Widerøe varsler rutereduksjon i Nord-Noreg og Vestlandet pga korona...

Tråd i 'Nyheter' startet av Kristian, 19. aug 2020.

  1. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    Widerøes Flyveselskap (WF) varslar i ei pressemelding at grunna redusert etterspørsel under koronapandemien vil dei redusere flytilbodet på fleire av dei kommersielle rutene f.o.m. 1. oktober 2020:

    • Direkteruta mellom Skagen/Stokmarknes og Tromsø blir lagt ned. Alle passasjerar må heretter reise via Bodø (ruta mellom Bodø og Skagen vil ha to daglege avgangar)
    • Føremiddagsavgangen mellom Vadsø og Tromsø blir kutta.
    • Det blir éin (mot før to) daglege avgangar mellom Kirkenes og Tromsø.

    • Det blir tre (mot før fire) daglege avgangar mellom Florø og Bergen
    • Det blir éin (mot før to) daglege avgangar mellom Florø og Oslo.
    • Det blir éin (mot før to) daglege avgangar mellom Hovden (Ørsta/Volda) og Oslo, tilbodet via Sogndal vil halde fram som no.
    Årsaka til rutereduksjonen er at staten frå oktober ikkje kjøper flyruter lenger (utover det som ligg i FOT-avtalen) og frå november er det slutt på skatte- og avgiftslettingane, seier WF til NRK.

    NRK skriv òg at WF så langt har mistet 650 millioner kroner i passasjerinntekter i perioden mars–juli og at selskapet låner pengar for å finansiera eit løpande underskot. WF reknar med å merka verknadene av koronaen langt inn i år 2021, seier selskapet til NRK.

    I pressemeldinga frå Widerøe blir det sagt at det går frå to til éin dagleg avgang mellom Vadsø og Tromsø. Vadsø har tre avgangar til Tromsø, motsatt veg er det to avgangar. Heretter blir det vel to avgangar til Tromsø og éin frå Tromsø.
     
    Last edited: 19. aug 2020
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    For alle praktiske formål betyr dette at det blir noen færre ruter vi kan opptjene og bruke Eurobonus-poeng på dersom reisemålet ligg på Widerøe-kartet, i alle fall om vi skal sjå på dette med IF-brillene på....
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som vet hva dette innebærer:
    "og frå november er det slutt på skatte- og avgiftslettingane,"

    Jeg husker jeg bestilte meg bonustur i juni hvor det ikke var avgifter, men senere turer jeg har bestilt, bl.a. for i helgen, så har det kommet på normalt med avgifter...
    Det refereres kanskje til andre typer avgifter?
     
  4. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    E24 meldte 13. mars om følgende:
    • I en fersk stortingsproposisjon skriver regjeringen at de vil oppheve flypassasjeravgiften fra 1. januar 2020 til 31. oktober 2020 i første omgang.
    • I tillegg kuttes flyavgiftene til Avinor fra fredag 13. mars og frem til 30. juni som inkluderer startavgiften, passasjeravgiften og sikkerhetsavgiften.
    Mulig det er andre lettelser også, men ikke som jeg fant i farta.
     
    RoadKing liker dette
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, da er mao noen tilbake etter 30 juni. Takker.
     
  6. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Akkurat fått en hel haug med ruteendringer :(
    Herunder mange ruter opprinnelig på én time, til fire timer med 2 mellomlandinger i høst/vintervær (les: stort potensiale for delays, kanselleringer og buss for fly).
    Og kanskje det verste med det hele, UTEN opptjening.

    Forøvrig synes jeg det er en smule kynisk å offentliggjøre store endringer i rutenettet rett etter et salg.
     
    Wiolenze liker dette
  7. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Garantert WIF932/933 som kuttes. Den er vel alerede vekke fra søndag, i tillegg til at den ikke går lørdag.

    Regner med WIF914 opprettholdes TOS-KKN som går videre som WIF973 KKN-VAW-BJF-VDS(-TOS) slik at det vil være mulig å komme seg til VDS etter formiddagsrushet inn til TOS.
     
    Kristian liker dette
  8. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Dei fleste mafiaføretak har ein grunnmur av kynisme. Så også Widerøe (capo di tutti i capi).

    Flya FRO-OSL har gått like fulle som vanleg på dei turane eg har reist fram og tilbake i sommar (så fulle at tom eg som skular mørkt, og knurrar til medpassasjerar under boarding, har passasjer i setet ved sidan av). Men WF skal få pluss i margen for ein kreativ utpressingstaktikk.

    Det nyaste slagordet blir nok lansert i løpet av veka; "Du kommer deg ikke... Widerøe!" :mad:
     
    veeegard liker dette
  9. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Nå må du slutte å si så mye tøv.
    Det er anbudprosesser som styrer dette, Widerøe er ikke noe mer monopolist enn andre.
    Vil du anklage et flyselskap fordi i en periode der alt går med tap de prøver å redusere dette tapet?
    Det koster å fly, særlig når kostnadene kan deles på maks 39 seter. Og det koster ekstra mye når selskapet ivaretar ansattes rettighetene som øvrige arbeidstakere i Norge har.
     
  10. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Tøv, tja. Anbudsprosesser, nei. Verken Florø eller Ørsta/Volda er på anbudsnettet.
    Nei, eg anklagar dei ikkje for å spare pengar, men for å drive utpressing med eit sårbart lokalmiljø og ei kritisk rute som brekkmiddel.
     
  11. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    454
    Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Det har vært ekstra støtte fra regjeringen for å betjene disse rutene siden mars, og i oktober forsvinner støtten igjen.
    Det har altså aldri vært lønnsomt å fly fra Florø, og som du nevner det er åpen for andre å fly.
    Men det er nemlig lite etterspørsel med de kostnader et selskap må ha for å fly med maks 39-50 passasjerer.
    Hvorfor det skal være Widerøes sin feil at infrastrukturen gjør det nesten umulig å drive lønnsomt, det skjønner jeg virkelig ikke.
    Takk og pris at noen gidder å fly i det hele tatt.
    Det er definitivt viktig infrastruktur, fly.
    Men dette er like mye utpressing som om kjøpmann på Rema velger å slutte å tilby produkter som ikke selges. Synd, men etterspørselen er ikke der.
     
  12. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Eg trur vi snakkar forbi kvarandre, men eg er glad i deg likevel. Ha ein strålande fin kveld og ein fin dag i morgon!
     
    fly4fun and Hanen like this.

Del denne siden