Utfasing av A340 hos SAS (var: Farvel LN-RKP)

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 23. juli 2019.

  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,703
    Likes mottatt:
    7,481
    Bonuspoeng:
    183
    Da er det offisielt slutt...

    LN-RKP hadde siste revenue-flight for SAS den 19. juli fra Hong Kong til København.
    Nå er maskinen på vei til Tarbes i Frankrike for "part-out & scrap".

    https://www.flightradar24.com/SAS9155/2165ec70

    SAS kommer nok til å bruke mange av delene til de andre A340 maskinene som nok kommer til å brukes noen år til. Det er blant annet nevnt at motorene på LN-RKP er de nyeste i SAS sin A340-flåte.

    390dab3b0becf6eadf5e72789d8e4d45.jpg
    Et bilde lastet opp på flyprat.no for noen dager siden...

    LN-RKP er 22 år gammel, begynte sin karriere hos Air Canada i 1997, før den i 2007 ble brukt av LAN Chile, det er der de nå utskjelte Business-setene kommer fra, og LAN har fremdeles veldig mange fly med forskjellige versjoner av dette setet. Maskinen kom til SAS i 2014, først leaset fra Airbus, så kjøpte SAS senere flyet.

    LN-RKP blir da den første av SAS sine Airbus A340-300 maskiner som fases ut.
     
    Eddie47, Henrik, Avixlo and 12 others like this.
  2. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,145
    Likes mottatt:
    1,843
    Bonuspoeng:
    113
    Det ser nesten ut som at bildet ikke er manipulert..? :rolleyes::D
     
    haakonks liker dette
  3. Laffen

    Laffen Globetrotter

    Innlegg:
    1,128
    Likes mottatt:
    2,298
    Bonuspoeng:
    113
    Godt å bli kvitt den mina i systemet! :cool:
     
    Shyneno liker dette
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,703
    Likes mottatt:
    7,481
    Bonuspoeng:
    183
    Tja... Også hvis alternativet hadde vært kansellert fly og 24 timers forsinkelse?

    Vet det har vært mye syting her rundt LN-RKP, men så dårlig er faktisk ikke det flyet. Det er flere flyselskaper som i dag faser inn helt nye fly med dårligere seter i Business en dette, og mindre "privatliv".

    SAS har også gitt veldig generøse kompensasjoner for de som har vært uheldige å fått LN-RKP, dette er noe de ikke hadde trengt å gjøre...
     
    Stuttfeiten, Ursa, mathiasfe and 7 others like this.
  5. ccurrahee

    ccurrahee Veteran

    Innlegg:
    3,837
    Likes mottatt:
    11,719
    Bonuspoeng:
    183
  6. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    4,591
    Likes mottatt:
    11,993
    Bonuspoeng:
    183
    Synes RKP var helt ok jeg. I biz er det jo komfortabelt og fint. Samtidig fikk man jo som Håkon skrev klekkelig kompensasjon når man havna i balja. Jeg fikk tilbake alle poengene for oppgraderinga til biz, så jeg var happy!
     
  7. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,279
    Likes mottatt:
    4,211
    Bonuspoeng:
    113
    Faktisk ikke så ille som mange skal ha det til, fikk reist med denne kuriositeten hjem fra Beijing i 2016. Bare 5 av setene i business som var tatt. Trist å se alle 4-motors flyene som blir sendt på dynga. A340 er et flott fly
    Takk for turen :)
     
  8. Leon

    Leon Raccoon City Officer

    Innlegg:
    63
    Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for alt!

    Jeg har vært borti denne flyvemaskinen ved to anledninger - Den ene gangen var den syk, så etter å ha sittet der i økonomiklasse 3-4 timer, ble vi bedt om å stige av, dra på hotell, og vente til neste dag. Fikk da 600 Euro per hode for forsinkelsen.

    Neste gang var i mai i år, men da var det min første reise på SAS Business Class. Jeg var ikke super-fornøyd med flybyttet, og det var brødsmuler og søppel i setene. Sendte inn mail om jeg kunne få Eurobonus-kompensasjon, men har ikke fått noe svar på 2 måneder. Noen tips om hvilke kanaler som funker best for masing?
     
