Vinterferie i NYC

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flyingdutchman, 05. mars 2022.

1. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    24,449
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde egentlig bestilt en tur til Chicago… men en av medreisende fikk covid, det var kun 9 dager til avgang og det kan virke som at CDC synes at man skal ha vært smittet minst 10 dager siden man reiser til USA. Fikk tak i 4 plussbilletter med Flypremiumrabatt til New York isteden, siden det var 0 å oppdrive til ORD.. CT’en som jeg hadde brukt på den opprinnelige turen gikk dessverre tapt.

Litt styr med recoverydokumentasjon, men Dr Dropin fikset biffen. 1 av 4 reisende hadde ikke gjennomgått covid, så siste test for å komme gjennom nåløyet ble en antigentest. Med all dokumentasjon i boks ble det tur!

SAS Plus hele veien til USA, TRD-BGO-CPH-EWR var ruta. Hadde planer om å få besøkt lounger på begge mellomlandinger men det ble det ikke noe av. Forsinket fra TRD (deicing) med ankomst til BGO med “go to gate” på skjermen allerede. Vi så døren til BGO lounge, det var det… Også på CPH var det “go to gate” ved ankomst og det byttet til “boarding” før vi rakk å komme gjennom passkontrollen. Vinket til eventyrloungen da vi gikk forbi.

Ved gaten et par kryss på CDC skjema og så ombord.

Det var ikke spesielt folksomt.

Til de som kun reiser i C, slik ser det ut på plus…

Fikk sovet en liten time på vei til Newark, fikk sett på noen filmer også. Anbefaler “Pig”, som handler om en gris, som man skulle forvente ut av titelen, men plottet er noe helt annet enn det jeg forventet.

Ved ankomst var det bare en kort kø, jeg fikk spørsmål “purpose of visit?”, hvorpå jeg svarte “holiday” som igjen ble besvart med “welcome back”, og det var det hele!

De øvrige 3 reisende tok heller ikke lang tid men to måtte avgi fingeravtrykk siden det var første gang i USA.

3 av 4 kofferter kom frem, så det ble en tur innom disken for å få en PIR.

Så ble det Uber til hotellet, Doubletree Times Square West som er gåavstand til flere av tingene vi skulle besøke. Begge rom fikk oppgradering (usikker på hva oppgraderingen var, kanskje utsikt og unna heis) og havnet på etg 26. Et rom med kingsize seng, det andre med to queens. Vårt rom var liten uten å føles trang, det andre rommet var mye mer romslig.

Ingen kjøleskap, som var litt synd.

Utsikt til “The Edge” fra hotelrommet.

Etter litt avslapping ble det en tur til Macys for å handle klær, sønnen måtte jo ha et friskt antrekk når kofferten ikke ble med. Deretter en tur til Times Square og litt mat. Alt dette var så lite spennende at jeg ikke tok bilder.

Frokosten var ala carte og regningen havnet på 0 dollar hver dag. Både fruen og jeg har nemlig juksegull hos Hilton pga min amex plat, og da får man 60 dollar i credit. Veldig kjekt å få igjen litt for kontingenten.

Været var ikke helt topp, men bra nok til en tur i Central Park. Startet på nordsiden denne gangen, siden jeg ikke hadde vært på denne siden enda. Ikke noe høydar sammenlignet med resten av parken. Litt buskas, litt vann, trær, jo, veldig fint i kontrast med selve byen, men neste gang blir det sørsiden igjen. Vi gikk til Jacqueline Kennedy Onassis Reservoir og så taxi videre til Rockefeller Plaza. Disse nye nål av skyskrapere synes jeg er helt fantastiske!

Ble litt sulten og Bill’s Bar & Burger så ut som et sted der vi kunne få gjort noe med det. Mange fine visdomsord på øhhh, hva heter et slikt ark?

Jeg digger kontrasten mellom gammelt og nytt.

Siden værvarselet viste at skyene skulle forsvinne i 17-tiden, ikke lenge før solen går ned, bestilte vi billetter til “The Edge”, en terrasse på etg 100, trekanten du ser stikker ut på dette bildet.

Billetter rundt solnedgangen koster 10 dollar ekstra per hode, for de må selvfølgelig ikke tjene for lite på dette.

Det å se ned på skyskrapere er noe helt for seg selv!

Hos The Edge kan man også stå på en glassplate og se ned, kult!

Nålene fra andre siden.

Sol ned.

Lyset på.

Og så var det nok for dagen og vi tok en Uber til hotellet.

Ved ankomst på hotellet fikk jeg beskjed at jeg hadde blitt fulgt hele dagen.

