Amanaki heter hotellet i Saigon. Rett over veien fra Bittexco. Altså sentral til område 1. Mye mennesker og mye liv, for å si det pent. Relativt nytt, glitsy og med alt en trenger selv på de billigste rommene. De for supre tilbakemeldinger online. Og for drøye 300kr leverer de egentlig. Mye støy og et svært smalt bygg med 2 trapper opp til taket. Et fint gym, et boblebad der en kan svale ned og 2 stoler til å få litt sol. Klubbmusikken driver gjennom bygget i helgene, men frokosten er flott til å være et lite hotell med egen omelett kokk. Noe vestlig og mye og god asiatisk frokost. Fersk Pho lages foran deg om du vil.
Vi hoppet på @indhala sitt forlag om en båttur med Les Rives. https://lesrivesexperience.com/can-gio-mangrove-forest/ Vi var påmeldt denne, men var nok de eneste for vi ble flyttet til en båt for Mekong deltaet sammen med tre amerikanere og en brite. Selv om tidligere turer på Mekong der i nord hvor den er ren har vært vakrere var det en fin liten dag ut av byen. Pratsom guide og god lunch igjen. Uten at jeg opplevde eller lærte så mye annet en det jeg har sett på tidligere reiser. Maten i Vietnam har virkelig svingt seg opp til å være deilig siden jeg var her sist. Fornøyd med begge turene vi var på i byen, men hadde helt klart valgt mat og moped om jeg skulle igjen.
Henting på stasjonen i DaNang med Suv koster 120kr til HoiAn Central Hotell. Selve hotellet ligger i østenden av gamlebyen og er en fin Mansion med påbygg og store rom. Svømmebaseng og frokost for 400kr natten. Uten at det er noe luksus er det et veldrevet hotell som er fullt mens vi bor der. En av dagene hopper vi på en ma og drikketur. Ikke eathoian.com som vi bli anbefalt av flere. De har ikke tur som passer våre planer. Men de kan være et tips.
En av de tingene jeg ikke anbefaler for alle er akkar til frokost. Vi sjekket ut det i Taiwan, med litt forskjellig respons
HoiAn Central Hotell ligger 5 min gange øst for gamlebyen, dagmarkedet og det litte livet en haug voksne turister kan lage i denne byen. Ikke alltid hotellene jeg bor på utelukkende kan anbefales. Men for knappe 400kr er dette supert. Store rom med vifte og aircon. Vi fikset utsikt til bakgården der det er solstoler og svømmebasent. Myk seng, rent stort deilig bad. Frokosten skal testes i morgen. Men dette er et fint sted rett og slett.
AnBang beach. En kort drosje / scooter / taxitur fra HoiAnn. Ikke den vakreste i verden, men solstol sand og god salat funket Flere beach Clubs for dem som ønsker mer service.
Vi er kommet hjem etter en flott flytur. eller flere... Macbooken ble liggende igjen hos EVA i Asterdam. Regner med at det ordner seg når jeg får tak i rette vedkommende. Oppdateringer her skjer gjerne på større skjerm, så det kommer litt nå og da.
Er det noen som er på AMS i tiden fremover som kan ta med en Macbook fra EVA kontoret? Jeg henter på Østlandet eller OSL. Eventuelt så koster levering fra dør til dør ikke noe med rett hjem. La den igjen hos EVA på veien hjem og den er funnet. DM?
Fra HoiAn tar vi formiddags bil tilbake til DaNang og den lille DAD, mer ventetid og AirAsia tar oss tilbake til DMK. Det lange hjemreiseløpet har startet. Ikke så mye å si om turen tiltak til DMK. Litt fullerer fly og en liten gjeng med Vietnamesisk jentemafia fra StorOslo som var på vei hjem de også. Men der var det planlagt noen dagers shopping i Bangkok.
På Akara blir vil hilst som gamle kjente. Eller det er så lite gjester at de samme folka jobber hele tiden og husker oss. Hvem vet. Selv hadde jeg gjeld i Silom, og måtte innom og betale den. Forrige runde låste Curve seg på kvelden. Litt pinlig. Men hvem har ikke hatt litt bargjeld i Thailand en gang eller to i sitt liv? Uansett : Tilbud på øltårn. Og det kom litt mat på bordet og god stemning, som det ofte er. Så da er denne morgenene ombord hos Thai litt tidlig.
Innsjekk hos Thai ligger på gate 1 på BKK. Vi kunne ikke teste first, men ble sluset raskt inn og ned for en kaffe før vi tuslet gjennom hele flyplassen for å finne vår gamle 777-300ER. Som vanlig, smil og denne gangen valget mellom is te og diverse juice i en knapt halvfull biz kabin. Blanding av svært voksent og ungt crew. Jeg teller fire ansatte som skal ta vare på oss denne morgenen. På vei hjem tester vi å bestille litt mat. Quiche skal testes, uten at jeg tror det gjør den store forandringen på opplevelsen. Hos EVA kunne vi også bestille. Og har tatt litt forskjellig både til frokost og middagsmåltidet.
Bagasjen vår ville ikke helt frem til Oslo, vi er nemlig 5 min mer en 24 timer i Taipei. Jaja, vi får vel med koffert på hotellet. Planen er flytoget til hovedjernbanestasjonen også en liten gåtur ned mot Ximending/Red house til Ximen airline hotel. Billig og med flytema. Litt skeptisk men håper det er bra. Planen funket fint. På TPE er det raskt og effektiv å bevege seg med maske. vi får med hjemmetest med info men er ellers sluppet fri ut i samfunnet. flytoget må betales med kontanter og er rask og effektiv inn til sentrum, og hotellet i Ximending ligger en gåtur fra hovedjernbanestasjonen. Her er det maskeplikt så lenge en beveger seg men inne på spisesteder og barer tar en dem av. Taipei har et vennlig og livlig uteliv, og litt god mat og drikke også. Før vi finner EVA air mot Amsterdam igjen.
Samme runde som sist, men denne gangen rekker vi både lounge og riktig fly til Amsterdam. Igjen er det full kabin. Igjen er det full oversikt og god service gjennom reisen. Jeg får meg litt å drikke og en forrett før jeg sover en god del timer, og får middagen min, on demand et sted over midtøsten. Eva leverer konsistent på servicene, maten er generelt bedre ut fra TPE og crewet er like profesjonelt som før.
Det er som regel litt nedtur med SAS. Vi hadde pluss og fikk hyggelig forpleining før jeg dro en tur på jobben. Men, det er jo en av ulempene med å bo i periferien. Den siste reisen hjem, etter en vellykket tur.
Takk for turen! EVA leverer som alltid! Gleder meg til å fly med de igjen i juni! Var du innom flere strender i Vietnam? Noe anbefaling?