Vietnam - tips?

Tråd i 'Reisemål' startet av milehigh, 14. nov 2013.

  1. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Vietnam er et fantastisk reisemål. 5-7 dager er noe knapt, men da gjelder det bare å prioritere. Fly innenriks er billig. Vi fløy biz med vietnam airlines for under 1000 kr tror jeg.
    Det vi gjorde var å fly til hanoi og hjem igjen fra hcmc. Mange gjør det og reiser da enten nordover eller sørover. Fordelen med å reise sørover er at det blir varmere og varmere under turen. Stor klimaforskjell mellom hanoi og hcmc.

    Spis på street cafe i hanoi.
    Nevnte Halong bay er fint for et cruise med overnatting, 2 eller 3 dager. Hoi an og hue er interessant historisk.
    I HCMC kan jeg anbefale å ta en foodie tur med xo Tours. Da blir dere kjørt rundt i byen på scooter og får prøvesmakt masse forskjellig mat. Det var et høydepunkt for vår del.
     
    ina liker dette
  2. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    93
    Sheraton i Nha Trang var veldig bra (var der mange noen år siden da hotellet var helt nytt)

    Mui Ne litt sør for Nha Trang var da så og si uberørt av turister, ikke vært der lenge og hørt at stedet er blitt mer utviklet for turister, tror at stedet likevel er mindre turistifisert enn Nha Trang (hvis du liker strender)

    Da Nang har også fine strender og er også roligere enn Nha Trang, veldrevet (lite kriminalitet og rent og pent) , god sjømat , møtte hyggelige mennesker .

    Likte Hoi An veldig godt første gang jeg besøkte stedet, var som å reise tilbake i tid, rolig og sterk ånd av gammeldags vietnamesisk kultur og historie, andre gang fortsatt spesiell sted men blitt svært turistifisert (og mange steder kjøpt av kinesere).

    I Nord var Sapa veldig vakkert, men små barn hadde allerede begynt lære seg perfekt engelsk og myndighetene hadde begynt å bygge asfalt vei opp til fjellene og mellom rismarker og risterrasser , så jeg mistenker at det ikke er så uberørt etter en del år, men hvis du finner bra guide og vandrer utenfor de vanlige turist stedene , så vil du fortsatt finne veldig vakker natur, men du må anstrenge litt mer for å finne enn før.

    Halong Bay: Båt tur med bading midt ute i havet mellom de vakre steinformasjonene og god sjømat på en av flyte restaurantene .
    Men i Halong som alle steder i Vietnam, bruk anerkjent selskap når man tar båt (og annen transport) fordi sikkerhet og livredning ikke er som i EU , og jeg har selv vitnet ulykke hvor en båt med for mange mennesker kantret i Da Nang og nesten alle døde selv om det ikke var så veldig langt fra land (ingen brukte redningsvest selvfølgelig).

    Ja, gatemat foretrekkes over restauranter stort sett i Vietnam, men i Nord Vietnam så falt den lokale maten mindre i smak pga mye salt, foretrakk da fusion på store restauranter.
     
    Last edited: 17. des 2018
    mathiasfe liker dette
  3. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    @Ursa har mye kunnskap om landet, han kan sikkert bidra. Vurderer en tur i 2019, veldig spennende land!
     
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Takk, alle!

    Det blir kun kona og meg. Glad i utflukter og god/spennende mat.
     
  5. TOSdude

    TOSdude Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Ved å starte i Hanoi, har du jo en fin mulighet for å reise ned langs kysten og dermed få sett landet. Mange fine steder å stoppe på, som Nha Trang og Halong Bay feks. Men 5-7 dager er lite til dette. Da hadde jeg heller prioritert å komme meg sørover og hatt et par dager (minst) på Phu Quoc.
     
  6. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    Litt blandede følelser for Vietnam, muligens fordi kontrasten ble stor sammenlignet med Japan som fløy inn fra på den reisen. Jeg har bare besøkt de veldig typiske stedene så det er nok andre som kan bidra mer.

    Uansett;

    Ho Chi Minh brukte vi egentlig bare som innflyvningsbase så her har jeg begrenset med input. Vi tok noen dagers en guidet tur langs/på Mekong Delta inkludert Can Thò og noen landsbyer. En ganske flott tur, som jeg tror gir et relativt genuint innblikk i hvordan dagliglivet er. Det var spesielt morsomt å besøke elvemarkedene på Menong Delta hvor vi fikk komme ombord i båter og kjøpe varer (fersk og god frukt for det meste)

    Var 5-6 dagers tid på et resort utenfor Hoi An. Dette var flott og midt i blinken etter noen uker med mye farting. Byen i seg selv er sjarmerende, men det er fler backpackere enn lokale i gatene. Likevel verdt et besøk. Fikk meg to skreddersydde dresser der til en billig penge også.

