Etter over 20år i Eurobonus er jeg nå i villrede om hvor jeg skal/bør fortsette bonusjakten. Oneworld/SkyTeam osv. Reisene har hovedsaklig gått til Asia/Australia og USA. Og poengene har blitt tjent opp med AMEX/SASmastercard, Trumf, BillKill og regulære fullt betalende flybilletter. So where to go now? Tar gjerne imot tips og råd om hvordan tjene seg opp poeng hos andre med og uten Amex/mastercard osv så en fortsette reisingen etter sommer 2024 også. Er det feks enklere opptjening med Oneworld eller andre, eller er det generell konsensus at det er lurt å bare fortsette med KLM/AF alliancen?
Jeg vet ingen ting utover det som har stått i aviser etc. Men ut av star alliance og inn i FlyBlu/SkyTeam vil bety et mye dårligere tilbud for poengbilletter
Som Mark Twain har sagt: Det er på ingen måte gitt at EuroBonus er ferdig. Hvis det virkelig skulle skje om mange år vil jeg tro at det holder å ha panikk når ulykken er et faktum.
"Et mye dårligere tilbud" - her tror jeg du tar vel hardt i. Kan gjelde ift. enkelte land/destinasjoner, men på kartet her fremgår alle SkyTeam destinasjoner så det er mye å ta av. Det som derimot er usikkert og uavklart er jo hvordan prisingen for EB blir i Skyteam, og tilgangen på billetter (som FB-folket sier er mye bedre enn i Star). Men det får vi først vite ila. noen måneder hvordan blir..
Ja de flyr mange steder, men et raskt sjekk på Awardfares feks er det ikke mye å skryte av syns jeg. men da forstår jeg at de fleste blir værende og ikke tenker alternativ
Ja flertallet avventer nok. Noen som har mange jobbreiser hvor LH er mye brukt funderer nok på bytte. Jeg har lite av det, og da er det ingen grunn til å gjøre noe annet før man iallefall har fakta på bordet.
Jeg er ikke noe tilhenger av FB men jeg selv har merket dette etter jeg slo på FB-resultater i Awardfares. For de rutene jeg var interessert i, var det ofte FB-tilgjengelighet der ikke var det hos *A. Det gir egentlig ikke mening, *A har teoretisk mye bedre dekning, men det virker som *A-selskapene er gladere i å blokkere ut visse tidsperioder, å nekte bonusbilletter (SQ), å ikke slippe bonusbiletter på diverse strekninger, eller å ha sære regler (all verdens forskjellige billettslipperioder som gjør at den ene leg'n blir utsolgt før man kan booke den andre). Å booke en komplisert langtur med *A er for entusiaster. Anektodisk virker det som at ting dukker bare opp lettere i søket hos FB. Har også sett at det er vanligere å kunne booke billetter med codeshare legs utenfor alliansen, lagt merke til billetter både med QF og EY-legs i FB. Men dette er uansett ren spekulasjon, vi vet ikke hvordan det blir med Eurobonus før det skjer.
Jeg vil jo tro at det er mange flere om awardbilletter i *A. Nå vet jeg ikke hvor mange avganger / bevegelser de respektive alliansene har, og hvor mange award seter som slippes. Jeg tror "jokeren" her blir prising for EB, samt om EB overlever som et selvstendig sett av vilkår ovenfor kunder. Overgang til FB kan like gjerne handle om kommersielt og teknisk økosystem, der mye av dagens avtaler blir med videre eller ikke inn i FB sin tekniske plattform. Det er generelt vanskelig med kredittkort på andre allianser enn EB og FB i Norge, men mange av programmene har kredittkortpartnere i land der det er fullt mulig å åpne en konto og få et kort. Dette kortet vil nok derimot nomineres i annen valuta, så det blir jo en del vekslingsgebyr, altså ekstra kost. Så er det bare å regne på om det fremdeles er verd det for deg.