Dette var første tur med en Airtag i ryggsekken og kofferten. Sekken til kjæresten var jo nær med hele dagen, inkl en airtag som ikke er registrert på meg. Så dette ble resultatet. Var ikke klar over denne funksjonen, men sikkert greit for de som plages med stalkere.

---dag 2 kommer snart---

2. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    24,449
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 2 ble det Landmark tour med Circle Line. Det var merkbart lavsesong, siden så godt som alle fikk vindusplass.

En “must see”

Staten Island ferry, som man kan ta for å se på Lady Liberty gratis, men da med maksimum 6000 pendlere ombord…

Bru.

Guiden fortalte massevis og prøvde å leke stand-up comedian. Det er en grunn til at han jobber på båt og ikke komishow. Noen vitser var dog vellykket. Han prøvde også å fremme kiosksalg. Det var en fin tur med masse å se fra et litt annet perspektiv. Anbefales.

Neste mål… Intrepid Sea, Air, & Space Museum!

Jeg har tatt flestparten av bilder fra turen her, men skal begrense meg litt. Dette er et av de kuleste museer jeg har vært på. Det mente min sønn også og etter turen meldte han seg til “flylinja” på VGS :D

Jeg har aldri sett en Concorde innefra, så dette ga meg håp.

Men dessverre covidstengt.

Jeg mener dette var eneste riktige perspektiv for å ta bilde av dette flyet…

Delvis oversikt over samlingen, heller enn å legge ut et bilde av hvert eneste fly og heli.

De hadde en spaceshuttle ombord.

Men det var ikke mulig å se inni, ikke pga covid, bare ikke. Teit.

Ved siden av balja var det en ubåt, som var åpen. Det ble tur inni! For min del 3. US ubåt jeg har vært ombord på, sammenlignet med Ohioklassen er dette veldig liten.

Denne typen godisbutikk fantes overalt i gatebildet, både rullende og som butikk. Byen luktet mer Amsterdam enn tidligere, så jeg tipper visse grønnsaker er blitt legalisert. Men samme kan det være, jeg holder meg unna uansett.

Det som er påfallende er at slike butikker ser mye mindre shady ut enn covid teststasjoner som også finnes “overalt”.

Dette var en av de “renere”, noen var gjenbrukte busser som hadde vinduene spikret igjen med OSB plater med grafitti på. Gir et veldig troverdig uttrykk (NOT!)

Litt som denne minibanken…

Kofferten kom forresten 2 dager etter at vi kom frem. Forsikingsrapporten som jeg laget da jeg kom hjem ble behandlet og pengene var på konto dagen etterpå. Raskere enn selve kofferten…

Vi avsluttet dagen hos Birdland, hvor Big Chief Donald Harrison hadde konsert med sin trio/kwartet (de første par sanger var som trio).

Jazz har aldri vært min foretrukkede musikkstil og kommer nok aldri til å bli det. Men du verden, for en energi! De spilte som om de var i en slags transe, og det smitter.

Et høydepunkt denne kvelden var en e-post fra SAS at oppgraderingsbudet hadde gått gjennom, så hjemreisen blir i C. Kjekt å få guttene til å oppleve det også.

Last edited: 05. mars 2022
  3. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    24,449
    Bonuspoeng:
    183
    Så er det etterhvert på tide å dra hjemover igjen. Fikk sen utsjekk på et rom, så slipper å tenke for mye på bagasjen.

En liten runde på Manhattan, et besøk på ground zero, der området dessverre var avsperret med bånd/kjetting samt vakthold, så det ble med et glimt fra litt avstand. Så en spasertur videre til Chinatown og Little Italy.

Dag en var det 18 grader… temperaturen hadde justert seg littegranne nedover siden!

Litt pasta på en typisk turistfelle i Little Italy og så taxi hjem til hotellet.

Så ble det på tide å komme av gårde, en Uber til flyplassen, uten kø denne gangen.

Ingen kø for innsjekk. Security fast track var stengt, men vanlig kø tok bare 5 minutter.

Smidig.

Vi besøkte Lufthansaloungen, som for tiden mangler skjenkebevilling. Matutvalget var ikke noe å skryte av men det var fint og rolig. Gikk lei av å sitte der, så tok vi turen over gangen til SAS. Der hadde de bevilling, samt et lite utvalg av mat, heller ikke noe å skryte av.

Så ble ombordstigning og vi kunne gå til venstre.

Pre-departure Champagne (Gosset) for å feire at turen er over.

Nok beinplass.

Og liggeplass.

Men dette er vel godt kjent her i gården.

