I mai 2018 åpner Finnair direkterute mellom Bergen og Helsinki. I tillegg har Finnair fra før en rute som går til HEL via ARN. Widerøe leverer mannskap og fly mens opptjeningen blir via Oneworld. Dette er gledelige nyheter nå som BGO mister BA. Flytidene ser ut til å være 11.25 fra BGO med retur 15.20 fra HEL. Interessant nok vil Finnair fortsette med ruten som går via ARN. Denne har også avgangstid fra BGO 11.25. Litt usikker på om dette i første omgang blir en kort periode om sommeren eller om det kommer som et etterlengtet alternativ til KL og SK. Så får vi håpe at man etterhvert kan få igang automatisk bagdrop med Finnair. Køen er grusomt lang om man vil sjekke inn bagasje. https://company.finnair.com/en/media/all-releases/news?id=2687309 NB: Kan kun bookes via Finnair sine sider så det betyr at det ikke er EB-opptjening.
Det er jo veldig bra etter at BA trakk seg ut! Da er alle tre allianser igjen representert med ett-stopps ruter ut i verden fra BGO
I følge artikkelen åpner de også til Tromsø. Da får Tromsø direktefly til både Oslo, Stockholm, København, Helsinki, Frankfurt og London-Gatwick i vinter. Begynner å bli litt alternativer for ett-stops ruter ut i verden fra TOS også da! Er vel første gang et OW-selskap blir å ha ordinære ruter til/fra TOS?
Ikke bare i følge artikkelen, men også i følge overskriften på artikkelen. Skulle nesten tro det var en bergenser som laget denne tråden.
Vel nå starter ikke ruten før i mai 2018, men er vel godt mulig det fortsatt er vinter i Tromsø da Skreddersydd asiatiske turister det her Står nå i tittelen
April? Ja. Mai? Det har vel skjedd, men sjansene er vel relativt lave. Uansett så blir det vel gode tilknytningsmuligheter neste sommer da. Mon tro om Swiss/Helvetic blir å fortsette sommerruten til Zurich neste år. Så kan man bytte ut Lufthansa på listen med de.
Så er spørsmålet, blir BGO-HEL-LHR-USA lovlig routing i joint venturet til BA/AA/IB/AY. Tier point run muligheter for bergensere i så fall
Veldug spennende nyheter. Håper man kan få bestilt Oslo-Tromsø via Helsinki så kan det opptjenes BA Tier points "innenriks"
vurderer HEL-BGO med Finnair, operated by wideroe. hva kan jeg forvente her? standard sjokoladen og en kaffekopp ala wideroe, eller er det servering ombord?
Vurderer å fly BGO - TSO med eurobonus plus billett med Widerøe. Hvordan er service graden på en slik strekning i forhold til SAS med tanke på servering på flyet?
I tillegg får du ikke Tier Points eller Avios hos BA for legget som flys av Widerøe, også hvis flygningen har en AY kode på seg.
Syntes å huske at det i pressemeldingen den gang ruta ble annonsert stod at de fulgte servicekonseptet til Finnair. Det stemmer ikke det altså? Widerøe har kun en reiseklasse/økonomi ombord. Det er ingen forskjell på hva du får av service basert på bookingklasse. Med Plus/WF Flex får du velge sete lengst fremme i flyet, men forskjellene stopper der.
Jeg mener jeg leste det når det ble annonsert at det var kun Finnair ponts man da fikk. Men er jo ikke 100% sikker og ihvertfall ikke om du fikk points for det strekke også
blir vel å banne i kjerka her inne, men med fullt fokus på EB så skal jeg klare en flygning hist og pist uten poeng