsynligvis også på returen), av forskjellige årsaker, og så tenkte jeg å koble meg på en annen kollega som er i Toronto på returen. Planen er å tilbringe en natt i Toronto på returen, samt muligens fly via enten Calgary eller Toronto på vei over (hvis jeg ikke bare gjør det enkelt og flyr direkte fra FRA til SEA med LH). Er det uproblematisk å ankomme US via Canada, samt å ha en stopp-over i Toronto på retur (det kan tenkes at det er snakk om mer enn 24 timer...).

    Det neste er følgende: Hvordan er AC sitt business class produkt (et alternativ er å fly med AC for bl.a. å teste ut B787)? Et annet alternativ er på returen å fly OS fra IAD (men da med en tulleflight med UA fra SEA til IAD early in the morning...), eller ganske enkelt fly LH fra SEA til FRA (men det virker litt for enkelt på en måte). Any thoughts...?
     
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei @TOS - velkommen til bonusfeber.no aka de gales verden.

    Jeg prøver etter beste evne å finne ditt egentlige spørsmål, hva er det du egentlig lurer på ?

    All innreise til US dersom du ikke har pre-clearance fra (Shannon, AUH) må du gjennom US-Boarder Patrol.
     
  3. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Spørs vel litt på flyplass. Jeg ankom USA via Canada i januar når jeg fløy FRA-YYZ-MSP. Det var veldig praktisk, da jeg slapp å ta ut bagasje og gikk gjennom immigrasjon og toll på flyplassen i Toronto. Det var riktignok litt ventetid for å få bagasjen scannet, men ellers veldig greit. Når jeg da ankom Minneapolis var det som å komme med en innenriksflight. Jeg tror de fleste større kanadiske flyplasser har et lignende opplegg.
     
    TOS liker dette
  4. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Hei peterfox,
    jeg stiller nok flere spørsmål på en gang... ;) Det ene har Flight Cancelled svart på (dvs om jeg reiser inn via f.eks. YYZ så er det uproblematisk med US Border kontroll der). Det neste spørsmålet er om det er noen problemer som dukker opp ved stop-over i Canada på vei hjem, men jeg regner vel egentlig ikke med at det er noe stort problem siden jeg da per definisjon har forlatt US.

    Det siste er mer i forhold til produktene som AC, OS og LH leverer (et annet alternativ er å fly SK til EWR og UA videre, men har egentlig ikke i utgangspunktet så veldig lyst til det).
     
  5. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,
    Jeg har fløyet alle 3-
    AC er det lenge siden jeg har vært ombord, men det var veldig bra.
    OS har jeg kun fløyet i C-klasse, og er alltid meget godt fornøyd..
    LH har jeg fløyet i F-C-Y klasse. Kanskje mest i C, above average, men ikke helt top-notch. Jeg ville heller valgt OS.
     
    TOS liker dette
  6. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner ikke helt problemstillingen, men USA er ikke veldig forskjellig fra andre land som man deiser innom på reise rundt omkring. Eneste positive forskjellen er at man fra Canada til USA ofte har US immigration og toll på avreiseflyplassen i Canada. Reiser du fra Toronto Pearson (ikke Toronto City) til USA så har du US-immigration før du går ombord i flyet og lander som innenriksfly i USA.
     
    TOS liker dette
  7. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Ok. Det jeg nok tenker på er om det er noen issues hvis jeg har en open jaw billett med innreise til SEA og retur fra f.eks. YYZ i forhold til US immigration. (har ikke vært i US på ca 10 år)
     
  8. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Nei.

    Min erfaring er at Canadiske grensemyndigheter ofte er mer skeptiske og irriterende enn US.
     
    TOS liker dette
  9. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke noe problem. Du registreres som utreist enten du krysser grensen til lands, sjøs eller 30.000 fot oppe.
     
    TOS liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Godt poeng. Immigrasjonen vil ikke slippe deg inn uten returbillett. Det er derfor flyselskapene er veldig nøye på dette når du reiser fra Europa. Hadde med meg en gjeng for å kjøre sykkel i California for et år siden. Da hadde vi enveis med DY til LAX og enveis med DY hjem igjen. Ved boarding på avreise fra Stockholm så var det naturlig nok ingen i reisefølget som hadde skrevet ut returbillett... Utenom reiseledern selv da (Hvem? Jeg? :oops::rolleyes::):cool::D), jeg hadde til og med skrevet ut for alle sammen. Hadde jeg ikke følt meg som reiseleder før, så gjorde jeg det iallefall da o_O.

    Når det er sagt, så vil jeg formode at både flyselskap og immigrasjonsmyndigheter i USA vil akseptere at du reiser til SEA og har retur fra YYZ. Kan ikke tenke meg at det skal være noe problem. Det er ganske vanlig med europeere på roadtrip der borte, så de vil neppe reagere på det.
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil gjerne anbefale Canada bare fordi AC er uendelig mye greiere enn UA (I alle fall i apeklasse).

    Det er muligens riktig at imigrasjonen stilte flere spørsmål i Canada men det var ikke noe ubehagelig eller noe merkbart.

    Jeg tar Canada over USA når som helst :D

    Tror heller ikke det skal være stort problem å forklare at du reiser ut av Canada ved ankomst til USA om du har billetten klar.
     
    TOS liker dette
  12. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Hva er "above average" med LH C? På en del områder vil jeg si at "average" er generøst.
     
    KristianSk liker dette

Del denne siden