^^genialt av SAS å hinte / spre noen rykter om mulig LTD. Så beholder de alle langtidsdiamanter i X år fremover..
Har stort sett vært EBG siden tidlig 2000 med et par avbrekk passende nok til at jeg ikke ble LTG før i 2019. Jeg reiser stort sett med SAS, blanding av poeng og betalte reiser. Men jeg ser absolutt på pris og kvalitet. Når (slik det har vært noen år) f.eks Lufthansa gruppen, Iberia, BA tilbyr ordentlig euro business til billigere eller samme pris som SAS sitt Plus tilbud, så har jeg ikke vært trofast. Ingen incentiver for det når man har LTG. Så får vi se da, om det nå faktisk blir ordentlig euro business, skal jeg betale så skal det jammen matche konkurrenten på pris og kvalitet og.
Foreløpig ser det ut som om prisene på SAS Business i Europa er det dobbelte av Lufthansa på de samme destinasjoner
Overskriften er 'Verdien av Diamant', så vil jeg påstå at jeg i dag fikk mye verdi igjen. Hadde retur fra SVG til OSL i dag via BGO(opprinnelig avgang SVG 15.35 og ankomst OSL 17.50). Var tidlig nok på flyplassen pga et forkortet møte. Tidlig flyet til OSL var kansellert, så håpet å evnt hoppe på det flyet var borte. Men rakk kl. 14.30 flyet til BGO. I BGO spurte jeg ved skranken om det var noe ledig på kl. 16 flyet til OSL (sjekket på forhånd og økonomi var fullt, men SAS Plus hadde 3 ledige igjen). Jeg reiste forresten på GO Smart billett, men er altså Diamant. Damen i skranken smilte å sa; "Men du som flyr så mye skal få bli med nå, det synes jeg. Og ikke minst få en oppgradering også!" Nødutgang og midtgang sete. Så enden på visa er at jeg kom 1 t tidligere til OSL, ble oppgradert og rekker mest sannsynlig FFK-RBK på stadion kl. 19. Veldig verdi for pengene, og enda et insentiv for å fly med SAS i fremtiden også!
Ikke overraskende, de var jo dyrere med SAS Plus også, og der kunne man iallefall ikke sammenligne kvalitet.
Det avhenger tilsynelatende veldig av destinasjon / tid. På flere reiser langt fram jeg har sjekket har det nesten vært motsatt f.eks. BOO/OSL-PRG - SAS Biz Flex 7/6k og LH Biz flex 11/8k, mens SAS Biz og LH Biz saver er nesten lik i pris. Har imidlertid selv valgt LH på noen andre reiser pga. ruter SAS ikke flyr, samt veldig gode priser på LH Eco light. Tilbake til trådtema så er jeg blitt godt vant som EBD, når jeg flyr som LH SEN i Eco Light savner jeg alltid det å kunne velge sete fritt, gratis drikke, samt mulighet til å bytte til tidligere/senere fly. På den andre siden er LH litt flinkere med å tilby lounge og innsjekk/BP i app også på utestasjoner, der kan gjerne SAS lære litt.
Tar sjansen på å spørre her, istedenfor å lage ny tråd: Fordelen med 30% poengrabatt på vanlige reiser betalt med poeng, ser man denne rabatten noen steder? Dukker den opp på slutten, eller er rabatten automatisk regnet ut og prisen som dukker opp når man søker er da den rabatterte prisen? Noen som vet?
Hvis du søker innlogget er det den rabatterte prisen som kommer opp, differansen kan du f.eks sjekke hvis du logger inn ETTER at søket er lastet opp.
Under EBD/EBP treffet for par år siden så spurte jeg Anko direkte om dette og han sa det var helt uaktuelt og alt for dyrt..
På de siste 100 flygningene har jeg brukt gratis drikke 4-6 ganger, bytte av fly samme dag 2-3 ganger. Ellers null bruk for diamant. Flyr mye Plus og har få endringer på flygningene. Gull har jeg ikke gitt bort enda og det kjøpes lite billetter for poengpriser.
Sjansen er vel dessverre større for at de devaluerer enn å innføre nye fordeler. Spesielr nå som AFKLM nå tar majoriteten av SAS, og de skal harmonisere med egne systemer. Selv om sammenslåingen tar endel tid fortsatt, er det bortimot garantert at de ikke innfører nye opplegg/kostnader nå som tidligere oppkjøp enn planlagt er bestemt. Kutt derimot, har de jo allerede startet med....
Blir det bare løfter og blårøyk fra SAS, blir det ganske enkelt billigst og mest komfortabelt uten større tanke om lojalitet og status. Om de går inn for å skyve kunder over til konkurrentene, så får de gjerne det. Det er de som lever av meg, ikke motsatt. Har LTG, og det er greit nok.
Tenker helt det samme som deg. Er ikke LTG, men veldig mye mer happy med OneWorld Sapphire (=sas gull), selv om jeg har mange år med både SAS gull og diamant å sammenligne med. Nylig Qatar Airways. Top notch service for Sapphire. Og mer jevnlig British Airways og Finnair for meg, igjen er de så bra på delivery som Star gold var på det beste. SAS gull statusen løper ut om 15 mnd, og jeg har forlengst konkludert som deg. Jeg er kunden, SAS er et midt på treet lavpris-selskap som jeg en stund allerede unngår hver gang jeg kan.