Dag 3 “The Tongariro Crossing”
Dette var en dag vi virkelig hadde sett frem til. En spesiell følelse å se fjellene ligge der dagen før når vi ankom hotellet. Jeg synes det er noe spesielt med et fjell som bare ligger der for seg selv og ikke er en del av en kjede.Vi skulle ta “The Tongariro Crossing, omtalt som “The world finest one day hiking”. Det er vanskelig å konkludere, men fint og spesielt var det. Spesielt og spesielt, vi gikk i kø, men slik er det verden over på populære turer. Mener jeg har lest at 70000 tar denne turen i løpet av et år.
Innledningsvis virker dette veldig tilrettelagt. De har lagt en sti som er gruset så langt det er mulig. På sårbare steder har de bygd opp stien slik at du i praksis går på en lang terrasseplatting. Det er toaletter tilgjengelig på forskjellige steder undervei. Husk toalettpapir, noe en amerikansk jente hadde glemt og omtalte det “så dårlig”. Vet du hva tenker jeg…
På vei opp The Devils Staircase var det bygd opp trapper der det var så bratt at det ikke var mulig med vanlig stigende sti.
Vi ble plukket opp av bussen som skulle kjøre oss til utgangspunktet. Vi ble orientert om når bussene gikk hjem igjen fra den andre siden. Turen er 19,4 km lang, med et startpunkt på ca 1100 moh og høyeste punkt er ca på 1900. Det går litt opp og ned underveis og klokken til reisefølget mente at vi hadde gått ca 1000 høydemeter totalt. Vi gikk ca 0730 og nådde andre enden ca kl 1550. På veien hadde vi to skikkelige pauser hvor vi spiste mat fra matpakken hotellet hadde sendt med oss. Eller ble det fotostopper og en pust i bakken i ny og ned.
Turen tar deg først opp til South Crater før du får en bratt stigning opp til Red Crater. Dette er toppen og derfra har du god utsikt til Emerald Lakes og Blue Lake. På vei ned fra Red Crater var det som å gå i løs sand. Nede ved Emerald lakes var de ganske mye damp som kom ut av fjellet. Vi tok en tur bort for å kjenne på det. Det var omtrent som å kjenne på dampen som kommer ut fra kjelen når du koker vann, bortsett fra lukten.
Veien tar deg videre over Central Crater og du ser ned på North Crater når du passerer Blue Lake. Det er egentlig helt sprøtt å gå igjennom/over noe som kan smelle når som helst.
Når vi passerer Blue Lake er man halvveis.Veien ned er er uhorvelig lang. De har også har lagt tilrette ved å ha en gruset vei som slynger seg nedover fjellsiden. Det var skilter satt opp med jevne mellomrom som oppfordret deg til å holde deg på stien pga sårbart alpint landskap.Fra Blue Lake til parkeringen er det en høydeforskjell på nesten 1000 meter. Jeg har aldri vært glad i å gå nedover og det ble ikke bedre denne gangen heller. De siste km er det egentlig bare hat ( og vondt i beina).
Ellers får bildene si sitt, inntrykket er at dette vil vi gjøre igjen, fargene der oppe var fantastiske, været var vekslende fra varmt til kaldt, vinden var der og forsvant, og solen på New Zealand tar mye mer en “den hjemme”. Siste ut
View attachment 69012
brudd var fra det femte krateret, Mt. Ngauruhoe i 1975, spesielt når man tenker på at vulkanen på White Island satte i gang den 9/12 2019. Ikke veldig langt unna egentlig
View attachment 69060
Vis alt...