Verdien av EB-poeng

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av TElg78, 16. nov 2016.

  1. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke funnet noe annet i forum, så jeg stiller spørsmålet her...

    Hva er verdien av EB-poeng i kroner? Bakgrunn er at det er veldig lett å se, hvor mye man for ut på Norwegian sitt program (1 CP = 1 kr) og det er lett å se hva jeg får for det. Med EB er det veldig vanskelig synes jeg.. Du betaler X EBP for en returreise, men skal man bruke beregningsmåten man bruker andre veien (1 kr ca. 13 EBP?)...

    Kan være et dumt spørsmål, men det lurte jeg på men jeg sjekket min CP status :)
     
    Leknes liker dette
  2. Fomp

    Fomp FNG

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    41
    Bonuspoeng:
    18
    Verdien av poengene varierer veldig mye med tanke på hva man bruker disse på. Det som vel har vist seg å gi minst uttelling er hvis man kjøper produkter om bord på flyet med poeng. Derimot er det vel mest å tjene på å bruke poengene på fly, eventuelt inngang til lounge evt leiebil/hotell.
     
  3. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Og kjøp av robotgrasklippar på Eurobonusshop. Denne baby-en (med ladestasjon) kom på 495 000 poeng, og kunne kjøpast i butikken for 18 000 kr - kvart poeng var altså verdt 3,63 øre for dei som kjøpte den - EBshop er no utseld for denne :)

    Brukar du poeng femseksempel på ein bonustur i fyrste klasse og er heldig med rutene du finn, kan kvart poeng lett vere verdt mellom 1,50 og 2 kr.

    Eg trur ikkje eg kjem til å bruke EB-poeng verken til hotell eller leigebil. Her er det all-in på fly og eventuelt oppgradering av flybillettar.
     
  4. Hawkwind

    Hawkwind EBD

    Innlegg:
    138
    Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg benytter mye av EB poengene mine til reiser innenlands på kort varsel. Som regel ledige bonusseter. Forrige helg bestillte jeg feks AES - KRS t/r torsdags kveld med avreise fredag morgen. En slik reise koster fort 4k så nærme avgang. Så å slippe unna med 10k EB og 537 kr i avgifter er god valuta på poengene, syns jeg. Og selvsagt bonusreiser i biz/first kombinert med CT
     
  5. Leknes

    Leknes Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    33
    Bra spørsmål! selv synes jeg mange verdsetter dem for høyt.. å si at fordi man fikk en reise i first som ville kostet 100.000 kr for 100.000 poeng (tenkte tall for eksempelets skyld) er 1 poeng verdt 1 krone, mener jeg er nesten like håpløst som når kona forsøker seg med at hun har tjent penger ved å handle på salg. For de fleste ville ikke alternativet vært å kjøpe reisen til 100.000 kr, men kanskje en tur i business til 20.000 kr eller økonomi til 5000 kr. Eller ikke å reise i det hele tatt..

    For meg selv er tommelfingerregelen at 10.000 poeng er verdt 1000 kr. det gjør at det lønner seg å overføre fra trumf til eurobonus, mens det skal mye til for at et milage run lønner seg (om en tenker kun på poengenes verdi og ikke status).

    Ellers har jeg stor forståelse for at særlig de som reiser en del på kronglete innenlands ruter vurderer verdien høyere.
     
    Ursa and epletyv like this.
  6. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Poengene er ikke mer verdt en det bruker har tenkt å bruke det på. Og kan til dels være enig at 1kr poenget i snitt nok er i overkant. Til mitt bruk så vil jeg si at jeg verdsetter disse max til 25øre og det "dobble" i kombinasjon med CT om verdien av CT holdes utenom. Det jeg prøver å si er at poengen får ikke sin fulle verdi før man faktisk bruker dem på lik linje som jeg tenker at jeg ikke har tjent noe, før man har realisert gevinst på aksjer eller valutta. Disse poenge har liten eller ingen verdi om man ikke bruker dem. Så kan man argumenter med at de kan ikke være verdt mer en 20øre for de SAS selger poengen for den prisen. Da spør jeg om verdien på disse poengen aldri overstiger 20øre så vil vel ingen kjøpe poeng. Og du kan vel spør en stakkar som mangler 500 poeng og har fått godkjent en routing for to i fire segment i F om hvor mye han er villig til å betale for å få disse 500 poengene til å kunne gjennomføre handelen, da er det mulig at han hadde betalt rundt en krone per poeng slik at reisen ikke glapp.(Da har han allerede kjøpt maks antall poeng og ingen poeng i sikte).
     
  7. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg verdsetter EB poeng i henhold til vekslingsraten til Trumf, 1kr er verdt 13.88 poeng. Jeg vil ikke betale mer enn dette for EB poeng.

    Det er nok litt lavere enn veldig mange andre her inne verdsetter dem.

    En biz tur med sas til 100.000 eb poeng er da verdt 7200kr for meg, og med tanke på hvor vanskelig det er få tak i de setene så mener jeg ikke at man kan sammenligne dem med publiserte priser.

    Sas plus er jo mer eller mindre priset likt som når de er på kampanje, 80.000EB poeng er da verdt 5763kr
     
  8. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Dette har så vidt vore diskutert i ein anna tråd, og konklusjonen er uansett at verdien er høgst individuell og basert på bruk og reisemål.

    Men for MIN del, som nærmast utelukkande nyttar poengene på intercontinental i business har eg kome fram til at omtrent alle programmene ligg rundt ein verdi på 10 øre per poeng.

