Uskrevne regler

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Marmag, 26. okt 2017.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er EBD, og før det ble oppfunnet var jeg EBG i mange år, og de var før man kunne kjøpe seg status med kort.
    I de årene SAS har forsøkt seg med pri boarding har jeg en sjelden gang forsøkt å albue meg frem blandt «almuen». Stort sett ikke. Betyr lite.
    Men, jeg må si som @flying_all , hadde en tufs med EBG bak meg bedt meg flytte meg, så hadde jeg sannelig fortalt ham/hun høyt i klartekst hvor han/hun var i hakkeordenen. Det er den personen som er problemet ikke meg eller @flying_all .
     
    Are, Travellingalf, drsyk and 7 others like this.
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Noen viktige uskrevne regler som alle flyvende bør forstå og følge.

    Skrevet av Rolf Liland, kaptein og rådgiver for Norsk Flygerforbund, delt av Luftfartstilsynet.

    facebook.com/rolf.liland/post

    De fleste har nok fått med seg flyulykken i Moskva i går. Her er et par personlige tips fra en som har ansvaret for sin besetning og sine gjester, og som — om alt går etter planen — også blir den siste som går fra borde:

    1. Det er utrolig sjelden at et fly må evakueres på bakken. Derfor er det ekstra viktig at alle gjør som de skal, når det først skjer, passasjerene inkludert. Det er derfor vi ber pent om at dere følger med på sikkerhetsdemonstrasjonene ombord, selv om dere har sett dem tusen ganger før.

    Og mens dere ser på sikkerhetsdemonstrasjonen, så reflekter over hvordan dere fysisk ville ha funnet frem redningsvesten hvis det blir gitt beskjed om dette (planlagt nødlanding på vann/sjø), tatt den på dere, hvor mange seterader det er til nødutgangen din, om du skal til venstre eller høyre, osv.

    Rutinene er internasjonale, og tipsene gjelder uansett selskap.

    Det er et enkeltpersonansvar å ha en tanke om følgende:

    • La all håndbagasje ligge igjen. All bagasjen. Om én person mister bagasjen sin og nestemann snubler, kan du i praksis ha stanset evakueringen for alle bak deg.
    • Røm flyet gjennom nærmeste tilgjengelige nødutgang når evakueringssignalet kommer. Du må på forhånd vite hvor den er. Det kan være mørkt og dårlig sikt.
    • Vær mentalt forberedt på prosedyrene ved hver enkelte avgang og landing. Hvor er nærmeste nødutgang. Hvor er de andre nødutgangene, i tilfelle den nærmeste er blokkert.
    • Er det noen i nærheten som kanskje kan trenge din raske hjelp om det skjer noe?
    • Legg en plan hvis du har barn med deg, og vær forberedt på å bære det og å holde det mens dere hopper. Har du flere barn med deg, rekrutterer du et nærsittende oppegående menneske til å hjelpe deg.
    • Følg kabinbesetningens instruksjoner. De kommer til å rope "jump and slide" så høyt de klarer. Det betyr ikke at de har panikk. Det betyr at de vil ha dere ut, inkludert deg, nå.

    2. Noen tips etter landing:

    • Sitter du ved en nødutgang og har fått ansvar for å åpne den ved en evakueringsordre, må du se ut før du åpner den. Brenner det på utsiden, lar du være å åpne den.
    • Er du tidlig ut av flyet, så hjelp de påfølgende passasjerene ut av sklien.
    • Er det skadde, så få noen til å hjelpe dem i sikkerhet.
    • Mange vil kunne ha sjokk eller være forvirret. Få hjelp av andre oppegående til å samle dem. Styrmannen vil etterhvert være skadestedsleder på bakken, når han/hun er ferdig med sin rolle i evakueringen, og inntil kapteinen kommer.
    • I Norge er det ofte kaldt, vindfullt og/eller nedbør ute, og mange reisende er tynt kledd. Hjelp dem å hjelpe seg selv i ly.
    • Pass deg for flymotorene. De vil normalt være stengt ned, men et flyhavari går ikke alltid etter læreboken.

    3. Noen generelle tips:

    • Ha sko, og eventuelt en jakke, på under avgang og landing.
    • Ha pass, lommebok og telefon på kroppen. Legg dem aldri i stollommen. Du vil garantert legge dem igjen der hvis det blir en evakuering, for selv på helt vanlige flyvninger klarer ellers helt oppegående folk å legge igjen reisedokumenter, pass, telefoner, padder og lommebøker der.

