Wizz Air til Norge?

Tråd i 'Nyheter' startet av Upsaker, 05. okt 2020.

  1. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Slik blir altså ruteprogrammet fra desember. Sjekket kartboken har de også denne gangen
    [​IMG]
     
    RoadKing liker dette
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er ei offensiv satsing, men samstundes må Wiss kanskje ha eit rutenett av ein viss kaliber innanriks for at dei skal ta ein stor nok del av marknaden her på røysa vår.

    No er vel innteninga på dei fleste rutene (for alle selskap) ganske marginale no om dagen, så eg mistenkjer at det er eit spørsmål om tid før minst éin av dei andre aktørane (DY og SK) gir opp enkeltruter – med mindre Wiss gir seg først (eller at trafikkgrunnlaget for innanriksflygingar skyt i vêret igjen).
     
    OttoL and Berlioz like this.
  3. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,909
    Likes mottatt:
    12,913
    Bonuspoeng:
    183
    Å fjerne passasjeravgiften for hele 2021 er en gavepakke til Wizz, og de tar imot med med alle hender. (Politizk håndtverk av første klasse) Når de legger til gratis leiebil rundt Varangerfjorden skal jeg begynne å vurdere dem! Inntil da blir det SAS og bonuspoeng som gjelder.
     
    Avixlo liker dette
  4. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Et problem for Wizz i denne sammenheng er at de ikke tilbyr sammenhengende billetter.

    Bestilte et par reiser senest i går. Da ble to ganger 49 kroner for separate billetter med to timer mellomlanding på OSL i desember litt for stor risiko for min del, da ble det i stedet SAS til 2000 kroner.
     
  5. qouz

    qouz Nytt Medlem

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
  6. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Det spørs om årsaken som aldri nevnes er sikkerhet eller regularitet.

    Det er helt naturlig at med mindre erfaring og lokalkunnskap om forhold så blir marginene de opererer med større. Konsekvensen er at regulariteten kan bli dårligere, da det i snitt skal litt mindre til for at de diverter. Det betyr på ingen måte at det ikke er trygt. At piloter tar avgjørelser basert på sikkerhet og erfaringsnivå er om noe en ting man bør sette pris på.
     
    Last edited: 22. nov 2020
  7. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    .... tenk om WIZZ ansetter oppsagte piloter fra Norwegian eller SAS og får dem sertifisert til sine fly?
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,595
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er ikke så begeistret for Wizz, men jeg syns dette blir litt usaklig partsinnlegg.
    Heller ikke Wizz vil ha flyhavari.
    Man kan jo ta en parallel og si at vi ikke skal ha ungarske/rumensje/tyrkiske lastebilsjåfører på norske veier i vinterhalvåret.
     
    themichael liker dette
  9. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Det ville jeg applaudert, men det har ikke akkurat blitt signalisert noen planer om å benytte norsk arbeidskraft hos Wizz. Men det å beholde erfaring er bare en av mange grunner til at jeg ville applaudert et slikt scenario.

    Merk at dette med erfaringsnivå for slike operasjoner på ingen måte er noe "unikt lavt" for Wizz. Det er mer motsatt at det er unikt høyt for SAS og til en viss grad Norwegian. Selv med Norwegian kan/kunne du få fly fra spanske baser (D8/IBK) med utenlandske piloter uten særlig erfaring med norske vinteroperasjoner på rutene fra f.eks. Las Palmas og Alicante. Det har aldri vært utrygt å fly med disse, selv om regulariteten ikke alltid var like høy.
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    WIZZ har norske piloter ansatt allerede i dag ..
     
  11. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Det er forskjell på norsk base med norske vilkår og norske piloter ansatt i utlandet på andre vilkår. Det første der er hva jeg refererte til. Wizzair flyr i dag inn piloter fra utlandet for å operere flyvninger på norsk innenriks.

    Uansett så var diskusjonen rundt erfaringer med vinteroperasjoner i Nord-Norge. Nasjonalitet har egentlig fint lite å si i den sammenheng - det påvirker ikke erfaringsnivået.
     
    Spielhaug liker dette
  12. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    334
    Likes mottatt:
    427
    Bonuspoeng:
    63
    Har sett et par episoder av "Vinterveiens helter", de utenlandske sjåførene er ikke alltid helt oppdatert på forholdene her, da
     
  13. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Norske arbeidsledige piloter med erfaring fra Nord-Norge kan fort flytte til utlandet og ta jobb i WIZZ i stedet for å gå på NAV i Norge, og jeg er helt sikker på at WIZZ vil se på den muligheten.
     
    NoLimit liker dette
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,595
    Bonuspoeng:
    293
    Just det, og likevel får de kjøre her...
     
  15. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror du overvurderer hvor mange som har lyst til å dra med familien ned til Ungarn for å tjene 12000 kroner i måneden.

    I tillegg er det vel slik at de som er arbeidsledige nå, ikke nødvendigvis er de med mest erfaring fra vinterops i Nord-Norge.
     
    OttoL liker dette
  16. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Han mener vel at kvinnelige piloter ikke er skikket til å lande fly i Nord-Norge? o_O:rolleyes::confused:
     
    NoLimit liker dette
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Kvinnelige piloter??
    91250A6E-B426-45F3-9B6E-A3D7C9481EF6.png
     
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Det ser jo ut til å være hester som flyr .....
     

Del denne siden