Widerøe/Finnair åpner direkterute fra BGO og TOS til HEL

Tråd i 'Nyheter' startet av OttoL, 03. okt 2017.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror du tar feil. Jeg har flydd BGO-HEL med WF på AY-kode og fikk full avios- og TP-opptjening. I tillegg ligger alle AY operated by WF inne på BA sin TP-kalkulator. Eller er dette noe nytt? Og hvis du mener at det ikke er opptjening, hvor står dette isåfall?
    upload_2020-2-17_7-40-51.png
    hhv TP og avios (ikke at det er så mye å skryte av)
     
  2. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    https://www.britishairways.com/en-g...ting-avios/flights?refevent=bah_ecavsflights2

    Åpne den linken på siden der det står «Codeshare flights»
    Flight code er - OneWorld
    Flight operated by - Partner airline
    No Avios og No Tier Points til BAEC
     
  3. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Ja ser den jeg og, men det er ikke det samme. Dette er AY-flightnummer og ikke et codeshare-flightnummer og dermed er det avios-opptjening. Har ingenting å si om det er WF som flyr. Så opptjeningen gjelder for AY.

    Er også ledig avios-redemption på avgangene, selv om du riktignok må ringe inn og booke.
     
  4. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Men står flight code - OneWorld airline og i dette tilfellet er flight code AY som du sier. Så det er riktig. Neste punkt er flight operated by - partner airline. Her er jo WF partner airline. Så kan ikke se at noe er annerledes?

    Men tenker du på opptjening til Finnair her? Da får du jo selvsagt poeng for WF turen. Men i følge reglene skal ikke WF turen gi poeng til BA uansett om den har en AY kode eller ikke.
     
  5. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Da Finnair startet rute til TRD kom det en forsidesak på det: https://insideflyer.no/finnair-fra-trondheim-med-wideroe/

    Og der leser jeg:
    Så kanskje de har nylig åpnet det for at en kan tjene Avios også. Det må vel være et godt tegn
     
  6. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Det har ingenting å si hvilket selskap som flyr ruten så lenge det er satt et tresifret AY-rutenummer på ruten. Så teknisk sett er det flight operated by finnair flydd av widerøe.

    Jeg har flydd ruten en gang og tjent TP samt at alle rutene som WF flyr for AY dukker opp i TP-kalkulatoren. Jeg velger derfor å påstå at jeg har rett.

    Eventuelt kan jeg være enig med deg, men da er det to som tar feil.

    :D
     
    Avixlo liker dette
  7. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Dette stemmer ikke med mine erfaringer. Har flydd AY948 og fikk hverken Avios eller TP, men fikk for alle de andre segmentene på ruten.
     
    TravelManBiz liker dette
  8. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er pussig! Etter å søkt litt på Flyertalk så virker det som om folk rapporterer om avios og TP på både TRD, BGO og TOS.

    Btw @TravelManBiz, den siste setningen i mitt innlegg var ment som en morsomhet ettersom det er morsomt hvor dype diskusjoner man kan ha om noe så lite viktig i hverdagen som opptjening av poeng :rolleyes::D
     
    drsyk liker dette
  9. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Er vel ikke så dyp diskusjon da. Men reglene er klare og dette skal ikke gi Avios og TP poeng. Men at det skjer feil og poeng utbetales allikevel skjer jo ofte, men det endrer ikke faktumet om at dette egentlig ikke er poenggivende flygninger til BAEC.
     
    drsyk and Avixlo like this.
  10. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Ifølge Finnair på twitter skal rutene gi opptjening hjå BAEC.
     
  11. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Står fortsatt på mitt jeg. Vi har andre tråder i forumet der dette er diskutert tidligere. Er andre eksempler på at BA ikke har tildelt Tier Points og Avios. Og det er vel BA som tildeler poengene her og ikke Finnair hvis man krediterer mor BAEC? Reglene er jo uansett klare. WF er ikke med i noe affiliates program heller.

    Men som sagt, flott hvis man får BA TP og Avios, men da er det nok ikke helt i henhold til reglene. Da må det være noe Finnair har avtalt utenom med BA.
     
    Avixlo liker dette
  12. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Corona gjør at disse en del avganger kuttes i april:
    • Tromsø vil i april få to ukentlige flyvninger mot normalt tre.

    • Trondheim vil få fire ukentlige flyvninger mot normalt fem.

    • Bergen vil få seks ukentlige flyvninger mot normalt sju.

    Min erfaring med ruten til Bergen er at den brukes av mange asiatere, så skulle ikke forundre meg om det kommer ytterligere reduksjoner.

    https://www.borsen.no/nyheter/finnair-kutter-flyvninger---ogsa-til-norge/72229273
     

Del denne siden