    Ref. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MYty6T0B1eRFqBLUmBQf34PFktQgQHO1JCtbKCsJcQA/edit?usp=sharing

    Dette er ein oversikt eg laga før diverse devalueringar og dei lågaste tilbudsprisane har nok auka, men etter eg kjørte ein re-kalkukering vart resultatet omtrent det same (+/- 1 øre per poeng).

    Reknestykket tar heller ikkje høgde for Companion Ticket som vil auka verdien noko. Men ein verdi på 10 øre per poeng er iallfall ein god tommelfingerregel for MEG :)
     
    Ursa and Fredrik81 like this.
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,595
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg bruker omtrent utelukkende poengene på CT i F. Da fruen og jeg var i Tokyo i desember ifjor skulle Luftwaffe (iht til deres web side) ha 168000 for turen vi tok. CT stakk av med 190000, så for vår bruk er kursen 1 eb = 0,84 kr.
     
    Fredrik81 liker dette
  10. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke uenig i utregningen, og har en tilnærmet lik tankegang. Spørsmålet er også om du hadde vært villig til å betale 168 000kr for en slik tur og du ikke hadde poeng å bruke? Eventuelt hva er verdien om F turer ikke var mulig.
     
  11. Leknes

    Leknes Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    33
    1. ville du virkelig kjøpt en lufthansa first til Tokyo for 168k? :eek:
    2. Med en verdsettelse på 0,84 må det jo være sykt digg å kunne kjøpe poeng til 0,2... Tidenes deal! :D
     
    Ursa liker dette
  12. Leknes

    Leknes Medlem

    Innlegg:
    98
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    33
    Det han sa. som jeg sa. etterpå. #toolate
     
  13. joaenzo

    joaenzo Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    53
    Bonuspoeng:
    18
    Hva sier dere om å kjøpe dette som julegave til noen.

    Hyttemagasinet
    Magasinet for deg som allerede er hytteeier, eller deg som drømmer om å bli det. Du får bli med på hyttebesøk, gjør det selv-tips, interiørstoff, råd og svar fra våre eksperter og mye mer....
    Som abonnent har du mange fordeler:

    • Du sparer penger i forhold til å kjøpe magasinet i butikken.
    • Du får digital tilgang til magasinet på nettbrett og mobil.
    • Du får A-kortet - Aftenpostens fordelsprogram.
    • Du får magasinet levert hjem uten ekstra kostnad.
    Velg mellom:
    6 utgaver for kr 349,- og få 1000 EuroBonus-poeng
    11 utgaver for kr 549,- og få 2000 EuroBonus-poeng

    Er det ikke billige poeng?
     
    Ursa liker dette
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,595
    Bonuspoeng:
    293
    @Fredrik81 og @Leknes , jeg ville selvfølgelig ikke brukt 168000 på noen flyreise :).
     
    Leknes and Fredrik81 like this.
  15. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    ...men det gjør ikke selve flyreisen i F noe rimeligere. Det finnes de som er villige til å betale, hvis ikke ville ikke selskapene tilby produktet.
     
    RoadKing liker dette
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Med tanke på at du kan kjøpe 2000 poeng for 400kr hos SAS så syns jeg ikke det var så billig. Med mindre du uansett skal lese hyttemagasinet.
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Poenget hans er vel at siden folk verdsetter poeng til nesten 1kr stykket er dette et knalltilbud :)

    Personlig tenker jeg at poeng skal brukes til noe jeg ikke ville gjort uten poeng. Således kan ikke verdien måles per poeng. Vil ikke gå over lik for poeng, har aldri byttet strømselskap eller fått tilbud på forsikring, men bruker viatrumf og amex så langt som mulig.

    Således koster mine poeng svært lite og gir meg feks tur til Stillehavet i C eller Asia i F.
    Ingen av disse reisene ville vært mulig for meg å gjennomføre uten poeng. Har tross alt ikke 100000kr liggende i madrassen per pers for en ukes ferie...
     
    Scandipendler, Darkcho and RoadKing like this.
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,595
    Bonuspoeng:
    293
    Samme opplegg hos oss. Skjønt, jeg bytta strømselskap da.
     
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, men skal man først bruke penger på poeng så er det jo bedre pris på sas.no. Ellers fornuftig tilnærming du har.
     
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Helt klart.
    Jeg tror, uten at jeg vet, at poenget her er at man brutalt overvurder verdien av et poeng.
    Om man sier at poeng er verd nesten 1 kr bør man kjøpe alt man kommer over som koster mindre ettersom man da ender opp med en større verdi (økonomisk teori).
    I praksis er det nok ikke slik og verdien for ytterligere poeng vil reduseres når man har mange (også økonomisk teori).

    Som tidligere nevnt tror jeg ikke man på noen som helst måte kan anse verdien høyere enn hva poengene selges for, dvs 20øre. Det er svært få, utenom fnate, som regner verdien av poengene og bruker de "fornuftig" for å fly til en lavere pris på en reise som uansett hadde blitt gjennomført.
    Skal ikke se bort i fra at de fleste her inne, inkludert de som flyr F, sterkt hadde vurdert turistklasse om billetten skulle betales ut av egen lomme..

    Det eneste som ødelegger økonomisk teori er antakelsen om at mennesker handler rasjonelt, fordi det gjør vi ikke :)
     
    Ursa and Upsaker like this.

Del denne siden