    Under en kontrollert nødlanding vil flygerne først stoppe flyet og sette parkeringsbremsen.

    Deretter vil de sette kabinbesetningen i beredskap ved å si "Cabin crew at stations" på PA-anlegget.

    Så vil de gjøre en rask evaluering av situasjonen og gjennomføre eventuelle nødsjekklister i cockpit for å forberede flyet for en rask evakuering. Dersom det ikke er nødvendig å evakuere flyet vil de si "Cabin crew and passengers, remain seated" ganske raskt.

    Dersom en evakuering er nødvendig vil det gå noen flere sekunder mens flyet gjøres klart og motorene stenges ned, og så vil evakueringskommandoen komme. I spesielle situasjoner der cockpit-crewet er satt ut av spill vil kabinbesetningen kunne igangsette evakueringen på egen hånd.

    Alt dette trener cockpitbesetning på to ganger i året i ganske hektiske simulatorøvelser, og brifer sammen ved starten av hver arbeidsøkt, så det ligger i fingrene selv om man trolig aldri vil komme ut for det selv.

    Cockpit- og cabinbesetning samtrener evakueringsprosedyrer, brann ombord (med ekte brann i en simulator) og andre forhold en gang i året.

    Som både førstehjelp, førstegangstjenesten, brannøvelser på jobber og hjemme, og mye annet, er det lurt å ha en plan for hendelser som kan skje, selv om det er utrolig sjelden :)

    [​IMG]
     
    Last edited: 04. des 2021
    Markal, milehigh, Henrik and 8 others like this.
  3. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig bra tips og oversikt. Noe alle bør lese minst en gang i uka viss man flyr aktivt. Av nyskjerrighet: BA fly som brenner og evakueres? Når var dette?
     
    Misterix liker dette
  4. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Huskelapp: Om du ser Nemo ut vinduet, ikke begynn å tenke på håndbagasje (eller sko).

    "One passenger stopped inside the aircraft and leaned out a right-hand overwing exit to pass a carry-on bag to a US Navy diver standing on the wing. The diver first threw the bag into an inflatable boat before assisting the passenger from the aircraft."

    "The second occurrence involved a passenger who, having initially exited with cabin baggage, was then assisted by divers with re-entering the aircraft to retrieve shoes." link

    [​IMG]
     
    Insomnia4u liker dette
  5. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Siden jeg har med meg alt mulig og umulig elektrotull (kabler, kamera, batterier, GPS etc.), er det alltid i sånne pakke kuber i håndbagasjen, som jeg bare må slenge ut på båndet. 5 sekunder. Blir vanligvis ekstra sjekk etterpå. :D Ikke så vanskelig det. Disse cubene er helt fantastiske.

    Hadde en Pax på sikkerhetskontroll fra Non-Schengen til Schengen i VIE som glemte håndbagasjen sin i Fast track - Lock down og jeg rakk ikke flyet til OSL. Heldigvis var en ansatt i Autrian hyggelig og skaffet meg nytt sete på kveldsflyet (uten at de hadde ansvar for dette). Håper han blir banned for life.
    Og business dame i DUS Fast track som hadde ting i bagasjen som fikk 2 karer med maskinpistol til å stå ved fast track og vi måtte i kø med vanlig folk... *facepalm*

    Ellers liker jeg ikke "fat shaming" som jeg leste i noen innlegg. Jeg er selv skikkelig stort, men har på 400 turer aldri hatt problemer uansett klasse. God dannet folk vet, hvordan man oppfører seg, kler seg og får det til uten at det blir ubekvem for meg elles andre. Å generaliseringer reagerer jeg på.

    Burde man ikke låse bagasjehyllene i nødsituasjoner, slik at ingen kan ta ut noe? For min del har jeg alltid pass (utenfor på turer utenfor Schengen), lommebok og telefon tilgjengelig/på kroppen. Mer trenger man ikke skulle det være nødvendig å evakuere. Utrolig de bildene ovenfor.
     
    Grooo and Eddie47 like this.
  6. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje litt sent svar, men det der er fra en hendelse i Las Vegas for et par år siden.

    http://avherald.com/h?article=48c10434
     
    Edvard liker dette

Del denne siden