Da er det offisielt slutt... LN-RKP hadde siste revenue-flight for SAS den 19. juli fra Hong Kong til København. Nå er maskinen på vei til Tarbes i Frankrike for "part-out & scrap". https://www.flightradar24.com/SAS9155/2165ec70 SAS kommer nok til å bruke mange av delene til de andre A340 maskinene som nok kommer til å brukes noen år til. Det er blant annet nevnt at motorene på LN-RKP er de nyeste i SAS sin A340-flåte. Et bilde lastet opp på flyprat.no for noen dager siden... LN-RKP er 22 år gammel, begynte sin karriere hos Air Canada i 1997, før den i 2007 ble brukt av LAN Chile, det er der de nå utskjelte Business-setene kommer fra, og LAN har fremdeles veldig mange fly med forskjellige versjoner av dette setet. Maskinen kom til SAS i 2014, først leaset fra Airbus, så kjøpte SAS senere flyet. LN-RKP blir da den første av SAS sine Airbus A340-300 maskiner som fases ut.
Tja... Også hvis alternativet hadde vært kansellert fly og 24 timers forsinkelse? Vet det har vært mye syting her rundt LN-RKP, men så dårlig er faktisk ikke det flyet. Det er flere flyselskaper som i dag faser inn helt nye fly med dårligere seter i Business en dette, og mindre "privatliv". SAS har også gitt veldig generøse kompensasjoner for de som har vært uheldige å fått LN-RKP, dette er noe de ikke hadde trengt å gjøre...
Synes RKP var helt ok jeg. I biz er det jo komfortabelt og fint. Samtidig fikk man jo som Håkon skrev klekkelig kompensasjon når man havna i balja. Jeg fikk tilbake alle poengene for oppgraderinga til biz, så jeg var happy!
Faktisk ikke så ille som mange skal ha det til, fikk reist med denne kuriositeten hjem fra Beijing i 2016. Bare 5 av setene i business som var tatt. Trist å se alle 4-motors flyene som blir sendt på dynga. A340 er et flott fly Takk for turen
Takk for alt! Jeg har vært borti denne flyvemaskinen ved to anledninger - Den ene gangen var den syk, så etter å ha sittet der i økonomiklasse 3-4 timer, ble vi bedt om å stige av, dra på hotell, og vente til neste dag. Fikk da 600 Euro per hode for forsinkelsen. Neste gang var i mai i år, men da var det min første reise på SAS Business Class. Jeg var ikke super-fornøyd med flybyttet, og det var brødsmuler og søppel i setene. Sendte inn mail om jeg kunne få Eurobonus-kompensasjon, men har ikke fått noe svar på 2 måneder. Noen tips om hvilke kanaler som funker best for masing?
Legg inn krav via egnet skjema på SAS sine hjemmesider. i og med at jeg måtte leve med både brødsmuler ( som du nok også finner i de nyere flyene i blant) og både dårligere søvnkvalitet og mindre privatliv. ( Ja det var hjerteskjærende grusomt for meg) så fikk jeg 40k EB poeng per pers per flight. Vi endte opp med RKP begge veier til MIA. Så det ble en billig tur alt i alt.
RIP du game traver, du var da ikke så ille, (kan vi si nå) - og du redda mange fra å bli stående i en eller annen verdensdel. Og et par kapteiner jeg har prata med sier at i cocpit var du egentlig et bra fly.
Samtidig som SAS får nye A350-maskiner inn i flåten, forsvinner gamle maskiner ut... Første A340-300 (hvis man ser bort i fra LN-RKP) ble i dag sendt til huggern. Airbus A340 -313 413 LN-RKF SAS ferried 11mar20 CPH-CDT, for partout & scrap ex SE-REA Farvel Godfred Viking
Takk for turene. Mener min første long haul i biz var med Godfred... Kommer til å savne å få hjertet i halsen når jeg blingser på registreringsnummeret.
Jeg har sikkert reist med den der .. må ærlig si at jeg ikke kommer til å felle en tåre! ... når det er sagt så er Business cabinen og setene betydelig bedre enn på Thai sin A350 ..
Jeg reiste med LN-RKF fra Hongkong i januar. Må kanskje si meg enig med @Eddie47 her. Kanskje vil jeg stille meg annerledes hvis/når siste A340 skal ut på siste flyvetur.
SAS akselererer utfasingen av A340 nå. Ikke så rart, da det lille long-haul nettverket SAS nå opererer under corona-krisen fint kan opereres med en miks av A350 og A330. I skrivende stund er både LN-RKG og OY-KBC på vei til CDT (Castellón). LN-RKG er eid av SAS, og OY-KBC returneres nå til leasingselskap. Farvel Gudrod Viking og Freydis Viking
Da er neste A340 på vei ut av SAS sin flåte. SAS har nå kun tre maskiner igjen. OY-KBI er nå på vei til TUS (Tucson, AZ) og blir returnert til leasingselskapet. Farvel Rurik Viking