Wide-body i Europa

Tråd i 'Reisebrev' startet av haakonks, 06. juni 2019.

  1. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Wide-body er ofte ikke så vanlig å se på ruter i Europa... Men, det finnes heldigvis flere unntak.

    Fikk for en måneds tid siden en jobbtur til Cordoba i Spania.
    Det er ikke noen aktiv flyplass i Cordoba, så alternativet var å fly til Madrid, Malaga eller Sevilla, og ta bil siste strekningen. Sjekket prisene både på sas.no og norgwegian.no, og oppdaget fort at det var rett før pinseferien jeg skulle dra... Det var svindyrt både hos SAS og Norwegian.

    Endre da opp med å velge å fly via London med British Airways, bonusen ble da at det blir wide-body begge veier på LHR-MAD, den ene veien blir det en 777 fra BA, og den andre veien en A340 fra Iberia. Prisen BA skulle ha i Business var også billigere enn hva SAS skulle ha i Plus, så da var det ikke noen tvil...

    Det ble BA! :)
     
    Calling, Earl, drsyk and 17 others like this.
  2. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Segment 1:
    Oslo - London, Heathrow
    BA 761, Airbus A319, Club Europe, 1A

    Som BAEC Gold har jeg mulighet til å booke seter på første rad ved booking. Valgte da sete 1A. Ikke veldig mye spesielt å rapportere om her, det var ganske tomt i OSL Lounge, Premium lounge åpnet ikke før klokken 9.

    IMG_0085.jpg Var en grå dag på OSL, boarding gikk greit, og A319.maskinen var helt full. vi pushet fra gate et par minutter for sent, men kapteinen regnet med å fly inn forsinkelsen uten problemer.

    IMG_2998.jpg Kunne velge mellom omelett, eller standard english breakfast, denne gangen valgte jeg omeletten. Var helt grei mat, var kanskje litt lite salt, men overall en helt grei (og varm) frokost.
     
    Calling, Earl, Avixlo and 20 others like this.
  3. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Forsinkelsen hentet inn, og selv med en ekstra runde rundt London så landet vi på LHR omtrent etter tidsskjema. Heldigvis var køen i transit-sikkerhetskontrollen veldig kort, ellers er det et bra triks for OneWorld Emerald å gå inn i England, og bruke First innsjekk og sikkerhetskontroll.

    IMG_2999.jpg
    Gikk rett til British Airways Galleries First. Var ganske mange folk der når jeg kom, men ganske stille når morgenrushet hadde gått, jeg hadde litt over tre timer på LHR, men passet bra, fordi jeg måtte få unna litt jobb.

    IMG_3001.jpg Det er også en a la carte meny på Galleries First (First Dining), jeg var allerede mett etter flyturen, så ble bare kaffe og litt snacks på meg, men ser absolutt ut som en kurant meny! :)

    En helt grei lounge, men begynner p bli litt slitt, spesielt toalettene hadde trengt en å pusses opp, det føles som et norsk gamlehjem med grått linoleumbelegg...
     
    Calling, Earl, Avixlo and 19 others like this.
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Segment 2:
    London, Heathrow - Madrid
    BA 460, Boeing 777-200ER, Club Europa, 4A

    BA hadde satt opp en 777 på ruten, det varierer litt hvilken type maskin de bruker, noen dager en 200ER, og andre dager en 300ER, til høsten kommer også A350-1000 på denne ruten.

    777-maskinene har jo selvsagt også en First-kabin, og disse setene er alltid blokkert, men 72 timer før avreise så hender det at de åpener for at BAEC Gold kan velge disse... Når jeg booket hadde jeg sete 10B, men ble flyttet til 4A! :)

    IMG_3002.jpg IMG_3004.jpg Dette er absolutt godkjent på en kort inter-Europa tur i Business, det er dessverre bare 2 timer og 30 minutters flytid mellom London og Madrid...

    IMG_3005.jpg IMG_3006.jpg BA deler også ut sikkerlig meny i Europa, og det er et par alternativer til hovedmeny. Dette er selvsagt noe helt annet en SAS sine elendige veganske kuber... :cool:

    IMG_3008.jpg Valgte kyllingen, var en god porsjon, og jeg var veldig fornøyd med hele måltidet. Var også veldig mye spennende på drikkemenyen, men siden jeg måtte kjøre bil i Madrid så ble det bare Cola og kaffe på meg.
     
    Calling, Earl, Avixlo and 30 others like this.
  5. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Absolutt bedre enn veganerkubene
     
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Har også fått tid til å tusle litt rundt i Cordoba, er en veldig hyggelig by, gamlebyen er fin og gatene er veldig trange... :) Mye god mat og vin i dette området av Spania, og er definitivt verdt en stopp hvis man er på tur i området.

    IMG_3016.jpg IMG_3018.jpg
    I morgen går turen tilbake til Madrid, og etterhvert Oslo via London!
     
