Hei, Fikk følgende melding fra SAS: "Nye regler fra amerikanske myndigheter gjør at du må møte opp til innsjekking på flyplassen i ekstra god tid når du reiser til USA. Mvh SAS". Vi fly fra OSL-CPH-IAD. Når burde jeg møte opp på Gardermoen? Hva skal jeg der så tidlig? Jeg reiser forøvrig uten innsjekket bagasje.
Du trenger ikke å møte så mye tidligere, møt opp i normal tid. Men, du skal vel uansett fly til CPH? Trenger uansett ikke å møte noe tidligere på OSL da.
Merker ingen ting på OSL(Du kan få nokre ekstra spørsmål på check in), men legg turen til gate på CPH i god tid. Trur SAS seier 60 min før med EBG+ på check inn
Snakket akkurat med SAS kundesenter - de mente jeg måtte være på gardermoen 3 timer før avgang da de startet en del av arbeidet allerede på gardermoen. Medfører det riktighet?
https://www.sas.no/reiseinfo/innsjekking/ Står 90 min i SAS Go her, og 60 min med EBG+ eller SAS Plus+ Eg var der 90 min før no sist(Med sas + og EBG), og fekk ikkje kjeft...
Var på OSL ca en time før avgang til ARN på vei til LAX nå i april, helt uproblematisk. Spørsmålene stilles på ARN/CPH og får du SSSS på boardingkortet blir det også håndtert i gaten før ombordstigning til USA.
Det jeg lurer på er om jeg gjør en standard booking med gjennomgående billett med SAS til USA og jeg blir holdt så lenge i sikkerhetskontrollen at jeg mister flyet i transit. Er det grunnlag for kompensasjon etter EU261 på grunnlag at flyselskapet skulle tatt høyde for dette i bookingsystemet sitt, eller sitter jeg på bakken uten rettigheter?
Flyr til GMP fra KIX kl 11 på en lørdag. Er det to timer før jeg må være der? Reisen er KIX-GMP ICN-FRA-CPH-OSL. Sjekker jeg bare inn til GMP på KIX siden jeg må hente baggasjen på GMP eller får jeg sjekket inn hele veien til OSL slik at det bare er å sende den avgårde igjen på ICN uten ny innsjekking?
Har vel en her på forumet som ble best om å være på Evenes eller en tilsvarende trafikkert flyplass kl 04 siden flyet til Oslo gikk 07...
Sikkerhetskontrollen er den samme for alle. Er du stuck der har du andre problemer. Ekstrakontrollen finner sted på gate og da har personalet 'kontroll' på deg.
Nå konstruerer du et problem og en løsning. Tidligere i år kom jeg og et reisefølge på rundt 30 stykk forsinket inn til en transfer, hvor flere hadde SSSS på boardringkortet. Den ekstra kontrollen er en manuell sjekk ved gate, etter scanning av boardingkortet. Kontrollen er går rimelig kjapt unna og jeg har mine sterke tvil at det finnes noen som er så "interessante" at de holdes lenge igjen. Hvis du plutselig blir veldig interssant av en god grunn, er det rimelig å bare vinke farvel til EU261. Da har du virkelig prøvd å bli tatt!
Ok, hvem er ansvarlige hvis jeg ikke greier å komme til Los Angeles her hvis jeg blir sjekket her? For på denne bookingen har jeg ikke tid til sånn! Dere ser problemet med avgangene til Los Angeles fra Kristiansand? Det er faktisk umulig for SAS å fikse dette strukturelle problemet i bookingsystemene deres. Det går ikke tidligere fly fra Kristiansand enn 06:10, og med dette flyet så må jeg igjennom to overganger med minstevindu, og sjansene er mer veldig store om jeg booker dette flyet. I følge lovverket så er SAS 100% juridisk ansvarlige for å få meg til Los Angeles innen 6 timers overtid. Hvis jeg i tillegg hiver jeg en gammel koffert kjøpt på loppemarkedet med noen fillete kostymeklær som kolli på denne flygingen, så ryker vel også kofferten i overgangen så da får jeg vel både pose og sekk i forhold til kompensasjon. Men hva om de 10 minuttene i en ekstra sikkerhetskontroll på grunn av SSSS på kortet gjør at jeg ikke greier dette, hvem er ansvarlige da? Fremdeles flyselskapet?
Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du skal spekulere i dette? Skal du tll LAX så booker du reisen. Blir du forsinket ved en mellomlanding må man anta at SAS fikser alternatic routing. Hvis du ikke planlegger tur til LAX så er det (imo) ikke verdt det å booke en slik tur utelukkende fordi du tror/håper at SAS skal drite seg ut og at du kan inkassere noen Euro i kompensasjon.
Les hva jeg skriver. Sikkerhetskontrollen er den samme for alle. Det er kun ved gaten du utsettes for ekstra sjekk, og der har man kontroll på hvor du er. Men om du mister flighten pga forsinkelse er en helt annen sak og har ingenting med security å gjøre.
Jeg tviler på en så stor forsinkelse blir noe jeg kunne fått kompensasjon for, men jeg kunne spekulert i det på en Business Class bingo, i det å satse på at jeg får testet ett selskap jeg ellers ikke ville ha fått for 36.000 Poeng
Jeg tenker på å bestille denne, men blir det ikke veldig knapt med tid på transfer hele veien? Når det er gjennomgående SAS - tar ikke bookingsystemet hensyn til transfertider?