Det som er litt synd er varigheten på turen, den er rett og slett litt for kort!

Mat etter avgang, og så er det fort 1,5-2 timer senere, frokost 1,5 timer før landing, og da er det bare drøye 3 timer igjen til soving.

New York… byen begynner å gro på meg, men får fremdeles ingen “wow følelse”. Men, når det er sagt, det har bikket fra "reiser heller en annen plass" til "kan godt ta en tur igjen", så det er litt fremskritt her.

Last edited: 05. mars 2022
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,138
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for supert reisebrev :)

Flyingdutchman liker dette
  5. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,639
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for supert reisebrev og flotte bilder av alle byers mor :)Frister virkelig å kunne besøke verdensbyen igjen. Takk for tips om å besøke skyskraperen hvor en kan trå på glassplate og se rett ned. Kult :)

6. travelislife

travelislife Will travel to my last day

Likes mottatt:
    2,708
    Bonuspoeng:
    93
    Super rapport! Morsomt å se! Frister å reise til NYC igjen! Får se hva sommeren bringer : )

7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    66,470
    Bonuspoeng:
    293
    NYC skuffer ikke. :)
    Plukket opp noen bra tips her, til neste gang jeg skal over dammen!

Dessverre er begge mine turer i april kansellert. :(

8. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    24,449
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for fine tilbakemeldinger :)

Til de som ble inspirert til å besøke The Edge; det er mulig å forhåndsbestille et glass med bobler, som serveres i et branded plastglass som man kan ta med hjem (antar i det minste det var meningen… de står i skapet hjemme nå).

Ølutvalget er begrenset og når de kaller en Sam Adams lager for «a dark beer» så tja…

Det var ganske trekkfullt ute, regner med det er normalen, så husk god påkledning.

jgroneng, EndreD, Flymunda and 4 others like this.
  9. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    27,323
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for flott reisebrev :)

The Edge må besøkes, var det tidsbegrensning på hvor lenge du fikk være der?
    God ide komme litt før solnedgang da får man sett byen på forskjellige måter :)

10. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    24,449
    Bonuspoeng:
    183
    De er nøye på innslipptiden, men om det er en tidsbegrensning når man er oppe så blir det i alle fall ikke håndhevet.

Maggie liker dette
  11. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    27,323
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar :)
    Om man booker på den restauranten der oppe, vil man samtidig ha anledning til å komme ut på observasjonsdekket?

12. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    24,449
    Bonuspoeng:
    183
    Vi hadde kun kjøpt en pakke med tilgang til observasjonsdekket samt bobler, har ikke engang lagt merke til en restaurant!
    De tilbyr forresten også å henge utenfor kanten på det som tilsvarer etg 105 eller 106 i noe som ligner rappeleringsutstyr. Oppdaget det først da vi var oppe. Hadde vært gøy å teste men det ble ikke denne gangen.

indahla and Maggie like this.
  13. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    27,323
    Bonuspoeng:
    183
    Høydeskrekken min sier pent nei takk til den hengingen ut :p

https://www.peaknyc.com/
    Kunne vært kult ta en drink der oppe etter at det ble mørkt :)

14. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,249
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen....

15. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    24,449
    Bonuspoeng:
    183
    Da kan glassplata kanskje også være utfordrende for deg. Fruen måtte ta noen runder med seg selv før det først ble en forsiktig fot på plata før neste fulgte :p
    Vanskelig for meg å forestille seg hvordan det er å ha høydeskrekk, siden jeg ikke har det.

Også på etg 100 ved observation deck har de en bar. Sitteområdet bærer litt "kantinepreg", det var nok meningen at det ikke skal være alt for inbydende å sitte lenge for å ha litt gjennomstrømning med folk. Men det går helt fint å gå ut med drikken også, det er en slags atriumaktig trapp som er ment til å sitte på. Da kan man sippe på en drink og glane utover Manhattan. Meget innafor.

Maggie and indahla like this.
  16. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,575
    Bonuspoeng:
    183
    Meget sugen på den der! Er det en typisk «voksenplass», eller er det innafor å ta med unger?

17. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    24,449
    Bonuspoeng:
    183
    Vi hadde med oss 2stk 16-åringer. Så noen yngre på plattformen også, det er en plass for alle slik jeg ser det. Veldig lite man kan gjøre "feil" der oppe, alt sikret og det er noen vektere som suser litt forbi noen ganger.
    Baren på 100etg er mest en bar for de som har blitt litt tørst, ikke en plass "for å være". Cola har de også, forvent norske priser...
    Suvenirbutikk ligger rett ved baren.

Spielhaug liker dette

Del denne siden