  9. ccurrahee

    ccurrahee Veteran

    Innlegg:
    3,837
    Likes mottatt:
    11,719
    Bonuspoeng:
    183
    Legg inn krav via egnet skjema på SAS sine hjemmesider. i og med at jeg måtte leve med både brødsmuler ( som du nok også finner i de nyere flyene i blant) og både dårligere søvnkvalitet og mindre privatliv. ( Ja det var hjerteskjærende grusomt for meg:)) så fikk jeg 40k EB poeng per pers per flight. Vi endte opp med RKP begge veier til MIA. Så det ble en billig tur alt i alt.
     
    Leon liker dette
  10. Kjell_J

    Kjell_J Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    RIP du game traver, du var da ikke så ille, (kan vi si nå) - og du redda mange fra å bli stående i en eller annen verdensdel. Og et par kapteiner jeg har prata med sier at i cocpit var du egentlig et bra fly.
     
  11. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,703
    Likes mottatt:
    7,481
    Bonuspoeng:
    183
    Samtidig som SAS får nye A350-maskiner inn i flåten, forsvinner gamle maskiner ut... Første A340-300 (hvis man ser bort i fra LN-RKP) ble i dag sendt til huggern.

    Airbus A340 -313 413 LN-RKF SAS ferried 11mar20 CPH-CDT, for partout & scrap ex SE-REA

    Farvel Godfred Viking
     
    Eddie47 liker dette
  12. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    8,576
    Likes mottatt:
    20,785
    Bonuspoeng:
    293
    Farvel!
    Hadde siste tur med den kjerra 5. januar SFO-CPH, i følge myFlightradar.
     
    Eddie47 liker dette
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende InsideFlyer Skribent

    Innlegg:
    5,450
    Likes mottatt:
    11,906
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde den hjem fra SFO i 2017 og fra HKG i 2018.
     
    Eddie47 liker dette
  14. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    375
    Likes mottatt:
    1,250
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for turene. Mener min første long haul i biz var med Godfred... Kommer til å savne å få hjertet i halsen når jeg blingser på registreringsnummeret.
     
    Eddie47 and holmen like this.
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    7,506
    Likes mottatt:
    32,636
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har sikkert reist med den der .. må ærlig si at jeg ikke kommer til å felle en tåre!

    ... når det er sagt så er Business cabinen og setene betydelig bedre enn på Thai sin A350 ..
     
  16. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    454
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg reiste med LN-RKF fra Hongkong i januar. Må kanskje si meg enig med @Eddie47 her. Kanskje vil jeg stille meg annerledes hvis/når siste A340 skal ut på siste flyvetur.
     
  17. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,703
    Likes mottatt:
    7,481
    Bonuspoeng:
    183
    SAS akselererer utfasingen av A340 nå. Ikke så rart, da det lille long-haul nettverket SAS nå opererer under corona-krisen fint kan opereres med en miks av A350 og A330.

    I skrivende stund er både LN-RKG og OY-KBC på vei til CDT (Castellón).
    LN-RKG er eid av SAS, og OY-KBC returneres nå til leasingselskap.

    Farvel Gudrod Viking og Freydis Viking
     
    Storbaba, RoadKing, Eddie47 and 5 others like this.
  18. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,703
    Likes mottatt:
    7,481
    Bonuspoeng:
    183
    Da er neste A340 på vei ut av SAS sin flåte. SAS har nå kun tre maskiner igjen.
    OY-KBI er nå på vei til TUS (Tucson, AZ) og blir returnert til leasingselskapet.

    IMG_0217.jpeg

    Farvel Rurik Viking
     
    McBuljo and jgroneng like this.
  19. jgroneng

    jgroneng Veteran

    Innlegg:
    3,852
    Likes mottatt:
    10,542
    Bonuspoeng:
    183
    Har hatt 3 turer med denne. SFO-CPH og t/r HKG.
     
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    7,506
    Likes mottatt:
    32,636
    Bonuspoeng:
    293
    Det er andre ute og flyr også LN-RPM B737-800
    F0B7B0A1-BE65-4593-B9E0-3D604BB07EC7.png
    ... i tillegg til OY-KBI A340 F6EC5346-D8A2-43AF-BBAA-21C5B57DCD6E.png
     
    Upsaker liker dette

Del denne siden