    Calling, Upsaker, Kristian and 17 others like this.
  7. Grooo

    Grooo Aktivt Medlem

    Innlegg:
    257
    Likes mottatt:
    799
    Bonuspoeng:
    93
    Lurte litt ja, mente bestemt at du er ventet i gamlelandet tidlig lørdag morgen ;)
     
    haakonks liker dette
  8. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for rapport! Veldig artig at det er mulig å fly «F» i Europa:D

    Men disse veganske kubene hos SAS, noe nytt de har begynt med det!??
     
    TravelManBiz liker dette
  9. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Det kalles FLUB på «fagspråket»:)

    I August begynner BA å fly A350-1000 mellom LHR og MAD. Der kan man selvsagt bruke Avios. Koster vel ca 13.000 Avios t/r i Y og 25.000 Avios i C pluss 300 kr i avgifter.:D
     
    Earl, Shyneno, drsyk and 1 other person like this.
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,701
    Bonuspoeng:
    293
    Det er godt jeg har sluttet å fly ..
     
    Kristian, Earl, Origo and 3 others like this.
  11. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Det er helt perverst hvis de skal dele det ut til folk som IKKE er veganere..
    Svenskene sin feil dette, de fornekter seg ikke.. Med flyskam og annen skam i skjønn forening.. o_O
     
    Kristian, Gullars, drsyk and 2 others like this.
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Tilbake i Madrid etter 40 mil på spansk motorvei. Etter å ha navigert sentrum av Cordoba med ekstremt trange gater er jeg glad jeg insisterte på å ha en liten bil...

    IMG_3026.jpg

    Fikk en VW Polo av Sixt. Den var nesten helt ny. Hadde kun gått noen gå hundre kilometer. Imponerte ikke spesielt, men hadde ikke ventet noe annet av en fosilbil.
     
    Wiolenze, Earl, paron and 5 others like this.
  13. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Har god tid i Madrid, og avgangen min til London er fra terminal 4S. Tar meg derfor tid til å titte innom begge loungene jeg har tilgang til her...

    Neptuno Lounge (Sala VIP Aena)


    Har tilgang til denne med Priority Pass, den ligger som sagt i non-schengen delen av terminal 4S.

    IMG_3028.jpg IMG_3029.jpg
    Det er godt med sitteområder, selv om noen av stolene begynner å bli litt slitt. Man har også veldig god utsikt ut over tarmac. Når jeg var der, rundt klokken 13 var det ganske stille og rolig.

    IMG_3030.jpg IMG_3033.jpg Absolutt godkjent matservering, med både varme og kalde matretter, og det var lunchservering når jeg var der. De hadde også en bra område for vin, med et bra utvalg (til å være lounge) av spanske viner (selvsagt).

    De serverte også en Cava som var veldig god.
     
    RoadKing, Wiolenze, Calling and 14 others like this.
  14. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Iberia Velázquez Lounge

    Så var det Iberia sin lounge... Hadde egentlig litt forhåpninger her, siden Madrid er Iberia sin hjemmebase... Ble nok litt skuffet. Greit nok, det er en stor lounge med god plass, men serveringen er ikke spesielt imponerende.

    IMG_3036.jpg IMG_3034.jpg Var et bra utvalg av drikkevarer, selvsagt også spanske viner, men dessverre ingen Cava eller Champagne når jeg var her, det synes jeg er litt svakt.

    IMG_3035.jpg IMG_3041.jpg Maten, nå klokken 14:30 var heller ikke noe å skryte av diverse kalde retter og lunken spansk bondeomelett med varme hermetiske champignon, rett og slett for svakt!

    Så oppsummert er det nok uten tvil Priority Pass loungen som jeg likte best her i Madrid T4.
     
    Wiolenze, Calling, Upsaker and 14 others like this.
  15. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Verdt å merke seg at matserveringen blir betraktelig bedre på ettermiddagen. Var like laber lunch da jeg var innom, før de plutselig satt frem laks, potetmos, biffgryte, sushi, pasta og paella.

    Synes også baravdelingen, med utsikt til tarmac er fin :)
     

    Attached Files:

    Calling, Upsaker, Kristian and 4 others like this.
  16. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,443
    Likes mottatt:
    29,502
    Bonuspoeng:
    183
    I rute fra MAD? Virker som om alt inn til LHR er forsinket. Stuck på bakken @DUB her enda, 90 min etter boarding complete
     
    Calling and haakonks like this.
  17. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for at du deler, alltid en fryd å følge Oneworld, Loungene deres og ikke minst en bra PP lounge, håper flyturene og maten stod i stil...
     
    Calling liker dette
  18. Calling

    Calling Senior Medlem

    Innlegg:
    995
    Likes mottatt:
    8,986
    Bonuspoeng:
    163
    Du fikk ikke tid til å gå inn i Mezquita? Jeg var der i 2014. Festlig med en katolsk katedral inne i det som opprinnelig var en moske. Andalucia har utrolig mye fint å se.
     
  19. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Landet fakisk 15 minutter før tiden på LHR.
    Sitter i Galleries First nå, venter på BA 770 til OSL (som sikkert blir forsinket).
     
    Wiolenze liker dette
  20. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Hva skjer på LHR? Jeg reiser dit i morgen. Legg ut noen bilder da:)
     

Del denne siden