Vietnam - tips?

Tråd i 'Reisemål' startet av milehigh, 14. nov 2013.

  1. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Har floge det, men det begynner å bli ei stund siden.
    Hukser to ting med Vietnam Air, og det var at maten var svært god. Masse umami, nudler og svin, og ein så kraftig nedbremsing som eg aldri har opplevd. Det rista så kraftig at nokre ting blei øydelagt i bagasjehyllene, men ikkje våre ting.
    Men det var veldig fine fly og bra!
     
    indahla liker dette
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
  3. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikkje prøvd den, men var veldig glad i kysten ved Hue og Danang. Flaug til Hue frå Hanoi og buss til Nha Trang og fly til Ho Chi Minh
     
    indahla liker dette
  4. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Da vi var i Vietnam fløy vi Hanoi - Da Nang- Nha Trang - HCMC, med noen dager stopp på hvert sted. Fløy Vietnam Airlines. Bra standard og billige billetter. Fikk business på et par av legsa ned i 600 kr per pers mener jeg.
     
    indahla liker dette
  5. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Helt uproblematisk. Vietjet leverte fin value, fløy akkurat samme rute for ikke lenge siden.
     
    indahla liker dette
  6. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor lang tid hadde dere på hele reisen og hva opplevde dere?

    Ser ut som vi tenker å gjennomføre noe i nærheten av samme tur.

    Takk for alle tips!
     
  7. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Tror vi var på reise i ca 14 dager. Fløy til Hanoi og hjem igjen fra HCMC.
    Et par netter i Hanoi etterfulgt av cruise to netter i Ha Long Bay.
    Fløy deretter til Da Nang. Et par netter i Hue og et par i Hoi An.
    Fly til Nha Trang der vi var et par dager for bading og slikt. Sett i ettertid er dette et stopp vi kunne droppet. Syden og russiske charterturister oppsummerer mye...
    Fløy til sist til HCMC. Et par dager der før vi vendte snuten hjemover.

    I Hanoi må dere spise på fortausrestauranter. Fantastisk mat.

    I HCMC kan jeg sterkt anbefale en food tour med XO Tours. Du blir kjørt rundt på scooter til forskjellige steder for å smake diverse mat. Et av høydepunktene på turen.
     
    indahla liker dette
  8. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,233
    Likes mottatt:
    789
    Bonuspoeng:
    113
    Hva med Sapa når man først er i Hanoi også?
     
  9. pensjonisten

    pensjonisten Rype/bonusjeger

    Innlegg:
    75
    Likes mottatt:
    134
    Bonuspoeng:
    33
    Besøk vietnamesisk vanndukketeater , Than Long i Hanoi, eller det i Ho chi Minh ,Golden Dragon Water Puppet show. Gammel tradisjon.
    En fascinerende opplevelse for både barn og voksne .
    Liker veldig godt Phan Thiet / Mui Ne området. Fine strender .
    Anbefaler Hotellet Amaryllis. Helt ved sjøen med privat strand.
    Fint hotell til gunstig pris . Knappe 600,- for døgnet m /frokost , sist vi var der, januar 2018.
    Vær oppmerksom på at det kan være totalt kaos på flyplassen i Na Trang, så beregn god tid.
    Fly er normalt billig , men i uka før og etter Thet er det vanskelig / kostbart å reise.
    Anbefaler ellers tog mellom Nha Trang og Phan Thiet.
     
  10. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Var i Nha Trang i vår og likte det veldig godt, så neste tur om 10 dager går blant annet tilbake til Vietnam. Skal ha 4 dager på Phú Quốc, 4 dager i Hoi An og 4 dager i Hanoi (som skal inkludere tur til Ha Long Bay). Gjenstår fortsatt å bestille hotell i Hanoi og cruise.

    Tror ikke de helt dyreste cruisene som jeg ser er nevnt tidligere i tråden er så aktuelle for vår del, men har sett litt på http://halongfantaseacruise.com/ som jeg ser er brukt i flere av Kilroy sine pakketurer dit. Tar gjerne i mot tips om noen har erfaring med disse eller andre. :) (Er ikke nødvendigvis prisen det står på, men mer det at vi ikke har lyst til å ende opp på en båt med bare "gamlinger" og dertil program.)
     
  11. Rygel

    Rygel Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    46
    Bonuspoeng:
    18
    Det er kanskje litt i den andre enden, men vi brukte Oasis Bay Party Cruise og var veldig fornøgd med de. Det er en partybåt, så passer ikke for de som vil legge seg tidlig. Stor og nyoppusset båt med 5-6 jacuzzis og egen nattklubb. Hadde fryktet at det stort sett bare var 18-åringer, men det var en fin blanding av folk i 20-30-40 årene med en rekke aktiviteter og overnatting på en private island med fest og moro.
     
    Flight Cancelled liker dette
  12. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,643
    Likes mottatt:
    7,619
    Bonuspoeng:
    183
    Skal sannsynligvis til Da Nang området 1 uke i vinterferien, 2 voksne og 2 barn.


    Noen tips? hva bør man se? hvor bør man bo? hvordan kommer man seg rundt, litt skeptisk til å leie bil der nede??

    Har tittet litt på dette hotellet: Grandvrio Ocean Resort det skal ligge mellom Da Nang og Hoi An og har gratis buss til begge steder.. i tillegg har vi lyst til å få med oss Golden Bridge.. ellers er Vietnam ett totalt ukjent sted for oss alle, så alle tips mottas med takk.
     
  13. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,643
    Likes mottatt:
    7,619
    Bonuspoeng:
    183
    Bumper denne..