    Hanoi brukte vi igjen bare som base for noen dagers besøk til i Ha Long Bay. Synes dette var en veldig fin tur, og vi hadde et par netter på Cat Ba Island i tillegg til et par netter på vannet. Omgivelsene er fantastiske, og det var også utrolig flott å padle i kajakk blant steinformasjonene. Jeg er glad for at kapteinen vår seilte til et litt avsidesliggende sted som vi hadde litt for oss selv. Antall båter på vannet og forurensingen det medfører er helt på grensen til det jeg finner etisk akseptabelt å bidra til, men det står likevel igjen som en kjempefin opplevelse.
     
  7. Cuba2016

    Cuba2016 Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hvis dere skal dra på sommern så er central Vietnam det beste stedet.
    Anbefaler grotte turer i Phong Nha Ke Bang national park.
    DMZ og Vinh Moc tunnels
    Danang med mange bra resturanter og store resorts
    Hoi An, liten fiskelandsby 4 km unna som heter An Bang, veldig trivelig liten plass, med fin strand
     
  8. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    93
    Mange fjellklatrere drømmer om å reise til Halong Bay for å klatre, og selv om du ikke har klatret tidligere kan du prøve for første gang der. Det finnes svært bra selskap som arrangerer kurs, jeg fant ut på Lonely Planet men nå husker jeg ikke navnet på selskapet, tror det er drevet av amerikanere.
     
  9. ina

    ina Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    1,282
    Bonuspoeng:
    93
    Kjenner noen som reiser på foodie tur til HCMC, skal sjekke.
     
    indahla liker dette
  10. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Kona og jeg fikk diskutert og kikket litt på nettet i dag. Tipper vi går for å fly til Hanoi, noen dager i «området», fly til HCMC, noen dager i «området» før vi flyr hjem igjen.

    Halong Bay og Mekong Delta er på lista.
    Tips til hvordan en kommer fra Hanoi til Halong Bay og overnatting der + det samme for HCMC til Mekong Delta?
     
  11. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Da vi dro til halong bay kjøpte vi en båttur der buss fra hanoi var inkludert. Jeg tror de fleste er det.
    Mekong: vi var på en dagstur der som startet med pick-up på hotellet i hcmc. Det var helt greit. Kan sikkert gjøre mer utav det med flere dager osv, men for vår del var det en fin intro til området.
     
    indahla liker dette
  12. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Som nevnt ovenfor har de fleste cruisene inkl tur retur Hanoi Old Quarter. Vi benyttet oss av Orchid Cruises, kan ikke annet enn å anbefale det varmt. Et av de dyrere, men gud bedre det var verdt det.
     
    indahla liker dette
  13. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,994
    Likes mottatt:
    10,936
    Bonuspoeng:
    183
    Vi tok taxi. Kostet bare noen hundrelapper for en stor bil inkl litt drikke og wifi.
     
  14. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    501
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,

    Planlegger ferie for i år, og planen er å prøve ut Vietnam. Vi har funnet billetter til Hanoi. Krav fra fruen er én uke med strand, og resten kan vi bruke i Hanoi/bangkok.

    Hørt veldig mye om forsøpling langs kysten i Vietnam, noen som har erfaring om det er greit å bade etc. Tar imot alle tips som fører til at vi kan fly til Hanoi, og forhåpentligvis komme oss til kysten på en OK tid og pris.
     
  15. ortega

    ortega Medlem

    Innlegg:
    85
    Likes mottatt:
    142
    Bonuspoeng:
    33
    Vi fløy direkte fra Hanoi til Phu Quoc med Vietnam Airlines og var der en drøy uke, fløy tilbake fra HCMC, tror også man finner direkte til BKK. Vi bodde på Salinda Resort, et fantastisk hotell. Var noe søppel i havet og ikke det klareste vannet, men så fort noe rak i land så ble det plukket opp. Litt det samme med vannet i Halong Bay, veldig grumsete, men fin temperatur. Gikk altså fint å bade, for klart vann og snorkling dro et annet par fra hotellet til noen øyer utenfor Phu Quoc, der vannet visstnok skulle være klarere. Må få ut fingern å skrive et lite notat om turen.

    God tur, Vietnam er et fantastisk land!
     
    NoLimit liker dette
  16. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Hva var det som gjorde at det var verdt den ekstra utgiften?
     
  17. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Topp kvalitet, mindre traffikert rute, topp transport til og fra cruiset.
     
    morradi liker dette
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Ser veldig bra ut :)
    Hva betalte dere og for hva?
     
  19. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Husker ikke hva det endte på, men tok standard rom (som var mer enn nok), tipper 3000ish.
     
    indahla liker dette
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Noen med erfaring med innenlandsfly i Vietnam? Vurderer å fly til Hanoi og deretter via Da Nang til Ho Chi Minh og så hjem.

    Er det OK å fly HAN - DAD - SGN ?
     

Del denne siden