    Har nå bestillt turen - har award SK C til HKG. Deretter blir det en overnatting på flyplass hotell før vi flyr til Da Nang med Hong Kong Express(de hadde ett tilbud nå hvor utreise var gratis, fikk booket 2 voksne og 2 barn til ca 3500 T/R HKG-DAD)

    Vi blir 9 dager i Da Nang/Hoi An området - hva gjør man/hvor bor man, ønsker gjerne ett resort/villa med privat basseng. Budsjett rundt 20k...

    Ettersom vi reiser med 2 barn er vi også opptatt av hvordan vi kommer oss rundt på en mest mulig sikker måte. har skjønt trafikken der kan være ganske så kaotisk.
     
  14. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Anbefaler Hoi An kontra Da Nang. Vil du ha russere og Miami Beach, ta Da Nang. Vil du ha mer avslappet atmosfære med backpackere etc, ta Hoi An.

    Tonnevis av resorter i området, flere med privat strand. Alle de store kjeden er tilstede i Da Nang, mens det er mindre hoteller og slikt i Hoi An. Four Seasons, Hyatt Regency, Sheraton etc.
     
    Lars J liker dette
  15. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Kona og jeg skal til Vietnam i mars. Har tre netter i Hanoi, en natt på cruise i Ha Long Bay og tre netter i Ho Chi Minh City.

    Har veldig lyst til å besøke Cu Chi tunnelene utenfor Ho Chi Minh. Noen som har vært der og kan anbefale en tur?
     
  16. EgilSk

    EgilSk Kreativ lurendreier

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    344
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har vert der, men husker selvsagt ikke hvilket selskap vi brukte.:oops:
    Men tror de fleste er ok, det blir litt samme runden uansett
     
  17. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    Var der forrige uke. Bestilte turen gjennom hostellet jeg bodde på og betalte 170' dong for turen og 110' dong for inngangsbilletten for en halvdagsbillett. Turen varte fra 13.00 til 19.00, da med to timers kjøretur hver vei.

    Anbefaler å ta en halv dag der. Det er mer enn nok. Hvilket selskap du reiser med er litt hipp-som-happ, tror jeg.
     
    geddi and indahla like this.
  18. Flatekval

    Flatekval Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    3
    Var 10 dager i Vietnam nå i høst hvorpå 3 dager i Ho Chi Mihn. Besøkte Cu Chi tunnels noe som var en kul opplevelse og ville ikke vært foruten. Fikk inntrykk av at de fleste selskaper der er like, men vi booket hos "Vietnam Adventure Tours" gjennom getyourguide. Hadde en halvdagstur som var nok for å se alt.

    Vi tok også en tur på mekong delta (heldagstur). Dette var litt skivebom for vår del da det ble et par enheter for mye dagen før, så var nokså sliten :confused: Vanskeligheter med å anbefale den.

    Utenom dette kan jeg varmt anbefale "street food tour". Dette var studenter som tok deg tok deg med på en kulinarisk reise gjennom voldsomt trafikkerte gater og små trange gater, alt i jakten på den beste maten byen hadde å tilby. Bestilte denne turen gjennom TripAdvisor og var verdt hver eneste krone. (får ikke postet linker enda, men søk opp "Private Street Food Tour by Motorbike with Local Students" av et selskap som heter "Saigon Back Alley Tours")

    Håper dere får en flott reise til Vietnam, dette er et sted jeg falt pladask for og skal tilbake snart!:)
     
  19. Jelde

    Jelde Nytt Medlem

    Innlegg:
    36
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Er på vei til tunnelene akkurat nå etter 10 dager i Vietnam. Startet turen med 2 netter i Hanoi og 1 natt på cruise i ha long bay. Hanoi ble brukt til folkeliv i gamlebyen, litteraturtemplet, ha lou prison og ho chi Minh musoleum. Når det gjelder cruise dro vi med selskapet Mon cheri og vil anbefale det videre!

    Tog deretter nattog til Da nang med Laman express. 2-mannsluggar som var ren og grei, men veldig dyr (3500 nok for 2 persjoner) og kan ikke helt sammenlignes med SQ317 og ny kabin i C som ble reisen til Vietnam.

    i Hoi An bodde vi på Sunrise hotel and resort. Anbefaler dette hotellet sterkt! Betalte ca 1200,- per natt med frokost. Hoi an var helt konge! Rolig sammenlignet med Hanoi og Saigon, men utrolig trivelig by!

    Tok nattoget videre til Saigon i går og her hadde vi 2 senger i en 4-mannslugar som vi betalte rundt 1200,- for. Hadde jeg reist igjen hadde jeg flydd denne strekningen i stedet for tog.

    Besøkte Central Market og chill skybar igår. Er nå på vei til Cu Chi tunellene og tenker Saigon Tower senere idag. Imorgen går turen til krigsmuseet, posthallen og Notre dame. Noen andre tips til hva vi kan bruke de siste 2 dagene på? :)
     
    RoadKing liker dette
  20. ELEM

    ELEM Nytt Medlem

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    232
    Bonuspoeng:
    33
    Feiret jul og nyttår i Saigon i fjor og anbefaler en tur til Suối Tiên Theme Park. Merkelig fornøyelsespark med krokodillefarm, (ekstremt skummelt!) bootleg-Harry Potter-skrekkkabinett, karuseller og fiske-pedikyr m.m. presentert over et religiøst/ nasjonalromantisk tema som får Alice i Eventyrland til å se ut som Claes Olson.

    Er et lite stykke ut av byen, men syntes det var vært turen. Vi hadde nesten hele stedet for oss selv og det var en utrolig spesiell opplevelse og rusle (nærmest) alene rundt på det gigantiske anlegget. Annerledes og uforglemmelig!
     

Del denne siden